ریپورتاژ آگهی
همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی كاشان

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی كاشان

موزه‌ها نقش مهمی در حفظ و نگهداری آثار ایران دارند با ما همراه باشید تا همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی كاشان بدانیم.
  • 1401/10/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

موزه‌ها نقش مهمی در حفظ و نگهداری آثار ایران دارند با ما همراه باشید تا همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی كاشان بدانیم.

موزه اسباب‌بازی و خیمه شب‌بازی از جاهای دیدنی كاشان است و در خانه‌ای تاریخی منسوب به جعفر علامه فیضی، شاعر و روحانی اواخر قاجار، برپا شده است. قدیمی‌ترین عروسك‌های خیمه شب‌بازی ایران با قدمت ۱۵۰ سال، عروسك‌های محلی ایران، نمونه‌هایی از عروسك‌های ملل دیگر و اسباب بازی‌ها از حدود ۱۰۰ سال پیش تاكنون دراین موزه گرد آمده‌اند. اجرای خیمه شب‌بازی سنتی، كارگاه آشنایی و ساخت اسباب‌بازی و عروسك، فروشگاه اسباب‌بازی و عروسك‌های دست‌ساز، كافه و شربتخانه دیگر بخش‌های این موزه هستند. همچنین این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی

اقامتگاه بوم‌گردی و موزه‌ی عروسك و اسباب بازی سنتی كاشان خانه‌ی جعفر علامه فیضی شاعر و روحانی اواخر دوره‌ی قاجار است كه قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد. بنای موزه‌ی عروسك و اسباب بازی، با نام خانه سهرابی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عروسك‌ها و اسباب بازی‌ها توسط مدیریت موزه "امیر سهرابی" در نتیجه‌ی سال‌ها سفر و پژوهش در شهرها و روستاهای ایران ، گردآوری شده است. اقای سهرابی از سال ۸۶ تا ۹۰ در سفر به استانهای مختلف، مجموعه عروسكها را تهیه كرده و در همین راستا كتاب "عروسك پشت‌پرده و خیمه‌شب‌بازی در اصفهان و نائین" را نوشت. قصه‌ی زندگی این عروسك ها توسط راهنمایان موزه برای بازدیدكنندگان بیان می‌شود.

در زمستان ۱۳۹۶ پس از انجام عملیات بازسازی بخش اقامتی نیز به این موزه‌ی تاریخی اضافه شد و تحت عنوان اقامتگاه بوم‌گردی موزه‌ی عروسك و اسباب بازی فعالیت خود را آغاز كرد. موزه‌ی عروسك و اسباب بازی كاشان نمونه هایی از قدیمی ترین عروسك ها، اسباب‌بازی‌ها و عروسك‌های خیمه‌ شب‌بازی مربوط به‌دوران قاجار را گردهم آورده است. قدیمی‌ترین عروسك‌های خیمه ‌شب‌بازی ایران با قدمت ۱۵۰ سال، عروسك‌های محلی ایران، نمونه‌هایی از عروسك‌های ملل دیگر و اسباب‌ بازی‌هایی از حدود ۱۰۰ سال پیش در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

اقامتگاه موزه‌ی عروسك و اسباب‌بازی دارای هفت اتاق است كه حیاط مجموعه را احاطه كرده‌اند. آقای سهرابی، دانشجوی تئاتر ساكن تهران و علاقه‌مند به‌موضوعات فولكولوریك و نمایش ها و بازیهای ایرانی بودند. در پروژه تهیه‌ی دایره‌المعارف بازیها و سرگرمی‌های ایران، جز مولفان بوده و در راستای تحقیقات به چند استان سفر كردند. و در همین زمان جرقه‌های اولیه "گردآوری و تهیه مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین عروسكهای ایران و برگزاری نمایشگاه" زده شد.

 هر كدام از اتاق‌های این موزه به نام یكی از عروسك‌های بومی ایران نام‌گذاری شده است؛ اتاق‌های دهتولوك كه عروسك سنتی منطقه خراسان است، چولی قیزك عروسك باران‌خواهی در مناطق كویری ایران است، كترا گشه كه كترا به‌معنای كفگیر و گیشه به‌معنای عروسك است این عروسك مربوط به مراسم باران‌خواهی در شمال ایران است، بوك بارانه یا بووكه بارانه نامی كردی است و معنای عروس باران را دارد و نام مراسم باران‌خواهی در كردستان است، بیگو رقصو و اتاق ملل در این خانه- موزه میزبان گردشگران است. فروشگاه اسباب‌بازی و عروسك‌های دست‌ساز، كارگاه ساخت عروسك و شربت خانه از دیگر بخش‌های این مجموعه است.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی كاشانم-RDHsQowDwY

قدیمی‌ترین مجموعه عروسك‌ها

این موزه دارای اسباب بازی ها و عروسك های بومی محلی و همچنین اسباب بازی هایی از سراسر جهان است. پشت هر بخش موزه تاریخچه ای وجود دارد. عنوان مثال ، در نمایشگاه ارتش ایران كل دسته ای از سربازان كه پرچم وارونه در زمان جنگ ایران را به نمایش می گذارند وجود دارد. قدیمی ترین مجموعه عروسك ها (نمایش عروسكی سنتی ایران خیمه شب بازی است كه قدمت آن به هزار سال پیش باز می گردد)

در بخشهای دیگر عروسك های عتیقه مختلفی به نمایش گذاشته شده كه نشان از فرهنگ عامیانه ایران است. جادوگران ، شیاطین ، جنگجویان و موارد دیگر به همراه داستانهای مربوط به آنها دیده می شود. به ویژه در یك قسمت بقایای عروسك های بارانی ایلام نگهداری می شود. این عروسك های شبیه وودو در فصل خشك توسط زنان ایلام برای از بین بردن بدشانسی خشكسالی و آوردن باران بر روی درختان مقدس آویزان می شدند. اسباب بازی های آنتیك و معاصر (از خاك رس ، سنگ ، چوب ، ظروف سفالی و پارچه ای گرفته تا اسباب بازی های فلزی و پلاستیكی) در یكی دیگر از بخش های موزه عروسك های كاشان وجود دارد.

همه چیز درباره موزه اسباب بازی و خیمه شب بازی كاشانم-KdveAwO2a7
عروسك های رنگارنگ ، خنده دار و جذاب شما را حسابی سرگرم می كنند. نوعی نمایش عروسكی به نام جعبه بازی شب ها اجرا میشود كه بسیار دیدنی است. در این نمایش ، به جای پرده های قرمز ، هنرمند از صندوق به عنوان صحنه منظره ای منحصر به فرد و سنتی استفاده می كند. اسباب بازی های بین المللی را نیز در آنجا می توان یافت. نسخه تكراری از اولین اسباب بازی پلاستیكی كه ناصرالدین شاه قاجار پادشاه ایران در قرن نوزدهم به عنوان هدیه به یكی از معشوقه های محبوب خود به ایران آورده است در معرض دید قرار گرفته است.یك ماكت ساخته شده ایتالیایی از پینوكیو به همراه چندین اسب چوبی آلمانی و سرباز اسباب بازی تونسی در این موزه وجود دارد. تمام مكان های مختلف و جزئیات تاریخی ، موزه اسباب بازی و عروسك كاشان را به یك جاذبه برتر كه باید از آن دیدن كنید، تبدیل كرده است.