ریپورتاژ آگهی
منطقه گردشگری دالامپر

منطقه گردشگری دالامپر

منطقه دالامپر و تاله جار محبوب ترین تفریحگاههای اشنویه در استان آذربایجان غربی میباشند.
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : اشنويه
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : آذربایجان غربی، نقطه مرزی ایران، تركیه و عراق، ۴۵ كیلومتری جنوب غربی ارومیه٬ ۳۵ كیلومتری اشنویه
تلفن : 66059000-021

منطقه دالامپر و تاله جار محبوب ترین تفریحگاههای اشنویه در استان آذربایجان غربی میباشند.

كوه دالامپر دارای یخچال های چند هزار ساله است. از ویژگی‌ های منحصر به فرد این كوه وجود دریاچه‌ های طبیعی در ارتفاعات است. همچنین از برفاب های این كوه رودی پر آب سرچشمه می ‌گیرد كه در دامنه این كوه به صورت آبشاری بزرگ به نام سوله دوكل (در كردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می ‌ریزد.

آبشار سوله دوكل گل سرسبد زیبایی های بهشت ارومیه است. جایی كه گل و بوته و درخت و چشمه و كوه و صخره و بلبل و نسیم و سرسبزی و هوای پاك همه یكجا هست. آبشاری كه همه دوازده ماه سال را خروشان است و از بالای كوه ها و صخره های با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر سرازیر می شود.

دالان های برفی یكی از مشخصه های شگفت انگیز دامنه های دالامپر است. حفره هایی كه به واسطه جریان مستمر آب میان برف ها به این شكل درآمده اند.

یكی دیگر از زیبایی های این منطقه دریاچه شگفت انگیز آن است كه محلی ها آن را «مام الشیخ» می نامند. ظاهرا مام الشیخ ارباب روستای دالامپر بوده، ولی همه، اسم دالامپر را برای دریاچه برگزیده اند.  این در یاچه هرساله به ویژه در فصل های بهار وتابستان در دامنه كوه دالامپر ایجاد می شود ومنظره بسیار دیدنی را ایجاد می كند.

یكی دیگر از مناطق زیبای این منطقه روستای  پلكانی كچله است كه در دامنه های كوه سر به فلك كشیده دالامپر واقع شده و راه مواصلاتی پر پیچ و خم و زیبایی دارد.

 



پوشش گیاهی و جانوری منطقه:

منطقه دالامپر در محل مرگور ارومیه دارای ۶۲۰ گونه گیاهی است كه گفته می شود ۴ گونه آن هیچ شناسنامه ای ندارند و در هیچ كتابی درباره اش نوشته نشده واین به معنی بكر بودن منطقه است. همچنین پوشش گیاهی ویژه زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوی وحشی، بادام كوهی و... در دالامپر به وفور یافت می‌ شود.

خرس قهوه‌ ای، گرگ، روباه، شغال، بز كوهی پستانداران این منطقه اند. كركس، عقاب طلایی، جغد شاخدار، بالابان، شاهین و قرقی هم نگهبانان آسمان دالامپرند.

 



مسیر دسترسی:

در امتداد جاده ارومیه به اشنویه در سه‌ راهی روستای آغبلاغ از جاده آسفالته دست راست به سمت غرب در طول جاده “مرگور” از دو گردنه باید عبور كرد تا به روستای دزج (دزه ) كه در دشتی بسیار سرسبز و زیبا در حصار كوه های بلند و پربرف دالامیر و بوز سینا قرار دارد رسیده. از این روستا در جهت غرب پس از عبور از  روستای كیسیان به روستای سوله دوكل خواهید رسید جاده تا آبادی  كیسیان آسفالت می باشد و از آنجا به بعد خاكی می باشد و این مسیر را با هرنوع وسیله نقلیه می توان رفت.

منطقه گردشگری دالامپر-wjj7h7K2Be

منطقه گردشگری دالامپر-CLLjM4lRNQ