ریپورتاژ آگهی
همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌ نظیر آن

همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌ نظیر آن

رفتن به نیاسر كاشان و دیدن آبشار آن تجربه‌ای درجه یك است، با ما همراه باشید تا همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌نظیر آن را بدانیم.
  • 1401/10/09
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

رفتن به نیاسر كاشان و دیدن آبشار آن تجربه‌ای درجه یك است، با ما همراه باشید تا همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌نظیر آن را بدانیم.

 آبشار نیاسر یكی از جاهای دیدنی كاشان در استان اصفهان به شمار می‌رود و سرچشمه آن از چشمه‌ای موسوم به چشمه تالار (اسكندریه) است كه در بالای آبشار و در كنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد؛ چشمه‌ای كه شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. دوسوم از آب این چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت‌های نیاسر جاری می‌شود و یك‌سوم به محله‌ نو می‌رود. جالب اینكه امروز اهالی محله‌ سركمر و برزه‌زن در روز عید قربان در كنار چشمه‌ اسكندریه، گاوی را قربانی می‌كنند تا خون آن را به آب بریزند و همراه آبشار به قسمت‌های دیگر برود؛ زیرا اعتقاد دارند كه این امر سبب پربركتی و پرآبی آبشار می‌شود.

نیاسر مقصد مهم گردشگری

نیاسر به عنوان مركز اصلی تولید گلاب و دیگر عرق‌ها و عصاره‌های گیاهی به طور گسترده‌ای مشهور است. باغ‌های دوست داشتنی نیاسر در دی ماه با شكوفه‌های بادام و در اردیبهشت كه جشنواره سالانه گلاب و گلاب آغاز می‌شود با گل سرخ محمدی پوشیده می‌شود اما این تنها چیزی نیست كه نیاسر به بازدیدكنندگان خود ارائه می دهد. این شهر تركیبی شگفت انگیزی است از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی. تاریخ طولانی و قدیمی نیاسر، با داستان‌ها و افسانه‌های زیادی گره خورده است.

همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌نظیر آن-DqttTE5Hrc

یكی از این داستان‌ها، پایه گذاری شهر را به اردشیر بابكان، بنیانگذار سلسله ساسانی نسبت می‌دهد. نام شهر نیز با ماجراهای اردشیر بابكان گره خورده است. ماجرایی كه در این داستان روایت می‌شود راجع به این است كه اردشیر بابكان مجبور شد در اولین روزهای حكومت خود بر ایران چندین شورش را خاموش كند. برای مقابله با یكی از این شورش‌ها، او باید به اصفهان می‌آمد. هنگامی كه او شورشیان را شكست داد، رهبران آن‌ها را اسیر كرد و همه آن‌ها را گردن زد. سپس سرها را گرفت و به سمت چشمه اسكندریه حركت كرد. در آنجا، او ضیافتی ترتیب داد و به عنوان بخشی از سخنرانی پیروزی خود، این كلمات را به سربازان خود داد: «ما بر سر افراد برجسته جشن گرفتیم.»

بر اساس این داستان، «افراد برجسته» در زبان پهلوی «نیكان سر» ترجمه می‌شود. بعد از آن، با گذشت زمان، «نیكان سر» به «نیاسر» تبدیل شد. یكی از مكان‌های پیك‌نیك محبوب در ایران نیز، آبشار نیاسر است كه در شهر تاریخی نیاسر و در ۱۳۰ كیلومتری شمال غربی كاشان واقع شده است. آبشار نیاسر در فصل پاییز در كمترین حجم و در فصل زمستان در بیشترین حجم خود قرار دارد. یكی از محله‌های تاریخی فرهنگی نیاسر و حتی در ایران است آبشار مكان های زیبا و دیدنی دیگر نیز دارد.

 

این آبشار علاوه بر دارا بودن چشم اندازهای زیبا و خارق العاده، مكان روییدن گیاهان دارویی منحصر به فردی نیز است. گیاهانی مانند پرسیاوشان و رازیانه كه برای كمردرد، سردرد و پا درد استفاده می‌شود. به علاوه پزشكان در گذشته از گرد و غبار سنگ در بستر آبشار به عنوان مرهم برای زخم استفاده می‌كردند. بیدهای شیرین، درختان توت و انگور از جمله درختانی هستند كه در كنار آبشار یافت می‌شوند.

 

بازدید از آبشار نیاسر

آبشار طبیعی سرسبز و منحصربه‌فرد نیاسر با ارتفاع 25 متر در شهر نیاسر قرار دارد؛ آبشاری كه در اكثر روزهای سال به‌ویژه بهار و اواخر زمستان پر آب است و از گردشگران میزبانی می‌كند. سرچشمه این آبشار از چشمه‌ای موسوم به چشمه تالار (اسكندریه) است كه در بالای آبشار و در كنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد. جنس آبشار نیز از نوع آبشارهای رسوبی محسوب می‌شود كه طی سال‌ها به‌خاطر انحلال سنگ آهك تشكیل شده است. در مسیر آب این آبشار در گذشته 13 آسیاب آبی وجود داشته كه هم‌اكنون یكی از آسیاب‌ها مرمت شده است كه گردشگران از آن بازدید می‌كنند. پس از بازدید از جاذبه‌های نیاسر، محیط اطراف آبشار محلی مناسب برای استراحت مسافران به حساب می‌آید.

 

همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌نظیر آن-oLFhnvrWZY

آبشار نیاسر در یكی از محله‌های تاریخی و فرهنگی شهر قرار دارد و تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن در اطراف آبشار قرار گرفته‌اند، بنابراین در هنگام بازدید از آبشار نیاسر می‌توانید به‌راحتی در مسیرتان از دیدنی‌هایی كه در این بخش به آن‌ها اشاره می‌كنیم نیز بازدید كنید. برای بازدید از آبشار نیاسر بهترین راه آن است كه خودتان را به چهارتاقی نیاسر برسانید و سپس در مسیر آبشار پیاده‌روی كنید. پس از آن كه از كنار یك درخت تنومند و قدیمی عبور كردید به یك استخر ماهی خواهید رسید، حال باید مسیرتان را از میان كوچه‌های تنگ و باریك و گاها كاهگلی ادامه دهید تا به یك محوطه باز برسید.

 

در اینجا مغازه‌های كوچك و بزرگ عرقیجات و سوغات كاشان را خواهید دید. در ادامه مسیر آبشار، به فضای بزرگ و پارك مانندی خواهید رسید كه غار رئیس در آنجا قرار دارد. برای رسیدن به آبشار، باید مسیرتان را در امتداد رودخانه و سمت راست محوطه به سمت پایین ادامه دهید و از پله‌های سنگی و گاهی ناهموار پایین بروید تا پس از حدود 30 دقیقه به پارك آبشار برسید. به سمت راست‌تان كه نگاه كنید آبشار نیاسر در آنجا قرار دارد. حال می‌توانید دقایقی را در كنار این آبشار باشید و از خنكی فضای اطراف آن لذت ببرید.

 

همه چیز درباره نیاسر و آبشار بی‌نظیر آن-67FKaMDvtq