ریپورتاژ آگهی
چگونه از غار چال نخجیر بازدید كنیم؟

چگونه از غار چال نخجیر بازدید كنیم؟

سفر به اعماق زمین شگفت‌انگیز است و مثل هر سفر دیگری آداب خاص خود را دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه از غار چال نخجیر بازدید كنیم.
  • 1401/10/10
  • استان : مرکزي
  • شهر : دليجان
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : استان مركزی، شهر دلیجان، جاده غار نخجیر
تلفن : 66059000-021

سفر به اعماق زمین شگفت‌انگیز است و مثل هر سفر دیگری آداب خاص خود را دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه از غار چال نخجیر بازدید كنیم.

چال نخجیر از غارهای زنده آهكی جهان است؛ این بدان معناست كه رسوبات آهكی و كریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار، هنوز به رشد خود ادامه می دهند و اشكال متفاوت و تماشایی را داخل غار ایجاد می كنند. به اعتقاد بسیاری از زمین شناسان، غار چال نخجیر در گذشته غاری آبی بوده است، چراكه هنوز خط تراز آب بر دیوارهای دیدنی آن نقش بسته است، ولی بعدها بدلیل تغییراتی كه در آب و هوای این منطقه بوجود آمده، به شكل امروزی خود تبدیل گردیده است.

بازدید از از غار چال نخجیر

چیزی كه به جذابیت این غار می افزاید، وجود دریاچه بزرگی -به احتمال قوی با وسعتی برابر با ۳۰۰۰ متر- در بخش تحتانی غار است. اما از آنجایی كه تنها ۶ كیلومتر از وسعت بسیار زیاد این غار كشف شده، هنوز بسیاری از اسرار این غار ناشناخته باقی مانده است. ناگفته نماند كه محیط درون غار و همچنین عدم تابش نور خورشید به داخل غار موجب گردیده كه غار چال نخجیر به مكانی غیر قابل سكونت برای موجودات زنده مبدل و از هر گونه حیات عاری گردد.

 

پس از پارك خودروی خود در پاركینگ این مكان، باید مسیر سنگ فرش شده ای را كه فاصله چندانی با ورودی غار ندارد، طی كنید تا به غار چال نخجیر برسید. به خاطر داشته باشید كه پیش از ورود به غار باید كلیه وسایل خود را داخل صندوق امانات قرار دهید. از آنجایی كه چال نخجیر از معدود غارهای آهكی زنده كشورمان است و نور فلاش ممكن است آسیب های جبران ناپذیری را به كریستال ها و رسوبات آهكی آن وارد كند، به هیچ وجه نباید از داخل غار عكاسی كرد.

در همان بدو ورود به غار، زیبایی های آن برشما نمایان خواهد شد: انواع بلورهای كلسیت، رسوبات آهكی و اسفنج های سفیدرنگی كه به زیبایی دیوارها و سقف غار را آذین كرده اند، شما را محو تماشای خود خواهند ساخت. هر چه به سمت درونی غار به پیش می روید، بر پهنای مسیر شما افزوده می گردد، تا جایی كه به بطن غار، بخش عریضی كه رسوبات آهكی در هیئت حیواناتی جذاب پیش چشمان شما خودنمایی می كنند، وارد خواهید شد. این اشكال بسیار جذاب كه به تندیس های سنگی حیواناتی از قبیل تمساح، عقاب، گوزن، كرگردن و لاك پشت شباهت دارند، در طول سالیان دراز طی فرآیند فرسایش بدست طبیعت كه خالقی تواناست، آفریده و در معرض نمایش شما در نمایشگاه دل انگیز طبیعت، غار چال نخجیر گذاشته شده اند.

چگونه از غار چال نخجیر بازدید كنیم؟-nbN8LKlGWA

نكات مهم هنگام بازدید از غار چال نخجیر

  • بازدید از غار به صورت گروهی و با یك راهنما صورت می‌گیرد، برای بازدید باید منتظر گروه قبل بمانید تا بازدید آن‌ها به پایان برسد و پس از به حد نصاب رسیدن تعداد می‌توانید با راهنما وارد غار شوید.
  • پیش از ورود به غار وسایل مهم خود را داخل صندوق‌های امانات قرار دهید و از بردن گوشی موبایل، دوربین یا هر نوری كه گرما تولید می‌كند جدا خودداری كنید.
  • عكسبرداری در غار چال نخجیر ممنوع است.
  • هنگام بازدید به هیچ عنوان رسوبات آهكی داخل غار را لمس نكنید چرا كه این كار موجب آسیب به رسوبات و ایجاد آلودگی‌های مختلف مانند انواع كپك می‌شود.
  • از دویدن و حركات خطرناك خودداری كنید چرا كه هر گونه فعالیت اضافی شما موجب تولید گرما در فضای غار می‌شود و این مسئله به راحتی می‌تواند موجب نابودی بخش‌های مختلف غار شود.
  • كشیدن سیگار و بردن خوراكی داخل غار ممنوع است.
  • گردشگران محترم باید در حین بازدید از غار چال نخجیر نراق به نكات زیر توجه كنند:
  • ورود افرادی كه ناراحتی قلبی و تنفسی دارند به داخل غار ممنوع است.
  • مسیررفت و برگشت یك مسیر میباشد و دارای ۴۷۰ عدد پله می باشد.(درمسیررفت و برگشت۴۷۰)

تماشای زیبایی های بی حد و حصر چنین جاذبه طبیعی شگفت انگیزی در هیچ جای دنیا رایگان نیست و برای بازدید از غار چال نخجیر نیز باید هزینه ورودی پرداخت شود، اما این هزینه به هیچ وجه گزاف نبوده و فراتر از بودجه مالی هیچ گردشگری نیست. برای مدت زمان پیشنهادی بازدید از غار چال نخجیر نیز باید گفت كه بدلیل اینكه حدود ۱ كیلومتر از این غار قابل بازدید است، برای گشت و گذار و تماشای زیبایی های توصیف ناپذیر و بازدید از كلیه بخش های آن باید دست كم زمانی حدود دو ساعت را در آن سپری كنید.

چگونه از غار چال نخجیر بازدید كنیم؟-xSJitbGKDT
این غار از نوع غارهای تكتونیكی به شمار می‌رود، یعنی شكل‌گیری آنها به خاطر حركت صفحات زمین صورت گرفته است، كارشناسان بر این باورند كه حركت معكوس گسل (۱) موجب شكل‌گیری فضای غار چال‌نخجیر شده است. پس از آن ریزش‌های جوی دارای گازكربنیك و یا باران‌های اسیدی از بین سنگ‌ها عبور كرده و پس از انحلال با كربنات كلسیم در میلیون‌ها سال این سازه‌های زیبای رسوبی را به وجود آورده است. برای دسترسی به غار چال نخجیر باید ابتدا وارد اتوبان اصفهان شوید و از آنجا به سمت شهر دلیجان حركت كنید. سپس باید مسیر خود را به سمت جاده نراق ادامه دهید تا پس از طی مسافتی حدود ۱۵ كیلومتر، تابلوی حركت به سمت غار چال نخجیر برای شما نمایان گردد. آدرس: استان مركزی، شهر دلیجان، جاده غار نخجیر