ریپورتاژ آگهی
عالی قاپو یعنی چه؟!؟

عالی قاپو یعنی چه؟!؟

در پاسخ به سوال: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ می‌توان به كلمه‌ی اصلی این عنوان اشاره نمود
  • 1401/10/19
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : اصفهان - اصفهان
تلفن : 66059000-021

معنی و مفهوم عالی قاپو یعنی چه؟!

در پاسخ به سوال: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ می‌توان به كلمه‌ی اصلی این عنوان اشاره نمود.كاخ عالی قاپو در زمان صفوی بنا شده است. مهمترین دلیل برای نامگذاری این بنا، شروع زمان ساخت آن است. آغاز ساخت این بنا، به زمان حكومت ترك زبانان برمی‌گردد. در این زمان نامگذاری قشون و سربازها نیز به زبان تركی بود. به طوری كه از قشون‌های كاخ با عنوان قراقوبونلو یاد می‌كردند. ناگفته نماند كه لهجه‌های محلی نیز بر روی طرز بیان این عناوین بسیار مهم بودند. برای نمونه در زبان اصلی به سپاه سربازها، قره قویان لو می‌گفتند. این كلمه به معنی افرادی است كه كلاه سیاه بر سر می‌گذارند. اما با تغییر تلفظ، معنی كلمه نیز تغییر پبدا می‌كند.

كاخ عالی قاپو نیز یكی از مواردی است كه تلفظ آن با گذر زمان، تحت تاثیر قرار گرفته است. این كلمه در زبان تركی، آلاقاپو است. اما به جهت دست به دست شدن این كلمه و تغییر تلفظ آن، امروزه شاهد بیان آن با عنوان عالی قاپو هستیم. اگر بخواهیم به معنی كامل این كلمه اشاره كنیم، می‌توان گفت كه:

  • قاپو یا قاپی در زبان تركیب به درب است.
  • آلا نیز در زبان تركی به معنی رنگارنگ می‌باشد.

اگر بخواهیم به طور كلی به معنی و مفهوم اصلی این كلمه اشاره كنیم، می‌توان به كتب تاریخی اشاره كرد. در بسیاری از كتب تاریخی ارزشمند از این كلمه به عنوان (درگاه بلند) یاد می‌كنند. البته كه این نامگذاری برای این كاخ ارزشمند و جذاب، بسیار شایسته و درخور خواهد بود.

 

دلیل نامگذاری كاخ عالی قاپو چیست؟!

پس از پی بردن به پاسخ سوال: عالی قاپو یعنی چه؟!؟ می‌توان به دلیل نامگذاری این بنا نیز پی برد. این بنا یكی از بناهای ارزشمند و تاریخی است كه به جهت برخورداری از خصوصیات برتر، بهترین مكان برای برگزاری بسیاری از جلسات مهم شاه، تلقی می‌گردد. در زمان تولید این بنا، از توانایی‌های بهترین و زبده‌ترین افراد استفاده كرده‌اند. بنابراین این بنا از زمان‌های بسیار دور نیز به عنوان یكی از بناهای بسیار ارزشمند، شناخته شده است. این بنا كم كم مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته تا به یكی از بناهای بسیار ارزشمند در تاریخ، مبدل شده است.

طراحی خارق العاده‌ی كاخ عالی قاپو، آن را به یكی از بهترین مكان‌ها برای شاهان، مبدل نموده است. یكی از خاص‌ترین ویژگی‌ها در این بنا، برخورداری از درب ورودی بسیار بزرگ است. هدف از طراحی خارق العاده و شگفت انگیز درب ورودی در این بنا، سهولت در گذر از درب برای شاهان، كجاوه‌ها و ... بوده است. بنابراین این درب ورودی شایسته‌ی نامگذاری برتر با عنوان: (درب باشكوه) است.

البته كه در معانی مختلف شاهد تعاریف گوناگونی از این كلمه هستیم. همانطور كه پیش‌تر نیز به آن اشاره كردیم، این كلمه به جهت برخورداری از تلفظ‌های مختلف، دارای معانی متفاوتی نیز خواهد بود. لذا توجه به معنی اصلی این كلمه، با توجه به زمان ساخت بنا و همچنین گویش مردم ساكن در این منطقه (بر اساس متون تاریخی) تعیین خواهد شد.

عالی قاپو یعنی چه؟!؟-P1FeSiKCIO