ریپورتاژ آگهی
خانه دكتر قاسم اهری

خانه دكتر قاسم اهری

خانه دكتر قاسم خان اهری یكی از خانه های قدیمی شهر اهر است كه از دوره قاجار به جا مانده است. این بنا سرسرا و اتاق های متعددی داشته كه زیباترین قسمت آن نورگیرها و تزئینات داخل آن است.
  • 1401/10/27
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : اهر
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی٬ اهر٬ خیابان حزب ا… اهر
تلفن : 66059000-021

خانه دكتر قاسم خان اهری یكی از خانه های قدیمی شهر اهر است كه از دوره قاجار به جا مانده است. این بنا سرسرا و اتاق های متعددی داشته كه زیباترین قسمت آن نورگیرها و تزئینات داخل آن است.

 

بنا خود در دوره قاجار ساخته شده اما پوسته نمای كنونی مربوط به دوره رضاخان می باشد و علاوه بر خود این بنا باغ پیرامون آن نیز با داشتن درختان قدیمی و تنومند دارای ارزش خاصی است.

 

بنای این خانه همچون كوشكی در داخل باغ بزرگی قرار دارد. طنبی بزرگ با پنجره های زیبای ارسی و شومینه‌ی نقاشی شده از دیگر قسمت های جالب این خانه محسوب می شود كه با ۲ ورودی در طرفین به صورت قرینه احداث گردیده است.

 

خانه در طبقه همكف شامل یك طنبی چلیپا شكل و دو راهرو در دو طرف طنبی و چهار اتاق جانبی در دو طرف راهروها می باشد. دو ردیف راه پله در انتهای راهروهای جنب طنبی طبقه همكف را به طبقه اول وصل می كند و در پشت دو اتاق كه به راهروهای جانبی راه دارد تعبیه شده است. طبقه اول بنا تنها شامل راهروهای جانبی، اتاق پشت طنبی و یك اتاق در ضلع شرقی بنا می باشد. ارتفاع طنبی رفیع بوده و سقف بنا با شیروانی پوشیده شده است. بنا دارای پلانی مستطیل شكل در ابعاد ۱۳ × ۳۰ متر بوده و در دو طبقه ساخته شده است.

 

در سال‌ های اخیر قسمت هایی از خانه دكتر قاسم خان اهری به علت زلزله آسیب دیده است كه توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در دست مرمت و استحكام بخشی است و در سال ۸۴ پاركی به نام پارك دكتر قاسم اهری در مقابل این بنا توسط شهرداری اهر احداث گردیده و مورد بهره برداری است.

 

هم اكنون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیرخانه ستاد دائمی تسهیلات سفر شهرستان اهر در آن مكان مستقر است.

 

از آنجا كه دكتر قاسم اهری از رجال سیاسی دوره رضاخان بوده است، این خانه در دوره های گذشته شاهد حضور رضاخان، محمد رضا پهلوی و دكتر اقبال نخست وزیر دولت وقت بوده است. بنا در محله دكتر اهری واقع شده كه این محله جزء هسته اصلی بافت قدیمی اهر نبوده ولی قسمتی از آن در خارج از دیوار قلعه قرار گرفته لیكن از آنجائیكه كل محله دارای خصوصیات بافت قدیمی است و نیز به این علت كه آغاز توسعه از داخل دیوار قلعه بوده است در طبقه بندی محلات قدیمی قرار گرفته است.

 

دكتر قاسم اهری فرزند ارشد حاجی حسن آقا به سال 1263 در اهر چشم به جهان گشود.پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه به اروپا رفت و  در رشته پزشكی موفق به اخذ درجه دكترا شد. وی پس از بازگشت به ایران در چندین دوره به عنوان نماینده اهر در مجلس شورای ملی اننخاب شد  و در سال 1328 در اولین دوره مجلس سنا به عنوان سناتور آذربایجان انتخاب شد.دكتر قاسم اهری در طی مدتی كه در اهر زندگی می كرد بیماران را به صورت رایگان معالجه می كرد .او  زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در چایكنار شرقی اهر را به آموزش و پرورش اهدا كرد و همچنین ساختمان بزرگی را پس از احداث به سازمان شیر و خورشید (هلال احمر كنونی) اهدا كرد.فرزند وی دكتر حسن اهری نیز بنیانگذار مركز طبی كودكان و اولین رئیس آن مركز بود.دكتر اهری در سال 1345 به علت بیماری به تهران اعزام شد اما همان روز دار فانی را وداع گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.

خانه دكتر قاسم اهری-z144QGmQVJ

خانه دكتر قاسم اهری-AwlaR34ufa

خانه دكتر قاسم اهری-pXlc8jppzd

خانه دكتر قاسم اهری-bwIGIX5Gl0