ریپورتاژ آگهی
زیارتگاه پیر ناركی

زیارتگاه پیر ناركی

یارتگاه پیرناركی تیجنگ بین دره زنجیر و دره گیگون قرار دارد كه از سه طرف با كوه محصور شده است
  • 1401/10/19
  • استان : يزد
  • شهر : يزد
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : یزد - یزد
تلفن : 66059000-021

زیارتگاه پیرناركی تیجنگ بین دره زنجیر و دره گیگون قرار دارد كه از سه طرف با كوه محصور شده است. زیارتگاه پیر ناركی در اصل محل گردهمایی و نیایشگاه زرتشتیان است در آن چشمه آبی و درختان زیادی وجود دارد.

هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه می آیند و به همین دلیل، زرتشتیان اتاق های خشتی فراوانی به نام «خیله»و به سبك معماری سنتی برای اسكان زائران ساخته اند تا بتوانند در آن جا اقامت داشته باشند و خستگی راه را به در كنند.

گردشگران و مسافرانی كه به شهرستان های یزد سفر می كنند، یكی از مقصدهای گردشگری خود را بازدید از پیرناركی قرار می دهند و در ایام تعطیلات این محل مملو از علاقه مندان به سیر و سیاحت و گردشگری مذهبی است.پ

سرگذشت پیر ناركی

در ۵۸ كیلومتری شهر یزد و در دامنه كوه ناركی زیارتگاهی وجود دارد كه بر اساس باورهای مختلف پناهگاهی برای زربانو یا همان نازبانو از شاهزادگان یزد و عروس پادشاه پارس در زمان حمله تازیان به ایران بوده است.

در زمان حمله پارسیان به ایران، زربانو از پارس به یزد كه مركز حمله دشمنان بوده می‌گریزد اما درمی‌یابد كه یزد نیز مورد حمله قرار گرفته، بنابراین به كوهی در "دره زنجیر" رسیده و در خواست تا در كوه پناه بگیرد اما كوه او را در پناه خود نپذیرفت و به همین دلیل زرتشتیان تا این زمان نیز به این كوه سنگ می‌زنند.

در آن هنگام مردی نیز با چارپای خود از آن مسیر می‌گذشته اما او نیز به درخواست نازبانو برای یاری به وی توجهی نمی كند و این شاهزاده یزدی به كوه "گیگون" ‌ می رود و از كوه گذر می كند و در دامنه كوه ناركی درخواست یاری از پروردگار می كند.

در این هنگام كوه وی را در خود پناه می دهد و از آنجا چشمه ای در خشكی روان می شود. شب هنگام مسافری خسته كه از آنجا گذر می كرده، در آن جایگاه استراحتی می كند، به خواب رفته و در خواب نازبانو به وی سفارش می كند كه زیارتگاهی را در آنجا بنا دهد.

زرتشتیان در این روز كه مصادف با زمان پناه دادن كوه به زربانو است در این جایگاه گردهم می آیند و به اوستا خوانی و شادی می پردازند.

 

 

 

زیارتگاه پیر ناركی-SYorR9d1Dh