ریپورتاژ آگهی
بوستان ساحلی بوكان

بوستان ساحلی بوكان

بوستان ساحلی بوكان كه با نام پارك ساحلی بوكان نیز شناخته می‌شود
  • 1401/10/20
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : بوکان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ایران، استان آذربایجان غربی، بوكان، بخش غربی شهر
تلفن : 66059000-021

بوكان، شهری تاریخی، با آب و هوایی معتدل و وسیع ‌ترین شهر در جنوب استان آذربایجان غربی است. یكی از تفرجگاه‌ های بوكان، «پارك ساحلی» این شهرستان است كه در بخش غربی آن احداث شده است.

شهر بازی، میدانی بزرگ برای ورزش، پیست اسكیت و درختزارهای وسیع در این پارك ساحلی، از ویژگی ‌های مطلوب آن بشمار می رود كه به مكانی دل انگیز برای تفریح خانواده ‌های محلی و دیگر مسافران تبدیل شده است. همچنین «سیمینه ‌رود» كه در نزدیكی و مجاورت این پارك ساحلی قرار دارد، منظره‌ و طبیعتی زیبا خلق كرده است.

درباره شهر زیبای بوكان

در دهه پنجاه خورشیدی روی شهر بوكان تحقیقات باستان‌شناسی زیادی صورت گرفته و تپه قلاچی به ‌عنوان معروف‌ترین اثر بوكان، مشخص كرد كه شهر بوكان سابقه باستانی دارد. اما این سابقه باستانی با نام امروزی بوكان نبوده، بلكه با نام‌های دیگری در منابع باستانی آمده است. كاوش‌ها روی تپه قلاچی مشخص كرده است كه سابقه این تپه به حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در دوره اشكانیان و ساسانیان بوكان به ‌عنوان یك پایگاه مورداستفاده بوده است؛ وجود آتشكده‌های زرتشتی در شهر مشخص‌كننده این واقعیت است.

 

بوستان ساحلی بوكان-ZKRrUDlKb1
در این شهر دو كتیبه مربوط به این دوره‌ها موجود هست كه یكی از آن‌ها مربوط به پسر اورارتو بوده است. بوكان پس از اسلام نیز موردتوجه بوده است. در دوره صفوی در منابعی اشاره شده است كه رستم‌ آغا، جد جلال طالبانی از ستم شاه عباس صفوی به این شهر گریخته و شهر را بنا كرده است.

در مواردی نیز برخی منابع به حضور حكام مغولی در این شهر و فرمانروایی آن‌ها اشاره كرده‌اند. از حاكمان معروف بوكان، سیف‌الدین بوده است كه ساخت قلعه‌ سردار به او نسبت داده شده است. در دوره پهلوی شهر بوكان دارای شهرداری شد و توانست یك كرسی در مجلس به خود اختصاص بدهد.

موقعیت جغرافیایی این شهر، سیزده استان شمال و جنوب ایران را به هم متصل می‌كند و با كردستان عراق دارای خط ارتباطی زمینی است. موقعیت ممتاز جغرافیایی و امنیت نسبی جاده‌ها، بوكان را به مركز منطقه جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه تبدیل كرده ‌است. این شهر با قرار گرفتن بر سر راه‌های ارتباطیِ سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و كردستان از موقعیت جغرافیایی و ترافیك ویژه‌ای برخوردار است.

 

بوستان ساحلی بوكان-dbsgHb9eSf
بوكان از غرب به مهاباد و از جنوب به سقز محدود می‌شود و در دشت‌های استپی و هموار قرارگرفته و میان كوه‌های نالشكینه و برده‌زرد واقع شده ‌است. بوكان یكی از مسطح‌ترین شهرهای ایران است و همچنین بیشتر اراضی آن را دشت‌های هموار تشكیل می‌دهند.

