ریپورتاژ آگهی
برج گلشن و مسجد خوش آباد فامنین

برج گلشن و مسجد خوش آباد فامنین

برج گلشن و مسجد روستای خوش ‌آباد در شهرستان فامنین از جاذبه های گردشگری استان همدان است. این روستا با قدمت تاریخی كه دارد آثار تاریخی آن نیز قابل توجه است. در این بخش به معرفی این دو اثر می پردازیم.
  • 1401/10/24
  • استان : همدان
  • شهر : فامنین
  • دسته : برج های تاریخی ایران
آدرس : همدان، فامنین، خوش آباد
تلفن : 66059000-021

برج گلشن و مسجد  روستای خوش ‌آباد در شهرستان فامنین از جاذبه های گردشگری استان همدان است. این روستا با قدمت تاریخی كه دارد آثار تاریخی آن نیز  قابل توجه است. در این بخش به معرفی این دو اثر می پردازیم.


مسجد خوش آباد
روستای تاریخی خوش ‌آباد دارای یك مسجد باستانی نیز می باشد كه در حال حاضر مورد استفاده اهالی قرار می گیرد. این بنا كه متعلق به دوره قاجار است از زیباترین آثار تاریخی فامنین بشمار می رود. این بنا در تابستان ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت گردیده و در تاریخ ۲۳ بهمن  ۱۳۸۵ به شماره ثبت ۱۷۱۴۴ به ثبت ملی ایران رسیده است. مصالحی كه در ساخت مسجد به كار برده شده آجر پخته به ابعاد ۲۰*۲۰ ساننتی متر، ساروج، لاشه سنگ و سنگهای تراشیده شده آهكی جهت استفاده در ستونها می باشد. صحن مركزی مسجد دارای نقشه مربع است كه در بالا با چهار گوشواره و چهار طاق نمای تزیینی به هشت ضلعی تبدیل گشته است و مساحت مسجد حدود دویست متر می باشد. بنا از لحاظ پلان شبیه مساجد نشر،خماجین، یسرلو است. مسجد مذكور بصورت مستطیل شكل و فاقد محراب بوده و نوع معماری و طاق و قوسها شباهت زیادی به آثار دوران قاجار دارد. مسجد خوش آباد با مساحتی حدود ۸۳۲ متر مربع با پلان مستطیل شكل دارای ۴ ستون با قطر ۴۰ سانتی متردر وسط مسجد و ۴ ستون ۹۵*۶۰ سانتیمتری در دو طرف كه جمعا"  ۸  ستون به شكل ۴ ردیف دو تایی قرار گرفته و ستونها تماما" با آجر پوشیده شده كه توسط طاقهای متقاطع جناغی به هم متصل گردیده و در ضلعهای كناری دو طاقنما به صورت قرینه و در هر ضلع ۳ طاقنما تعبیه شده است. داخل هر طاقنما طاقچه هایی با طاقنمای كم عمق تعبیه گردیده و در دو سمت ستونها دالان هایی با طاق هلالی ساخته شده است. در سمت جنوبی مسجد قدیمی مسجد جدیدی متصل به بنا ساخته شده و سقف بنا دارای ۹ گنبد كوچك بوده و پنجره در سمت جنوبی مسجد  قرار دارد كه مشرف به مسجد جدید الاحداث میباشد.

برج گلشن و مسجد خوش آباد فامنین-Ccb5qtyKyw

برج گلشن خوش آباد
برج گلشن در روستای خوش آباد واقع در ۱۹ كیلومتری شهر فامنین استان همدان قرار دارد. این برج در اواخر دوره قاجار منصوب به برادران گلشن است كه در ۴ طبقه ساخته شده است. طبقه زیرین برج گلشن به عنوان زندان و طبقه بالا به عنوان برج نگهبانی و تامین امنیت روستا و طبقه ‌های مابین جهت سكونت مورد استفاده قرار می ‌گرفته است.


موقعیت مكانی
فامنین، دهستان خرم دشت، روستای خوش آباد.

 

جاذبه های گردشگری
آتشكده‌ قره تپه، امامزاده عین و غین، پل جهان باد، تپه ‌های زرقان و حمام فامنین و ... از مناطق دیدنی شهرستان فامنین هستند كه می توانید از آنها نیز دیدن نمایید.

برج گلشن و مسجد خوش آباد فامنین-KhUVJdEhpx