ریپورتاژ آگهی
ارزانسراهای چایپاره

ارزانسراهای چایپاره

شهر قره ضیاءالدین، به دلیل واقع شدن در تقاطع راه های ارتباطی شوط، پلدشت، سد ارس، سیه چشمه «چالدران» و ماكو و همچنین به دلیل واقع شدن در نزدیكی جاده ترانزیتی ایران-اروپا و نیر به علت قرار گرفتن در مركزیت شهرستان جایپاره از اقتصاد شكوفایی برخوردار است
  • 1401/11/13
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : چایپاره
  • دسته : بازی های محلی ایران
آدرس : آذربایجان غربی، چایپاره، قره ضیاءالدین، محله ارزانسراها
تلفن : 66059000-021

شهر قره ضیاءالدین، به دلیل واقع شدن در تقاطع راه های ارتباطی شوط، پلدشت، سد ارس، سیه چشمه «چالدران» و ماكو و همچنین به دلیل واقع شدن در نزدیكی جاده ترانزیتی ایران-اروپا و نیر به علت قرار گرفتن در مركزیت شهرستان جایپاره از اقتصاد شكوفایی برخوردار است. با شكست كمونیسم و با تجزیه اتحاد جماهیر شوروی و به دنبال آن با باز شدن در های بسته كشور آذربایجان و به علت رفت و آمد مردم این كشور به شهرستان چایپاره و مبادلات بین این دو منطقه شكوفایی بازار های این شهر چشمگیر است.

قره ‌ضیاءالدین یكی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران است. این شهر مركز شهرستان چایپاره می‌باشد. بازار این شهرستان یكی از پررونق ترین بازارهای استان آذربایجان غربی است. مشهور شدن شهرستان چایپاره و قره ضیاءالدین به عنوان شهر ارزانسراها در نتیجه خوش ‌انصافی و مشتری‌ مداری بازاریان است. امروزه بازار این شهرستان به یكی از پر رونق ‌ترین بازارهای استان تبدیل شده است. در شهرستان چایپاره ۱۱ اتحادیه و ۲۵۰۰ واحد صنفی وجود دارد،

در كنار تمام جاذبه ‌های این شهرستان، مناسب بودن قیمت‌ ها زمینه خوبی برای جذب گردشگران شده است. با توجه به اینكه قیمت ها در شهرستان چایپاره مناسب است، این منطقه به عنوان بعنوان شهرستان ارزانسراها لقب گرفته است. عملكرد اداره صنعت، معدن و تجارت در این شهرستان مطلوب ارزیابی می ‌شود و علاوه بر این، اصناف نیز انصاف را رعایت می ‌كنند. اتاق اصناف شهرستان چایپاره به صورت مرتبط با اصناف و كسبه در ارتباط است، در این راستا نظارت‌ ها كافی بوده و مردم نیز از قیمت‌ها راضی هستند. با توجه به مرزی بودن این شهرستان، احتمال سوء استفاده برخی افراد برای واردات كالای قاچاق و فروش آن در بازار بالا است كه با این امر به صورت جدی مبارزه می ‌شود.

مراكز خرید این شهرستان كه شامل عرضه پوشاك، كیف و كفش و... است در داخل شهر محله ارزانسراها واقع شده است.


مراكز خرید محصولات كشاورزی و دام و فراورده های دامی
بازار دواب:  در روزهای دوشنبه دایر بوده و بنام «دوشنبه بازاری» معروف است و  از مهمترین بازار های هفتگی این منطقه بشمار می رود.  این بازار در سه  مكان و به سه منظور ایجاد می شود: الف- بازاری كه دامداران دامهای خود را از گوشه و كنار منطقه و سایر شهرستانهای همجوار میدان دواب هفتگی واقع در سه راهی بین بسطام و قره ضیاءالدین عرضه داشته و به فروش می رسانند. اهمیت این بازار به حدی است كه حجم مبادلات روزانه در آن به چند ده میلیون می رسد. ب- مركزی برای فروش فر آورده های لبنی؛ چرا كه همه روستاهای همجوار، لبنیات خود را در این شهر به فروش رسانده و یا احتیاجات خود را از آنجا تامین می كنند . ج-  دست فروشان از شهرهای گوناگون به كنار پل آغچای (كنار میدان فوتبال و پشت ساختمان شهرداری) آمده و اجناس خود را در آنجا به فروش می رسانند.

بازار گندم: این بازار در جوار خیابان سیه چشمه و مسجد زینبیه قرار دارد و محلی است كه عاملان خرید و علّاف ها، محصولات مازاد بر مصرف كشاورزان را خریداری كرده و به سایر شهرستانها صادر می كنند. ناگفته نماند كه در حال حاضر، علاوه بر دلالان خرید و فروش گندم، خدمات كشاورزی و سازمان تعاون روستایی و عشایری نیز در امر خرید و صدور غلات منطقه، نقش ارزنده ای دارد.


جاذبه های گردشگری
قلعه باستانی بسطام، بوزخانه (یخچال چورس) پل دوقوز گوز كسیان، قلعه تاریخی چورس، حمام خان بیگ جوان، تپه های آهكی قورول، نشان خاچ صلیب چورس و سنگ آسیاب چورس از مناطق تاریخی و گردشگری شهرستان قره ضیاء الدین است كه هر سال مورد توجه مهمانان و مسافران نوروزی قرار می گیرد.


فاصله بین شهرها تا این منطقه
مسافت قره ضیاالدین تا تبریز: ۱۷۰ كیلومتر (۲ ساعت و ۱۴ دقیقه)، تا ارومیه: ۱۸۶ كیلومتر، تا تهران: ۷۹۹ كیلومتر

 

ارزانسراهای چایپاره-BiAX9v0Ogv

ارزانسراهای چایپاره-kE2x2UrwNQ