بوكان كه از شهرهای تاریخی و زیبای استان آذربایجان غربی است، در جنوب این استان قرار گرفته و به دلیل آب و هوای مطلوب در فصول گرم سال همواره موردتوجه گردشگران است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و میهمان‌نوازی مردم محلی، گردشگران و خریداران بلیط هواپیما ارزان سفرماركت را به‌ویژه در روزهای دل‌نشین و مطبوع بهاری به این منطقه می‌كشاند.

یكی از بزرگ‌ترین پارك‌های استان آذربایجان غربی نیز در این منطقه و در قسمت غربی بوكان قرار گرفته ‌است. بوستان ساحلی بوكان كه با نام پارك ساحلی بوكان نیز شناخته می‌شود، در قسمت غربی شهر بوكان قرار دارد و با نزدیك به ۱۳ هزار مترمربع مساحت، بزرگ‌ترین پارك این شهر به‌ شمار می‌رود. امكانات متعدد تفریحی و ورزشی این پارك، آن را در میان اهالی و گردشگران به یكی از مقاصد محبوب و جاذبه‌های گردشگری بوكان تبدیل كرده است.

 

بوستان ساحلی بوكان-DmzVZCdTMc

این پارك به سه ‌بخش تقسیم شده‌ است: بخش مجتمع تفریحی برده ‌رش (كوه‌ سیاه) كه در چند صد قدمی این پارك قرار دارد و دارای طبیعت بكر و سرسبز است. در بخش جنوبی پارك، باغ‌های امیرآباد قرار گرفته‌اند. باغ‌های معروف آلبالوی امیرآباد هرساله پذیرای عده زیادی از مردم كردستان هستند. سیمینه رود نیز در حاشیه این پارك جاری است و بر زیبایی طبیعت زیبای آن می‌افزاید. این پارك در زمین‌های آقای صلاح الدین مهتدی واقع است كه پس از انقلاب تصرف شد.

شمال پارك دارای امكاناتی چون زمین بسكتبال، شهربازی، زمین اختصاصی فوتسال، امكانات ورزشی و مسیرهای جهت‌دار دوچرخه‌سواری است. بخش جنوبی پارك به پیست اسكی، بوفه، امكانات تفریحی، سینما چندبعدی، شهربازی و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی اختصاص دارد.

بوستان ساحلی با مساحت ۱۲۹۸۳ متر، بزرگ‌ترین پارك این شهر است. جالب است بدانید كه مراسم نوروزگاه بوكان در فروردین هرسال در این پارك برگزار می‌شود. این مراسم با اجرای موسیقی زنده سنتی، شعرخوانی بیت و حیران، تئاتر، مسابقه و اهدای جوایز همراه است.

 

 

بوستان ساحلی بوكان-1eXnrBMOVL

پارك ساحلی بوكان از مهمترین اماكن تفریحی در قسمت غربی شهر بوكان در جنوب استان آذربایجان غربی می باشد.از خصوصیات این پارك می‌توان به این نكته اشاره كرد كه در حاشیه سیمینه‌رود قرار دارد با نزدیك به ۱۳ هزار متر مربع مساحت، بزرگ‌ترین پارك این شهر به‌ شمار می‌رود.

امكانات متعدد تفریحی و ورزشی این پارك، آن را در میان اهالی و گردشگران به یكی از مقاصد محبوب و جاذبه های گردشگری بوكان تبدیل كرده است. از جمله این امكانات می‌توان به زمین بسكتبال، شهربازی، زمین اختصاصی فوتسال، امكانات ورزشی و مسیرهای دوچرخه‌سواری در قسمت شمالی پارك و پیست اسكی، بوفه، سینما چندبعدی، شهربازی و نمایشگاه‌های صنایع دستی در قسمت جنوبی پارك اشاره كرد.

سیمینه ‌رود كه مردم محلی آن را با نام تاتائو می‌شناسند، از ارتفاعات منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد. این رود پس از عبور از شهرهای بوكان و میاندوآب، در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد. با ۲۰۰ كیلومتر طول، متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ میلیون متر مكعب است و یكی از رودهای مهم استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود.

 

بوستان ساحلی بوكان-VKU6Wxa6GG