ریپورتاژ آگهی
۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

جاذبه‌های گردشگری كاشان پر شمار است و اگر تمایل دارید با رفتن به فین ۳ جای دیدنی اطراف حمام فین را بازدید كنید با ما همراه باشید.
  • 1401/09/29
  • استان : اصفهان
  • شهر : کاشان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : اصفهان - كاشان
تلفن : 66059000-021

جاذبه‌های گردشگری كاشان پر شمار است و اگر تمایل دارید با رفتن به فین ۳ جای دیدنی اطراف حمام فین را بازدید كنید با ما همراه باشید.

حمام فین و باغ فین كاشان در ۶ كیلومتری جنوب شهر كاشان در انتهای خیابان امیركبیر فعلی و روستای فین كوچك قدیم قرار دارد كه از آثار تاریخی بر جای مانده از دوران صفوی است كه بر روی بناهای دوره دیلمی ساخته شده و از لحاط باغ آرایی و آب رسانی دارای اهمیت ویژه ای است. بناهای این باغ شامل سر درب ورودی و برج و باروی آن، شتر گلوی صفوی در میانه باغ، شتر گلوی فتح علی شاهی و اتاق شاه نشین در جنوب خاوری باغ، موزه در باختر باغ و حمام های كوچك و بزرگ و كتابخانه در خاور باغ می شود.

مسجد و مدرسه آقابزرگ كاشان زیباترین دیدنی اطراف حمام فین
مسجد آقا بزرگ كاشان یكی از بناهای باشكوه دوره قاجار محسوب می‌شود. این مجموعه با سرمایه حاج محمدتقی خانبان طی سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ هجری قمری به‌منظور برگزاری نماز جماعت، مجالس درس و بحث داماد وی، ملا مهدی نراقی دوم، برادر ملا احمد نراقی ملقب به آقا بزرگ بنا شده است. مسجد مدرسه آقا بزرگ از جاهای دیدنی كاشان به شمار می‌رود كه در خیابان فاضل نراقی قرار دارد. این مسجد و مدرسه در بافت تاریخی این شهر، در نزدیكی بقعه خواجه تاج‌ الدین واقع است.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین-ONcrEQF52G

قدمت مسجد مدرسه آقا بزرگ به دوران قاجار برمی‌گردد. ساخت این مسجد در دوره محمد شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه به پایان رسید. كتیبه‌های موجود در صفه شبستان، زیر گنبد شبستان، ازاره محراب و سردر ورودی مسجد این تاریخ را تأیید می‌كنند. ممكن است مسجد مدرسه آقا بزرگ روی آثار به‌جای مانده از زلزله سال ۱۱۹۲ هجری قمری بنا شده باشد. همچنین احتمالا شبستان شمالی مسجد روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه‌ تاج‌الدین متعلق به اواسط سده ۹ قمری ساخته شده است.

در طول زمان تغییرات متعددی در مجموعه آقا بزرگ صورت گرفته است. در و پنجره‌های دو اطاق اطراف ایوان اصلی گنبدخانه و چهار اطاق بالاخانه سردر ورودی تغییر كردند. در و پنجره‌های ارسی بالارو تبدیل به درگاه‌هایی با دو نیم دایره شدند. حدفاصل گنبدخانه و شبستان غربی با سه هم‌بسته مشبك چوبی با ارسی‌های بالارو از هم جدا می‌شد. بعد از آن‌ كه موریانه چوب‌ها را از بین برد، به‌جای آن‌ها درهای فلزی كار گذاشتند و بعدها این درهای فلزی را به هم‌بسته‌های چوبی با درهای ارسی تبدیل كردند. در و پنجره‌های مشبك و بالارو حجره‌ها نیز به همین نحو از بین رفته بودند و مجدد به‌صورت قبل درآمده‌اند.

 

دیگر دیدنی‌های اطراف حمام فین

حمام سلطان امیراحمد: حمام سلطان امیراحمد نمونه بسیار منحصربه‌فردی از لحاظ معماری و تزئینات داخلی است؛ علاوه‌براین می‌توانید در پشت بام این حمام یكی از زیباترین گنبدهای ایران را ببینید. این حمام زیبا در اصل از دو حمام بزرگ و كوچك تشكیل شده و در سال ۱۳۵۵ نیز به ثبت ملی رسیده است. حمام امیر سلطان احمد كاشان یكی از زیباترین حمام‌های ایران و از بهترین جاهای دیدنی كاشان است كه قدمت آن به دوران سلجوقی و قاجار بازمی‌گردد. این حمام كه نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز دیده می‌شود، نمونه‌ای منحصربه‌فرد از حمام‌های ایران از نظر معماری و تزیینات به شمار می‌آید و در محله‌ای تاریخی واقع شده است؛ به همین دلیل جاذبه‌های بسیاری در نزدیكی آن قرار دارند.

حمام امیر سلطان احمد تنها یكی از حمام‌های تاریخی شهر كاشان است و بناهای دیگری چون حمام باغ فین، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و غیره نیز در زمره حمام‌های تاریخی‌ این شهر قرار می‌گیرند. پشت‌بام حمام امیر سلطان احمد یكی از مكان‌های نمادین كاشان و سوژه بسیاری از عكاسان است. به‌علاوه كاشی‌های آبی فیروزه‌ای و زرفام، گچبری‌های هفت لایه‌ای و معماری درخور توجه سالانه هزاران گردشگران داخلی و خارجی را به‌سمت این بنا جذب می‌كنند.

 

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین-Ly1dLpK2mZ
بازار سنتی كاشان: بازار سنتی كاشان یكی از بناهای ارزشمند این شهر است كه جزء یكی از آثار ملی ایران هم نیز بشمار می رود. این بازار از اواسط خیابان بابا افضل تا دروازه دولت نیز ادامه دارد و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است. این بناهای تاریخی كه حتما نام آن ها به گوشتان خورده است نیز عبارت از مسجد میدان میر عماد، كاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد كفش دوزها، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی ها نیز می شود.در هر كدام از قسمت های بازار سنتی كاشان نیز فعالیت های صنفی خاصی انجام می گیرد به طور مثال در قسمت هایی از آن افرادی به مسگری و رنگرزی و بخش هایی دیگر از بازار سنتی كاشان افرادی دیگری را مشاهده می كنید كه مشغول كفش دوزی، بزاری و خیاطی هستند. لازم به ذكر است كه در بازار سنتی كاشان می توانید بهترین و مرغوب ترین سوغاتی های كاشان نظیر انواع شیرینی و عرقیجات را تهیه كنید.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین-qRyc62LyNe