ریپورتاژ آگهی
آبدرمانی متاللی

آبدرمانی متاللی

كلیبر كه در حدود ۱۶۰ كیلومتری تبریز (مركز آذربایجان شرقی) قرار دارد دارای دره های سرسبز و كوه های سر به فلك كشیده است و جنگل های ارسباران از زیباییهای طبیعت این منطقه بشمار می رود.
  • 1401/11/06
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : کليبر
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : آذزبایجان شرقی، كلیبر، آبش احمد، روستای متاللی
تلفن : 66059000-021

كلیبر كه در حدود ۱۶۰ كیلومتری تبریز (مركز آذربایجان شرقی) قرار دارد دارای دره های سرسبز و كوه های سر به فلك كشیده است و جنگل های ارسباران از زیباییهای طبیعت این منطقه بشمار می رود.

متعلق كه در زبان محلی 'متاللی' خوانده می شود، روستایی تاریخی با چهل خانوار در دامنه های جنوبی كوه قره داغ شهرستان كلیبر، بخش آبش احمد است. در اصل نام واقعی روستا متاللی (Mutalli) می باشد ولی در جلد ۴ فرهنگ جغرافیایی ایران، بصورت تلفظ نادرست متعلق، ذكر شده است. معروفیت روستا به خاطر چشمه‌ های آب گرم آن است. چشمه‌ ها در فاصله یك كیلومتری روستا واقع شده‌ اند.

یاقوت حموی هشتصد سال پیش، هنگام توصیف كلیبر، به رودی بزرگ در پایین شهر اشاره كرده است كه آب آن قادر به درمان مزمن ‌ترین تبها بوده است. احتمال دارد وصف مذكور اشاره ‌ای به چشمه متاللی باشد.

آب چشمه متاللی از طریق لوله های سیمانی به فاصله ۲۰۰ متری غرب جاده هدایت شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد. چشمه متعلق از شكاف سنگ های آتشفشانی ائوسن از زمین خارج می گردد. این چشمه دایمی آب گرم مربوط به دوران 'پلیوسن میانی' است و قدمتی در حدود سه و نیم میلیون ساله دارد.

دمای آب این مجتمع مدرن در مظهر چشمه ۶۸ درجه سانتیگراد بوده و یكی از اصلی ترین مزیت آن آبتنی در دو فضای سرپوشیده مجزا با سقف متحرك می باشد.

مردم محلی معتقدند آب لغزنده این چشمه تاثیر مطلوبی روی پوست انسان دارد، به همین علت آب برخی از دوش های این مجتمع از آب چشمه تامین می شود.

در باران و برف پاییزی و زمستانی آب تنی در آب گرم 'متعلق' لذت بخش است و در فصل های بهار و تابستان نیز مناظر اطراف این مجتمع جاذبه ای مضاعف برای گردشگران منطقه محسوب می شود.

این مجتمع به لحاظ بهداشتی یكی از بهترین و تمیزترین آب گرم های كشور است. آب این چشمه با تركیب های معدنی منحصر به فرد در درمان برخی از بیماری های مفصلی و پوستی موثر است.

بر اساس آزمایش های صورت گرفته از سوی سرمایه گذاران این مجتمع آب چشمه دارای سیزده نوع ماده معدنی از جمله گلیسیرین، فسفر، گوگرد، سدیم و نیترات سدیم است.

ساكنان بومی منطقه از دیرباز رایگان از آب این چشمه برای استحمام استفاده كرده اند و تا حدود دو دهه قبل، كمتر خانه ای در روستاهای اطراف این آب گرم دارای حمام بود اما در زمان حاضر به واسطه پرداخت هزینه می توانند با خیالی آسوده از وضعیت بهداشتی این آب گرم، به آبتنی بپردازند.

تاسیسات آب درمانی این مجتمع در تیرماه ۱۳۹۲ شمسی با سرمایه گذاری خصوصی شركت آذر سئلین ارس راه اندازی شد. این مجتمع در زمینی به وسعت ۱۲۷۸۰ متر مربع دارای استخرهای سرپوشیده با سقف متحرك زنانه، مردانه، سونا و جكوزی، رستوران، بوفه، كافی شاپ، سالن ‌های ورزشی، بدنسازی، فضای بازی كودكان، رختكن ‌های مجهز، پاركینگ، نمازخانه و واحد های تجاری است.

آب و هوای ییلاقی و پوشش جنگلی، این آب گرم را به رویای بهشتی گردشگران منطقه ارسباران تبدیل كرده و زیرساخت های گردشگری منطقه را در مسیر توسعه قرار داده است. حدود ۲۵ واحد مهمانسرا و غذاخوری سنتی نیز بیش از پنجاه سال است كه در این منطقه دایر هستند.

قلعه تاریخی قلعه كندی و زیارتگاه امامزاده شاه قاسم (ع) كه دارای شجره نامه و از اولاد امام موسی بن جعفر (ع) است، در نزدیكی این منطقه واقع شده اند.


مسیرهای دسترسی
این چشمه در مسیر جاده كلیبر به آبش احمد قرار گرفته است. از این رو به آن چشمه آبش احمد نیز می گویند. این چشمه در بخش شرقی جاده قرار دارد.
مسیرهای دسترسی به این منطقه چه از مسیر تبریز- اهر- هوراند - آبش احمد و چه از مسیر اهر- كلیبر-آبش احمد در فصل های بهار و تابستان جلوه های طبیعی دل انگیزی دارد.
محورهای اصلاندوز - خداآفرین - آبش احمد یا مشگین شهر - گرمی - پل آزادگان - آبش احمد از دیگر مسیرهای دسترسی به این مجتمع آبدرمانی می باشند.

آبدرمانی متاللی-O8b27jDnGN

آبدرمانی متاللی-ABcNVv8qLM