ریپورتاژ آگهی
رامسر در گیلان است یا مازندران؟

رامسر در گیلان است یا مازندران؟

رامسر یكی از شهرهای زیبای شمال ایران است كه آن را عروس شهرهای شمال می‌گویند. از آنجایی كه این شهر در مرز استان‌های گیلان و مازندران واقع شده است خیلی‌ها دقیق نمی‌دانند كه این شهر دقیقا در كدام استان قرار دارد.
  • 1401/10/03
  • استان : مازندران
  • شهر : رامسر
  • دسته : شهر-استان
آدرس : مازندران - رامسر
تلفن : 66059000-021

رامسر یكی از شهرهای زیبای شمال ایران است كه آن را عروس شهرهای شمال می‌گویند. از آنجایی كه این شهر در مرز استان‌های گیلان و مازندران واقع شده است خیلی‌ها دقیق نمی‌دانند كه این شهر دقیقا در كدام استان قرار دارد.

در معرفی رامسر باید گفت كه این شهر تلفیقی از جنگل و كوه و دریای خزر است كه با جاده‌های سرسبز و بارانی، شما را به سفری در یك تابلوی نقاشی فاخر و رویایی دعوت می‌كند. به این شهر سرسبز خطه‌ شمالی، لقب عروس مازندران را بخشیده‌اند، چرا كه سرشار از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت است و نظیر آن در هیچ كجا پیدا نمی‌شود. همچنین به علت آب و هوایی پر طراوت و نزدیكی به پایتخت، در هر زمان از سال گردشگران بسیاری از اقصی نقاط كشور به این شهر زیبا سفر می‌كنند. آوازه طبیعت حیرت‌انگیز رامسر در گوش جهانیان نیز پیچیده است و تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی برای سفری خاطره انگیز روانه این شهر شمالی كشور می‌شوند.

شهر رامسر در غربی‌ترین قسمت استان مازندران قرار دارد،‌ اگرچه كه قرابت فرهنگی بیشتری با فرهنگ مردمان گیلان دارد.

مشخصات جغرافیایی رامسر

موقعیت جغرافیایی رامسر اولین راز زیبایی و حیرت انگیزی این شهر را در این بخش از راهنمای سفر به رامسر، فاش می كند. رامسر در استان زیبای مازندران و آخرین شهر آن است. یعنی در حد فاصل میان مازندران و گیلان قرار دارد. دیگر چه انتظاری از این شهر دارید؟ شهر ساحلی رامسر یك از معروف ترین مقاصد گردشگری در شمال كشور است كه تا چشم كار می كند سرسبز است. طبیعت بكری كه خوشبختانه از آسیب و گزند در امان مانده است. مردم شهر رامسر به زبان گیلكی صحبت می كنند. باید با آنها وارد بحث شوید تا لهجه شیرین و جذاب آنها را متوجه شوید. 
موقعیت شهر رامسر به گونه ای است كه از شمال به دریای زیبای خزر، از جنوب به كوههای البرز، از شرق به شهر شیرود و از غرب به چابكسر محدود شده است. در كل شهرستان رامسر، دو شهر، یك بخش و ۴ دهستان كه مجموعه ای از روستاهای دیدنی هستند، وجود دارد. 

 

رامسر در گیلان است یا مازندران؟-YWlhwudQEo

همانطور كه گفته شد لقب عروس شهرهای شمال را به رامسر داده اند. مجموعه ای از فاكتورها و دلایل سبب این نامگذاری شده اند. از جمله اینكه سبزینگی در رامسر به حداكثر مقدار خود می رسد. در رامسر به هركجا كه بروید سرسبز و خنك و دلربا است. اصلا لازم نیست به دنبال جایی برای اتراق و یا استراحت باشید. جنگل به داخل شهر راه پیدا كرده است و در اطراف شهر روستاهای دیدنی رامسر قرار دارند كه هر كدام از دیگری زیباتر است. آب و هوای رامسر همیشه خنك است. همواره نسیم خنكی در دل كوچه ها و خیابان های شهر جریان دارد.

