ریپورتاژ آگهی
آبشار عجیب و باورنكردنی در دل تهران | دره زیبای هملون كجا قرار دارد؟

آبشار عجیب و باورنكردنی در دل تهران | دره زیبای هملون كجا قرار دارد؟

آبشار یخی «هملون» در ارتفاعات شمال تهران، و در مسیر روستای فشم به روستای هملون قرار دارد كه سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود علی الخصوص در فصل زمستان جذب میكند
  • 1401/10/12
  • استان : تهران
  • شهر : فشم
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : آبشار یخی «هملون» در ارتفاعات شمال تهران، و در مسیر روستای فشم به روستای هملون قرار دارد
تلفن : 66059000-021

آبشار یخی «هملون» در ارتفاعات شمال تهران، و در مسیر روستای فشم به روستای هملون قرار دارد كه سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود علی الخصوص در فصل زمستان جذب میكند.به گزارش سلام نو، تصور كنید آبشاری به ارتفاع ۳۰ متر و وسعت حدود ۱۵ متر مربع با رسیدن فصل زمستان یخ بزند. زیبایی آبشار یخی هملون قابل وصف نیست. حجم عظیمی از آب كه در تابستان از ارتفاع ۳۰ متری به پایین سقوط می‌كردند، حالا با رسیدن فصل سرما به قندیل‌ها و بلورهای یخی زیبایی تبدیل شده‌اند كه تماشای آن برای دقایقی گردشگران را میخكوب می‌كند. درست است كه آبشار یخی هملون زمستان‌ها به پاتوق یخ‌نوردان تبدیل می‌شود اما نزدیكی این آبشار به تهران آن را به مقصد سفر زمستانی بسیاری از تهرانی‌ها تبدیل كرده است.

سفر به دره زیبای هملون

آبشار یخی هملون در دره‌ای به همین نام و در دل طبیعت بكر روستای میگون قرارگرفته است. دسترسی به این آبشار برای تهرانی‌ها آسان است. كافی است از جاده لشكرك راهی روستای فشم و سپس روستای میگون در محدوده لواسان شوید. از میدان فشم تا میگون ۵ كیلومتر راه است و پس از رسیدن به میگون باید مسیر شمشك را در پیش بگیرد. ۵ كیلومتر آنسوتر، محدوده هملون و آبشار منحصربه‌فرد آن در انتظار شماست. آبشار هملون در تابستان هم زیباست اما اگر قصد دارید در فصل سرما به تماشای قندیل‌های یخی این آبشار بروید، زنجیر چرخ برای خودرو، لباس گرم، عینك مناسب برف، بادگیر، بارانی، كلاه، دستكش و كفش مناسب یا پوتین را فراموش نكنید. چرا كه دمای دره هملون حتی به ۱۰ درجه زیر صفر هم می‌رسد.

آبشار عجیب و باورنكردنی در دل تهران | دره زیبای هملون كجا قرار دارد؟-XEiS4pvAWA

لذت یخ‌نوردی و تماشای قندیل‌های زیبای آبشار هملون

تماشای این آبشار در زمستان تصویری فراموش‌نشدنی در حافظه گردشگران ثبت می‌كند. رشته‌های كشدار آب كه در تابستان به پایین سقوط می‌كردند، حالا در درمای زیر صفر درجه منطقه هملون به قندیل‌هایی برفی و یخی تبدیل شده‌اند كه علاوه بر لذت تماشا، مكانی مناسب برای یخ‌نوردان به حساب می‌آیند. اگر زمستان راهی آبشار یخی هملون شوید، علاوه بر یخ‌نوردانی كه با تجهیزات كامل از این آبشار زیبا صعود می‌كنند، گردشگرانی را می‌بینید كه برای تماشای این ورزش هیجان‌انگیز به هملون آمده‌اند و لحظه‌ای از روند صعود یخ‌نوردان چشم برنمی‌دارند. آبشار هملون اما به دلیل موقعیت مكانی، در دسترس بودن آن برای تهرانی‌ها و البته شرایط استاندارد دیوار یخی آن، سال‌هاست كه محل برگزاری مسابقات حرفه‌ای یخ‌نوردی است. بنابراین اگر كمی خوش‌شانس باشید یا پیش از سفر از زمان برگزاری مسابقات مطلع شوید، علاوه بر تماشای این آبشار زیبا مسابقات هیجان‌انگیز این رشته را هم از نزدیك تماشا خواهید كرد.

آبشار عجیب و باورنكردنی در دل تهران | دره زیبای هملون كجا قرار دارد؟-Bs3ejPxpJ5

اینجا یخ‌نوردی یاد بگیرید

هوای سرد شمیرانات و قرارگرفتن آبشار هملون در سایه، موجب شده تا این آبشار از اواخر پاییز تا فروردین ماه مستعد یخ‌نوردی باشد. اگر به یادگیری یخ‌نوردی علاقه دارید، سفر زمستانی به مقصد این آبشار را از دست ندهید. چرا كه كلاس‌های آموزش یخ‌نوردی هم در محل این آبشار دایر است و می‌توانید از تجربیات و دانش مربیان رشته یخ‌نوردی استفاده كنید.

 

اینجا پر از غار است

اگر از آبشار زیبای هملون بگذریم، آشنایی با تاریخچه این محدوده و البته وجه تسمیه نام این آبشار هم خالی از لطف نیست. منطقه زیبای هملون كه بهار و تابستان سرسبز است و در زمستان لباس یك‌دست سفید به تن می‌كند، منطقه‌ای باستانی و تاریخی است كه غارهای بسیاری را در خود جا داده است. ریشه واژه «هملون» را هم باید در تعدد غارهای این منطقه جست‌وجو كرد. دست كم ۳ غار در منطقه هملون وجود دارد كه توسط گردشگران شناخته شده و مقصد گردشگری محسوب می‌شود اما اگر سراغ محلی‌ها بروید، آنها نشانی غارهای بیشتری را به شما خواهند داد. «لون» در زبان محلی شمیرانی به معنای «غار» است و واژه «هملون» هم كه از تركیب «همه» و «لون» ساخته شده، به جایی اطلاق می‌شود كه غارهای فراوان دارد.

آبشار عجیب و باورنكردنی در دل تهران | دره زیبای هملون كجا قرار دارد؟-dpxt0VWiUD