ریپورتاژ آگهی
تپه فردیس قرچك

تپه فردیس قرچك

قرچك به دلیل قرارگرفتن در مسیری تاریخی و برخورداری از آثاری نظیر تپه باستانی پردیس، وجود كارگاه‌ های متعدد آجرپزی و بافت تاریخی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است.
  • 1401/10/24
  • استان : تهران
  • شهر : قرچک
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : تهران، قرچك، روستای قشلاق پردیس
تلفن : 66059000-021

قرچك به دلیل قرارگرفتن در مسیری تاریخی و برخورداری از آثاری نظیر تپه باستانی پردیس، وجود كارگاه‌ های متعدد آجرپزی و بافت تاریخی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. بر اساس كاوشهای باستان شناسی انجام گرفته در تپه پردیس مشخص گردید كه تاریخ اولین سكونتهای انسانی در این منطقه به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد بر میگردد. این تپه باستانی را هم ‌دوره با تپه‌ های سیلك كاشان می ‌دانند. در كاوشهایی كه در این تپه صورت گرفت مشخص شد كه تپه باستانی پردیس قرچك متعلق به هزاره های پنجم و ششم پیش از میلاد بوده كه آثاری از تمدن عصر آهن نیز در آن یافت شده است. كشف كوره های متعدد تولید سفال و نیز پیدا شدن چرخ سفالگری با استوانه ‌ای از شاخ حیوانات در تپه پردیس متعلق به دوره سیلك دو، هزاره پنجم پیش از میلاد، جامعه باستان شناسی فلات مركزی را با اسرار بسیاری از زندگی آن دوران مواجه كرد.

 اكتشافات
سال ۱۳۸۳ خورشیدی گروه باستان ‌شناس ایرانی با همكاری گروهی از كشور انگلیس نخستین كاوش‌ های خود را در تپه پردیس آغاز كردند كه در آن آثاری از هزاره‌ هفتم قبل از میلاد كشف شد. این محوطه باستانی از ۲ بخش تشكیل می ‌شود كه یك بخش هفت تا هفت هزار و دویست سال پیش از میلاد و بخش دیگر مربوط به سه هزار و هفتصد سال قبل و عصر مفرغ است. در بخش دیگری از این محوطه باستانی گورستانی بزرگ مربوط به نیمه اول هزاره دوم قبل از میلاد وجود دارد كه یكی از غنی ‌ترین قبرستان‌ های ایران است كه در آن نمونه‌ هایی از تدفین اسب و گاو را نیز می ‌توان مشاهده كرد. همچنین یكی از قدیمی ‌ترین كارگاه‌ های سفالگری خاورمیانه در این منطقه كشف شد كه برای نخستین بار در آن مناطق مسكونی از مناطق صنعتی و كارگاهی همانند دنیای متمدن امروز جدا شده است و این نشان از جوامع شهری پیشرفته آن زمان دارد. سفال ‌های معروف تولید شده در این منطقه به واقع زیباترین، معروف‌ ترین و بی‌ نظیرترین سفال های تولید شده در دنیاست. در كاوش ‌های به عمل آمده از این منطقه ۳۰ قبر، اشیای مفرغی، گوشواره طلا، ظروف سفالی و چرخ سفالگری هفت هزار ساله كه هم اكنون در انبار موزه ملی نگهداری می‌ شود، به دست آمد، در حالیكه خاك ارزشمند این گورستان قبل از اكتشافات به آجر تبدیل می ‌شد. در كاوشهای علمی صورت گرفته، استخوان حیواناتی نظیر خرس و حیوانات وحشی و نشانه‎ هایی از گیاهان ساقه بلند كشف شد كه به واقع، این منطقه كه امروز به تپه پردیس معروف است، همان پارادایس یا بهشت بوده كه امروز به یكی از مناطق محروم استان تهران تبدیل شده است.

معضلات
این تپه بدون هیچگونه یگان حفاظتی و مراقبت ویژه به حال خود رها شده است. علف های هرز سطح این منطقه تاریخی را فراگرفته، زباله ها در كنار آن رها شده و سقفی كه سالها قبل بر روی آن تعبیه كرده اند رو به نابودی است. در قسمت ‌های مختلف از جمله تاج و بدنه این تپه باستانی  آثاری از حفاری های غیرمجاز نیز مشاهده می ‌شود. با گردش در اطراف این تپه باستانی می ‌توان تكه ‌هایی از سفال های قدیمی را مشاهده كرد كه در تمامی مناطق پراكنده شده و زیر پای رهگذران و خود روها، از بین می ‌روند. در حال حاضر این محوطه باستانی با سرقت آثار و از بین رفتن امكانات ناچیز، رو به نابودی است.


تدبیر
میراث فرهنگی باید در اختیار توده جامعه باشد تا مردم از اثرات و بركات این آثار تاریخی بهره ‌مند شوند. قرار بر این بود با اتمام كار كاوش، این منطقه به سایت موزه ای نمونه تبدیل شود و با خرید اراضی اطراف و كاشت درختانی نظیر زیتون، بلوط و گیاهانی كه در این زیست بوم رشد می ‌كنند، پاركی طبیعی احداث شود تا گردشگران پس از دیدن آثار موزه ملی در این منطقه حضور یابند و از نزدیك شواهد تاریخی را نظاره ‎گر باشند  كه متاسفانه تاكنون اقدامی صورت نگرفته است.

موقعیت مكانی
تپه پردیس یا فردیس در شمال غربی شهر قرچك در مجاورت روستای قشلاق پردیس قرار دارد. قرچك در ۲۵ كیلومتری جنوب شرق تهران بر سر راه تهران-ورامین واقع شده است.


جاذبه های گردشگری قرچك
در پیرامون قرچك كوره ‌پزخانه ‌های زیادی وجود دارد. از آثار تاریخی دیگر قرچك می توان به پل قدیمی و تاریخی باقرآباد كه بر روی رودخانه جاجرود واقع شده اشاره كرد.

تپه فردیس قرچك-q8z7Fehz42

تپه فردیس قرچك-UvjpbOr8Jr