فرهنگ مردمان شهر رامسر

رامسر در گیلان است یا مازندران؟-gTvoiN3pgD

به دلیل اینكه شهر رامسر در گذشته جزو توابع استان گیلان بوده، مردم رامسر به زبان گیلكی صحبت می‌كنند. رامسری‌ها مراسم عید نوروز را بسیار پرشور و دیدنی برگزار كرده و احترام زیادی برای این روزهای مهم قائلند. از جمله آداب و رسوم مربوط به رامسر می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • نوروزخوانی: نوروزخوانان ۱۵ روز قبل از فرا رسیدن سال نو به داخل روستاها رفته و با خواندن اشعار محلی، رسیدن این روز مبارك را به آنان مژده می‌دهند. یك نفر شعر می‌خواند، یك نفر ساز می‌زند و به شخص دیگر كوله‌كش یا باركش می‌گویند. آن‌ها به در خانه‌های مردم رفته و این شعر را می‌خوانند ” باد بهارون بیمو / نوروز سلطون بیمو/ مژده دهید به دوستان / گل به گلستون اومد / بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ علی با ذولفقار آمد، خوش آمد/ نوروزتان نوروز دیگر/ شما را سال نو باشد مبارك” صاحب خانه نیز پول، شیرینی، تخم مرغ، گردو، نخود یا كشمش پیشكش می‌كند. 
  • چهارشنبه سوری: رامسری‌ها صبح روز چهارشنبه سورس آشی به نام هفت ترشی می‌پزند. در این نوع آش هفت ترشی به نام آب نارنج، سركه، آب انار، آب لیمو، آب ازگیل، آلوچه یا همان گوجه سبز می‌ریزند و بین همسایه‌ها پخش می‌كنند و در غروب همان روز از روی آتش می‌پرند و می‌خوانند: “چهارشنبه سوری كمی پارسال دسوری كمی، امسال دسوری كمی”
  • جشن نوروزماه: در وسط ماه مرداد، هنگامی كه اولین محصول برنج رسید و جمع آوری شد، مردم رامسر با همان برنج غذا درست كرده و به مناسبت پایان كار، جشن می‌گیرند. در این مراسم مانند سیزده به در، اعتقاد دارند كه باید حتما این روز را خارج از خانه بگذرانند. مردم با برپا كردن این جشن خداوند را شكر می‌كنند. 

زمان مناسب سفر به رامسر

شهرهای شمال كشور همه آب و هوای شرجی دارند. هر لحظه كه وارد رامسر شوید احساس می كنید پیش پای شما باران باریده است. جالب است، نه؟ در راهنمای سفر به رامسر اگر بخواهیم در حالت كلی آب و هوای رامسر را بیان كنیم باید بگوییم كه در زمستان ها معتدل و در تابستان ها گرم و مرطوب است. میانگین گرمترین روز سال در رامسر به ۲۹ درجه و میانگین سردترین آن به ۴ درجه سانتیگراد می رسد. رطوبت در شهر رامسر خیلی زیاد است و گاها مقدار آن به ۹۰ درصد نیز می رسد. اما یك نكته ی بسیار جالب كه برای بسیاری از مسافران در سفر به رامسر اهمیت بسیار زیادی دارد این است كه آب و هوای این شهر بسیار پاك و خالص است. شما هر نفس كه می كشید روحتان جلا می خورد و از بودن در جو پاك و سرزنده ی طبیعت رامسر لذت خواهید برد. 

رامسر در گیلان است یا مازندران؟-a28Col6FRl
بگذارید در مورد فصل های رامسر و زیبایی های هر كدام برایتان بگوییم، انتخاب نهایی با خودتان است. قبل از همه چیز باید بگوییم كه بهار بهترین فصل سفر به رامسر است. در این فصل سبزی درختان در حد اعلا قرار دارد. همه جا سرسبز است. در كنار اینها، دریاچه ها، رودخانه ها و آبشارها در پرآب ترین و پرخروش ترین حالت خود قرار دارند. در بهار تمام آبشارهای زیبای این شهر را می توانید بازدید كنید. برای همین بسیاری در تعطیلات بهار مخصوصا اردیبهشت ماه به رامسر می روند كه به راستی در این فصل مانند بهشت است. در تابستان ها مقداری هوا گرم تر می شود اما باز زیبایی های طبیعت به قوت خود باقی هستند. میوه های درختان ثمردار را در گوشه كنار خیابان ها و باغات خواهید دید كه وسوسه می شوید از تمام آنها چندتایی برای خود بچینید.
 اما در پاییز وقتی طبیعت رنگ زرد، قرمز، نارنجی، بنفش و هزار رنگ دیگر به خود می گیرد، داستان جور دیگری است. تجربه بودن در رامسر در دو فصل پاییز و زمستان تجربه ی متفاوتی است كه طرفداران زیادی هم دارد. باران های شدیدی در فصل پاییز در این شهر می بارد كه بهتر است مراقب باشید. در زمستان ها نیز بارش برف زیادی در رامسر اتفاق نمی افتد، هر چند سال یكبار برفی بر روی زمین می نشیند كه بودن در این هوای برفی و خوردن یك فنجان قهوه یا چایی داغ حسابی می چسبد.