ریپورتاژ آگهی
چشمه كانی گراوان سردشت

چشمه كانی گراوان سردشت

در 12 كیلومتری شهر سردشت و در حوالی شهر ربط چشمه كانی گراوان از دل زمین می‌جوشد و چشم‌انداز متفاوت و كم‌نظیری ایجاد كرده است.
  • 1401/10/18
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : سردشت
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : آدربایجان غربی-12 كیلومتری شهر سردشت
تلفن : 66059000-021

چشمه كانی گراوان‌؛ چشمه آب سنگین

در 12 كیلومتری شهر سردشت و در حوالی شهر ربط چشمه كانی گراوان از دل زمین می‌جوشد و چشم‌انداز متفاوت و كم‌نظیری ایجاد كرده است. آب چشمه سنگین و پر از املاح است. املاح موجود در آب در طی سالیان روی هم رسوب كرده‌اند و باعث ایجاد یك سازه‌ طبیعی كنار چشمه شده است. تپه‌ای رنگین كه هر سال هم به حجم آن اضافه می‌شود و در دل دشت نمایی را به وجود آورده كه مشابه آن را در كمتر جایی پیدا می‌كنید.

منطقه سردشت در جنوب استان آذرباییجان غربی و در نزدیكی استان كردستان قرار گرفته است. در حقیقت سردشت منطقه كردنشین استان آذرباییجان غربی است. پس انتظار می‌رود نام این چشمه ریشه كردی داشته باشد. این چشمه هم به نام كانی گراوان و هم گراوان شناخته می‌شود.  در زبان كردی كانی به معنای چشمه و گراوان به معنای آب سنگین است. احتمالا علت نام‌گذاری چشمه، آب شور، سنگین و البته غیر قابل نوشیدن آن است.

 

آب معدنی جادویی

تنها نتیجه جوشیدن این آب جادویی از دل زمین ایجاد منظره بكر تپه آهكی نیست. درست است كه آب چشمه برای آشامیدن استفاده نمی‌شود اما مردم منطقه می‌گویند آب چشمه درمانی برای بعضی از بیماری‌های پوستی است. هرچند منبع علمی برای این حرف وجود ندارد اما به لطف آب چشمه كانی گراوان گردشگری درمانی هم در منطقه رایج شده است.

آب چشمه جزو آب‌های معدنی گازدار است كه میزان املاح موجود در آن یك گرم در لیتر است. این خواص باعث شده آب چشمه برای افراد زیادی مفید باشد. مردم برای درمان بیماری‌های پوستی، استخوانی و رماتیسمی به این منطقه سفر می‌كنند و از آب چشمه استفاده می‌كنند. 

دیدن چشمه كانی گراوان می‌تواند هدف اصلی گردش باشد اما مطمئن باشید در این بین عبور از جنگل‌های بلوط و دشت‌های سرسبز آن اطراف هم بسیار لذتبخش خواهد بود. رفتن به چشمه راحت است و حتی می‌توانید دست در دست كودكان خود به چشمه بروید.

طبیعت چشمه كانی گراوان چطوری است؟

اگر به این منطقه سفر كردید حتما ارزشش را دارد كه چند روزی را در منطقه سردشت بمانید. چون دیدنی‌های سردشت به این چشمه ختم نمی‌شود. به جز چشمه كانی گراوان، آبشار شلماش، غار آهكی و تعدادی روستای زیبا و سرسبز هم در آن نزدیكی‌ها پیدا خواهید كرد. در اطراف چشمه محلی برای اقامت در شب پیدا نمی‌كنید. اما خیالتان راحت باشد، برای اقامت در این منطقه می‌توانید یكی از شهرها یا روستاهای اطراف را انتخاب كنید.

آب چشمه به رودخانه هرمزآباد می‌ریزد كه از كنار چشمه عبور می‌كند. در ادامه رودخانه هرمزآباد به رودخانه‌ زاب كوچك می‌ریزد. فصل پرآبی رودخانه بهار است به همین دلیل در این فصل منطقه بسیار سرسبز، پر از گل و حسابی دیدنی می‌شود.

اگر دلتان می‌خواهد دشت سرسبز و رودخانه پر آب را تماشا كنید، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به چشمه كانی گراوان است. اما این چشمه در زمستان هم دیدنی است. چون آب چشمه نمك زیادی دارد در زمستان یخ نمی‌زند و همچنان جاری است. اما سازه آهكی چشمه یخ می‌زند. در این فصل تپه یخ‌زده و سفید رنگ در دل دشت خودنمایی می‌كند و نمای جالب و متفاوتی را ایجاد می‌كند. البته اگر در زمستان به چشمه كانی گراوان می‌روید حتما لباس گرم و كفش مناسب را فراموش نكنید.

دسترسی به چشمه كانی گراوان

برای رسیدن به چشمه باید در مسیر جاده سردشت_مهاباد حركت كنید. نزدیك‌ترین روستا به چشمه، كانی گویز و نزدیك‌ترین شهر به آن شهر ربط است كه در دو كیلومتری چشمه قرار گرفته است. اگر وسیله نقلیه ندارید اتوبوس‌هایی از شهر مهاباد و سردشت به شهر ربط حركت می‌كنند كه می‌توانید از آنها استفاده كنید.

چشمه كانی گراوان-2v5HKfy1V8

چشمه كانی گراوان-xUhrcootea