ریپورتاژ آگهی
خورنج پیرانشهر

خورنج پیرانشهر

در نزدیكی روستای خورنج تپه ای وجود دارد كه مساحتی برابر با دو و نیم كیلومتر مربع است
  • 1401/11/13
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : پيرانشهر
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : آذزبایجان غربی، پیرانشهر
تلفن : 66059000-021

در نزدیكی روستای خورنج تپه ای وجود دارد كه مساحتی برابر با دو و نیم كیلومتر مربع  است كه پوشیده از سنگهای عظیم الجثه ای هستند و نظر هر بیینده و رهگذری را به خود جلب می كند. این تپه كه در استان آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر، بخش لاجان، دهستان لاهیجان غربی، روستای خورنج قرار دارد به شكل نواری سنگی در امتداد شرقی–غربی از شمال روستا می گذرند. وجود این تكه سنگها با این شكل ظاهری و استقرار شگفت انگیز آنها تعجب و حیرت هر بیینده ای را بر می انگیزد. در مورد این سنگها افسانه های زیادی وجود دارد به طوری كه هر سنگ برای خود نام و افسانه ای دارد. در میان آنها سنگ هایی یافت می شود كه دارای نقش برجسته و كنده كاری شده حیواناتی مانند شتر و مار و پرنده هستند كه اگر بصورت دقیق وعلمی مورد بررسی قرار گیرند امكان یافتن نقوش ماقبل تاریخی و یا كتیبه های سنگی دور از انتظار نیست. همچنین سطوح خارجی ناهمواری بر روی سنگ های این منطقه وجود دارد كه برای صخره نوردان می توانند جذاب باشند. آب و هوای این منطقه معتدل كوهستانی است.


ویژگیهای سنگهای خورنج
سنگهای افسانه ای این روستا به مثابه كوهی بر روستا و زمین های كشاورزی آن مشرف هستند. در ظاهر هر یك از سنگ ها به طور انفرادی و جداگانه در كنار یكدیگر قرار گرفته و ارتباط معناداری بین آنها نیست؛ اما اگر با دقت بیشتری به كلیت و مجموعه سنگ ها دقت كنیم در می یابیم كه این سنگ ها دقیقا مانند قطعات پازل یك قطعه سنگ بسیار عظیم هستند كه امكان شهاب سنگ بودن آنها را تقویت می كند. آثار سوختگی كهن و بسیار قدیمی بر روی اكثر سنگهای این مجموعه مشاهده می شود. همچنین تفاوت ظاهری كوهها و رشته كوههای اطراف این روستا با این سنگها قابل توجه است كه هم به لحاظ ظاهری (اكثرا دارای قله و شیب صخره ای) و هم به لحاظ بافتی (سنگهای رگه دار) با مجموعه سنگی خورنج (به شكل كوه) به طرز فاحشی متفاوت می باشند. كوه خورنج از یكسری سنگ عظیم بر روی یك تپه تشكیل یافته كه بافت سنگی آن نه رگه دار بلكه بافتی دانه دار (شبیه دانه های شن به هم چسبیده) می باشد. تفاوت ظاهری و بافتی این كوه و سنگ هایش با كوههای اطراف این روستا آنرا به تافته جدا بافته تبدیل نموده است.


آثار تاریخی منطقه
برخی از آثار تاریخی ثبت شده توسط میراث فرهنگی نزدیك این تپه كه تاریخی بودن این منطقه را نشان می دهد عبارتند از:

  • پالاساوا (هزاره اول ق.م، تاریخی–اسلامی)
  • قلعه پسوه (پیش از تاریخ، تاریخی–اسلامی)
  • گرد خزینه (تاریخی–اسلامی)
  • تپه زیوه (پیش از تاریخ، هزاره اول ق.م–اسلامی)
  • تپه لیك بن (تاریخی–اسلامی)
  • كتیبه برده مافوره (هزاره اول  ق.م)
  • قلعه شاه (وشتو) (اوایل هزاره اول  ق.م)


مسیر دسترسی
این منطقه در شهرستان پیرانشهر، بخش لاجان، دهستان لاهیجان غربی، روستای خورنج واقع شده است. برای رفتن به تپه خورنج بعد از رفتن به پیرانشهر كه در ۱۳۴ كیلومتری شهر ارومیه قرار دارد و با پیمودن ۳۰ كیلومتر جاده پیرانشهر–مهاباد به روستای خورنج می رسیم. فاصله این روستا تا راه آسفالته ۵ كیلومتر و دویست متر می باشد.

 

خورنج پیرانشهر-GvFFdN8FjE

خورنج پیرانشهر-mH8i10rze9

خورنج پیرانشهر-DBgAR4j2fY