ریپورتاژ آگهی
اقامتگاه قوامیه ریاب

اقامتگاه قوامیه ریاب

اقامتگاه قوامیه قدمتی به زمان قاجار دارد و دارای شش اتاق و یك مطبخ قدیمی است. این مكان شبیه به خانه های یزدی بوده و دارای یك ایوان و كلی طاقچه است.
  • 1401/10/24
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : گناباد
  • دسته : هتل ها
آدرس : خراسان رضوی، گناباد، روستای ریاب، كوچه شهید دوستدار

اقامتگاه قوامیه قدمتی به زمان قاجار دارد و  دارای شش اتاق و یك مطبخ قدیمی است. این مكان شبیه به خانه های یزدی بوده و دارای یك ایوان و كلی طاقچه است.

هزینه هر اتاق در این اقامتگاه ها شبی تقریبا ۴۰ هزار تومان برای اتاق های ۱۲ متری و۶۰ هزار تومان برای اتاق های ۲۰ متری است. یعنی تعداد مهمان مهم نیست و هر تعداد باشید میتوانید در یك اتاق اقامت كنید. اتاق ها تخت ندارد و به صورت سنتی دارای لحاف و پتو می باشد.

هزینه صبحانه و ناهار و شام هم جداگانه حساب می شود. غذاها شامل چلوگوشت، چلو قرمه، كشك بادمجان،انواع آش و غذاهای خورشتی و دیزی در این اقامتگاه سرو میشود. گران ترین آنها چلوگوشت است.ترشی، ماست و دوغ محلی  به صورت پارچ به قیمت مناسب عرضه میشود.

لباسی از جنس نمد برای عكس گرفتن در اقامتگاه نیز وجود دارد، لباسی چوپانی كه برای سرما بسیار مناسب است.

 

برنامه غذایی اقامتگاه:

- ناهار و شام:
قورمه گوسفندی تازه بانان محلی
چلو گوشت بره
ابگوشت (دیزی)
چلومرغ
گندم پلوبا بادمجان معروف ریاب
كشك وبادمجان
انواع اش(رشته, لخشك, بندقبا)

- صبحانه:
نیمرو و املت محلی
شیر پنیرسبزی محلی و نان محلی
كوكوسبزی وكوكوسیب زمینی

 

مشخصات بنا

خانه علیپور (قوامیه) متعلق به دوره قاجاریه كه با معماری سازگار با محیط خاص كویری ساخته شده، به شماره ۱۳۱۷۸ در فهرست آثار ملی كشور ثبت رسیده است.
بنای مذكور با طرح و نقشه های چهار ضلعی با حیاط مركزی ارتباط دارد و دارای فضاهایی شامل برج، هشتی ورودی، اتاق بادگبر و بادگیر، ایوان، حمام و سرداب می باشد.
سقف های بنا از نوع گنبدی و طاق و تویزه بوده و همچنین بنا دارای تزئینات و كتیبه های گچی می باشد. از شاخص ترین قسمت های خانه می توان به برج اشاره نمود كه دارای سه طبقه جهت دیدبانی و حفاظت كاربرد داشته است.
این خانه از قسمت در ورودی شروع می شود، در چوبی این خانه بزرگ به هشتی باز می شود. كه محل انتظار مهمان ها بوده است. هشتی طوری قرار دارد كه به هیچ وجه داخل خانه دیده نمی شود.
پس از هشتی وارد یك راهرو می شویم كه مارا به درون حیاط خانه رهنمود می كند. این خانه ها هیچ گونه پنجره ای به بیرون ندارد و تمام درها و پنجره ها به سمت حیاط خانه باز می شود.
حیاط خانه محوطه ای به مساحت ۱۷۵ متر می باشد كه به جز قسمت باغچه از خشت های خام پوشیده شده است.
در قدیم حوضچه ای زیرزمینی در وسط حیاط قرار داشته كه برای ذخیره آب استفاده می شده است.
این اقامتگاه بومگردی از ابتدای سال ۱۳۹۵ كار خود را شروع كرده است.

اقامتگاه قوامیه ریاب-cP7b44pJKi

اقامتگاه قوامیه ریاب-QkkM7htL70