ریپورتاژ آگهی
آبشار نره‌ گر اسبو

آبشار نره‌ گر اسبو

آبشار نره‌ گر اسبو در ۳۷ كیلومتر جنوب شرقی خلخال واقع شده كه علاوه بر زیبایی در دل طبعیت یكی از مقصد‌های طبعیت‌ گردی شهرستان خلخال است.
  • 1401/11/13
  • استان : اردبيل
  • شهر : خلخال
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : اردبیل، حدود ۳۷ كیلومتری جنوب شرق خلخال٬ نزدیكی روستای اسبو
تلفن : 66059000-021

آبشار نره‌ گر اسبو در ۳۷ كیلومتر جنوب شرقی خلخال واقع شده كه علاوه بر زیبایی در دل طبعیت یكی از مقصد‌های طبعیت‌ گردی شهرستان خلخال است.

نره گر در نهایت زیبایی، در محل جوشش پنج چشمه نزدیك هم واقع است  ولی آبشار از آب دو دهانه از آن پنج چشمه شكل می گیرد و سپس  به پایین دست سرازیر می شود و پس از سیراب كردن باغات روستای اسبو، به رودخانه شاهرود می ریزد، این آبشار با حدود نیم ساعت پیاده روی از روستای اسبو قابل دسترسی است.

برای رفتن به آبشار نره‌ گر اسبو باید از مبداء شهر خلخال در مسیر جاده خلخال به شاهرود حركت كرده و بعد از گذر از روستای مجره، خمس، اسكستان به روستای اسبو برسید.

در همان لحظه اول با گذر از جاده‌ شاهرود درختان مثمر گردو و باغات میوه نظرتان را جلب میكند و سپس وارد روستا میشوید، هر جای روستای آبی جاری است و نشان از زندگی و جریان حیات در روستا موج میزند.

از داخل روستا مسیر جاری شدن آب رودخانه داخل روستا را تا رسیدن به آبشار را باید طی كرد.  مسیر سخت، سربالا و طاقت‌ فرسا یی است اما پس از طی مسیر دو كیلومتری پس از سی دقیقه پیاده‌ روی بالاخره سیمای آبشار خستگی مسیر را از تنتان میزداید.

ذخیره آبی این آبشار زیبا از دل كوههای سربه فلك‌كشیده اسبو سرچشمه می‌ گیرد و اگر زمستان پربرف باشد این آبشار در بهار همتایی ندارد. آب با سرعت از دل سنگ‌ها بیرون زده و با زیبایی در دامن دشت می‌ ریزد.

در كنار آبشار نره‌گر میتوان نمایی زیبا از كوههای اطراف شهرستان خلخال و روستای اسبو را دید.

در سالهای اخیر به دلیل اجرای طرح هادی در روستای اسبو در پایین دست این آبشار در داخل روستا نیز آب‌ نماهای زیبایی در كنار مسجد روستا ساخته شده كه جریان روان آب از داخل كوچه‌ های روستا با تركیب زیبای سنگ‌ فرش زندگی را در كالبد روستا دمیده است.

هر روز ماشینهای زیادی در كنار روستا پارك كرده و سرنشینان آنها كه طبیعت‌ گردان و علاقمندان به این زیبایی‌ های خدادادی هستند در تمام فصول سال كفش و كلاه كرده و راه آبشار نره‌گر را در پیش می‌ گیرند.

صدای ریزش و جوشش آبشار از صدها متر پایین تر به گوش می رسد و با نزدیك شدن به آبشار درمی‌ یابی با این همه سختی و پای پیاده آمدن به این آبشار ارزش پیمودن مسیر را داشته است.

در كنار آبشار هر چه برای خوردن باشد لذت‌ بخش است حتی اگر نان و پنیری مختصر با آب گوارای آبشار نره‌گر.

با هر قدمی كه برمی‌ داری از یك طرف صدای پرندگان و هوای مطبوع طبیعت روستای اسبو جان و دل را صیقلی دوباره برای فعالیت‌ های روزانه می‌ دهد.

این آبشار در بهار و تابستان زیباتر از سایر فصول است چرا كه این روستا را میتوان باغ‌-شهری زیبا در دل دره‌ های شاهرود عنوان كرد.

هر روستای شاهرود جاذبه خاصی دارد و وجود بیش از صدها هكتار باغات گردو و میوه مایحتاج زندگی روستائیان را تامین میكند.

دره زیبای اسبو با تنوع گیاهی بالا دارای آبی خنك و گوارا می باشد. رود اسبو از كوه پلنگا سرچشمه می گیرد و به شاهرود می ریزد و دارای تنوع گیاهی بالا و آبی خنك و گوارا ست. رودخانه شاهرود (كلور) دومین رود بزرگ شهرستان خلخال است كه از دامنه های غربی كوه های بردكوه داغ و سیر گلی در تالش سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از روستاهای جمس، اسكستان، اسبو، درو، كلور، شال و دیز سرانجام به قزل اوزن ملحق می شود.

شاید اغراق نباشد اگر شهرستان خلخال و مسیرهای اطراف آن را یكی از زیباترین مناطق طبیعی ایران بنامیم. تركیبی از كوه و جنگل و مه با دشت های پرگل و مرتع دیدنی، مناظری بدیع و كم نظیر را در این نقطه از ایران به نمایش می گذارند. چمنزارها و مراتع بسیار زیبایی كه با گل های رنگارنگ تزیین شده اند، شما را به وجد می آورند.

اگر اهل زیبایی و سفر هستید، مسیر اسالم به خلخال و مناطق اطراف آن را از دست ندهید. مسیری رویایی كه در صورت مساعد بودن هوا، نظیرش را در هیچ كجای ایران نمی بینید.

 

آبشار نره‌ گر اسبو-kqOxBIE07N

آبشار نره‌ گر اسبو-DJVtRPpVVb

آبشار نره‌ گر اسبو-QfUOY9RzP2