ریپورتاژ آگهی
تپه هشت هزار ساله پردیس قرچك درآستانه ویرانی

تپه هشت هزار ساله پردیس قرچك درآستانه ویرانی

در شمال شهرستان قرچك و در مجاورت روستای قشلاق پردیس، تپه ای باستانی با قدمتی هشت هزار ساله قرار دارد
  • 1401/10/25
  • استان : تهران
  • شهر : قرچک
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : تهران-قرچك
تلفن : 66059000-021

تهران - ایرنا - در شمال شهرستان قرچك و در مجاورت روستای قشلاق پردیس، تپه ای باستانی با قدمتی هشت هزار ساله قرار داردكه نخستین آثار تمدن زندگی در عصر آهن در آن یافت شده،تپه ای كه این روزها به دلیل بی توجهی رو به نابودی است و توجه ویژه مسوولین را طلب می كند.

شاید كمتر كسی تصور می كرد، مكانی كه سال ها قبل از آن به عنوان تپه ای زائد و محلی برای انباشت زباله محسوب می شد مكانی با ارزش و دارای قدمتی هشت هزار ساله باشد كه نشانه های زندگی متمدن در عصر آهن از آن نمایان شود.

در كاوش هایی كه در این تپه صورت گرفت مشخص شده كه تپه باستانی پردیس قرچك متعلق به هزاره های پنجم و ششم پیش از میلاد بوده كه آثاری از تمدن عصر آهن در آن یافت شده است.

كشف كوره های متعدد تولید سفال و نیز پیدا شدن چرخ سفالگری با استوانه‌ای از شاخ حیوانات در تپه پردیس قرچك متعلق به دوره سیلك دو،هزاره پنجم پیش از میلاد جامعه باستان شناسی فلات مركزی را با اسرار بسیاری از زندگی آن دوران رو برو كرد.

اگرچه هنگام اجرای عملیات كاوش در این تپه باستانی در دهه 80 تصور می شد كه این منطقه باستانی به یكی از مهمترین آثار و جاذبه های گردشگری و تاریخی استان تهران و كشور تبدیل شود و در ابتدا نیز اقداماتی در حفاظت و حراست از آن صورت گرفت ولی درسال های اخیر، این تپه بدون هیچ گونه یگان حفاظتی و مراقبت ویژه به حال خود رها شد.

تپه تاریخی پردیس این روزها وضعیت خوبی ندارد، علف های هرز سطح این منطقه تاریخی را فراگرفته ، زباله ها در كنار آن رها شده اند و سقفی كه سال ها قبل بر روی آن تعبیه كرده اند رو به نابودی است و نجات آن ، همت و تلاش مسوولین استانی و كشوری را طلب می كند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قرچك مهمترین عامل بی توجهی به تپه باستانی پردیس را وجود معارض شخصی در این منطقه باستانی ذكر كرد.

اسدالله تاجیك به خبرنگار ایرنا گفت: از همان ابتدای فعالیت كاوش در منطقه پردیس قرچك ، یك معارض شخصی كه در مجاورت این منطقه باستانی اقدام به كشاورزی می كرد و ادعای مالكیت این منطقه را داشت مشكلات عدیده ای را به وجود آورده بود به گونه ای كه اقدام وی باعث شد تا یگان حفاظتی نیز نتواند در آن منطقه به كار خود ادامه دهد.

وی افزود: پیگیری رفع معارض تپه پردیس با تشكیل پرونده در دستگاه قضایی شهرستان قرچك دنبال شد و بیش از پنج سال این پرونده مورد بررسی قرار گرفته كه این موضوع در ماه گذشته با صدور رأی به نفع میراث فرهنگی به سرانجام رسید.

وی گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته قرار است كه این مكان باستانی به سایت موزه مردم شناسی قرچك تبدیل شود.

تاجیك افزود: در ستاد سفرهای نوروزی سال 94 شهرستان قرچك به دلیل برخورداری از اقوام مختلف ایرانی ، به نام ایران كوچك نامگذاری شده و این نشان از ظرفیت بالای این شهرستان در معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف ایران اسلامی دارد كه یقینا راه اندازی این سایت موزه می تواند به ارتقاء این فرهنگ كمك شایانی كند.

وی گفت: پیشنهاد و اقدام اولیه ایجاد این سایت موزه به اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ارائه شده كه در صورت تصویب و تخصیص اعتبارات لازم می توان نسبت به احداث آن در آینده ای نه چندان دور امیدوار بود.

فرماندار قرچك نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: آثار تاریخی نماد فرهنگ، هویت و تمدن یك جامعه و شهر می باشد و توجه به قابلیت و ظرفیت های شهرستان قرچك بخش گردشگری و آثار باستانی و در راستای توسعه گردشگری حفظ و احیای این اماكن و بناها از اولویت برخوردار است.

مسعود مرسل پور افزود: تمامی مردم و مسوولین باید تلاش كنند تا از ظرفیت‌ طبیعی، تاریخی و فرهنگی قرچك حراست كرده و مسوولین میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز باید به آثار تاریخی قرچك نگاهی ویژه داشته باشند.

وی گفت: در دیدارهایی كه از تپه باستانی پردیس قرچك انجام شد ، مشكلات این منطقه باستانی احصاء و به زودی اقدام اولیه برای ساماندهی آن صورت خواهد گرفت.

فرماندارقرچك ابراز امیدواری كرد كه با رفع مشكلات موجود در این منطقه باستانی ، این تپه به مهمترین مركز گردشگری تاریخی استان تهران تبدیل شود.

تپه باستانی پردیس قرچك به شماره 9491 جزو آثار تاریخی كشور به ثبت رسیده است.

تپه هشت هزار ساله پردیس قرچك درآستانه ویرانی-iGvBUQcnCz