ریپورتاژ آگهی
حمام چهار سوق آذرشهر

حمام چهار سوق آذرشهر

تاریخ دقیق و سال ساخت حمام چهارسوق آذرشهر به دلیل عدم وجود شناسنامه ساختمان و نیز عدم وجود نشانه و تاریخ ساخت بر روی بنا نامعلوم است
  • 1401/10/26
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : آذرشهر
  • دسته : حمام های تاریخی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی، آذرشهر، خیابان امام، كوچه جلفایی، اول كوچه ستوباد
تلفن : 66059000-021

تاریخ دقیق و سال ساخت حمام چهارسوق آذرشهر به دلیل عدم وجود شناسنامه ساختمان و نیز عدم وجود نشانه و تاریخ ساخت بر روی بنا نامعلوم است ولیكن طبق ویژگی های كالبدی بنا و نحوه ساخت بنا و نیز تحقیقات میدانی به عمل آمده این اثر متعلق به عهد قاجار می باشد. وجود یك كاروانسرا در نزدیكی حمام و خانه های قدیمی  پیرامون آن نیز حاكی از قدیمی و تاریخی بودن محل میباشد.


حمام دارای سربینه بزرگی است كه با چهار پایه آجری و یك گنبد استوار بر این پایه ها و با طرح صلیبی شكل ساخته شده است. گرمخانه نیز پلانی مشابه سربینه اما كوچكتر از آن دارد. از دیگر بخش های این بنا به خزینه، نوركش خانه، انباری و بخش الحاقی میتوان اشاره كرد. سربینه را یك گنبد بلند پوشش داده است كه بار گنبد توسط چهار قوس جناغی كند به پایه ها منتقل شده است.

در قسمت غربی حمام فضایی وجود دارد كه افراد از این مكان به عنوان استخر استفاده كرده و در آن شنا میكردند. سازه این استخر به صورت طاق ضربی همراه با جرزهای ضخیم بوده كه ابعاد آن در جهت شرقی غربی دوازده متر و در جهت شمالی جنوبی هفت و نیم متر میباشد.


حد فاصل بین پایه ها و قوس ها با دیوار شمالی ،فضایی مجزا و كریدوری شكل با پوشش قوسی ایجاد كرده است. از ضلع شمالی سربینه با سه پله وارد كریدور ارتباطی میشویم كه این راهرو به حمام وارد میشود، ولی این كریدور در گذشته وجود نداشته و بعدها با ایجاد نمره ها بین دو پایه جنوب غربی و شرقی، با حذف حوضچه پاشویی به وجود آمده و فضای حمام كوچكتر شده است.


پوشش سقف حمام مشابه سربینه است اما قطر گنبد شصت سانتیمتر  كوچكترشده است، در ضمن نمره های اضلاع شمالی و جنوبی بعدا به صورت وصله ناجور دراین فضا ایجاد شده اند.


آجر، سنگ، ملات و به ویژه ملات ساروج مصالح تشكیل دهنده این بنا هستند. دراین بنا در حال حاضر تزئینات وریزه كاری های به خصوصی دیده نمیشود گویا تصاویر ونقاشی هایی از داستان های شاهنامه فردوسی از قبیل رستم و سهراب بر روی طاق ها و جرز ها در قسمت سربینه موجود بوده كه به مرور زمان در زیر نازك كاری ها و گچ كاریهای متعدد پوشیده شده كه با برداشتن لایه های فوقانی احتمال آشكار شدن تصاویر وجود دارد.


پوشش و نازك كاری قسمت گرمخانه حمام سیمان تگری است كه به لحاظ مقاومت در برابر رطوبت قابل توجه است و لیكن به لحاظ بصری و زیبایی  و همچنین دقت در اجرا چندان جالب نیست.

 

بنای تاریخی طاق چهار سوق
این اثر تاریخی نیز یكی دیگر از بناهای زیبا و تاریخی محله ستوباد آذرشهراست كه با هشت ستون چوبی احداث شده و قدمت آن به دوره صفویان نسبت داده شده است.
این طاق در محله قدیمی ستوباد و محل تقاطع چهار كوچه باریك واقع شده و طاقی مثمن با هشت ستون چوبی بر روی چشمه‌ ای كه در گذشته جاری بوده است سایه افكنده بود و ستون‌ ها و سرستون‌ ها به شیوه صفوی ساخته ‌شده ‌اند.

 

حمام چهار سوق آذرشهر-DBbniNDAca