ریپورتاژ آگهی
امامزاده جعفر(ع) پیشوا

امامزاده جعفر(ع) پیشوا

زیارتگاه امامزاده جعفر (ع) در شهر پیشوا ، منسوب به جعفر از فرزندان بلافصل امام موسی كاظم علیه السلام امام زاده جعفراست كه
  • 1400/11/12
  • استان : تهران
  • شهر : پيشوا
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : تهران- پیشوا- امامزاده جعفر پیشوا
تلفن : 66059000-021

زیارتگاه امامزاده جعفر (ع) در شهر پیشوا ، منسوب به جعفر از فرزندان بلافصل امام موسی كاظم علیه السلام امام زاده جعفراست كه گفته می شود درقریه سناردك (اكنون جزئی ازشهرپیشوامیباشد)به شهادت رسیده است. شایان ذكراست كه این امامزاده واجب التعظیم براثرجراحات وارده درجنگ باماموران مامون عباسی كه درساوه كنونی رخ داده بودبه شهادت رسیدند. امروزه این امامزاده از زیارتگاههای مشهور منطقه به شمار می آید.بنای مرتفع و مجلل امامزاده جعفر یادگار دوره صفویه است. با توجه به وقف نامه آن در سال ۸۷۳ می توان تاریخ بنیاد را پیش از سال ۸۷۳ دانست. بر روی ضریح آن كتیبه ای با تاریخ ۹۴۴ وجود دارد و پائین آن نام شاه طهماسب و تاریخ ۹۵۶ حك شده است. كتیبه ایوان حكایت از تعمیر و الحاق بقعه به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۷ هجری قمری دارد. تا پایان دوره ، قاجار خود شهر پیشوا نیز به نام امامزاده جعفر نامیده می شد. این زیارتگاه مشتمل بر صحن ، ایوان ، حرم گنبد كه گنبد بزرگ كاشیكاری شده و صحن وسیع این امامزاده در داخل شهر پیشوا خود نمایی می كند .در حال حاضر مصلی بزرگ شهر در اطراف این بقعه در حال احداث می باشد.

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-uUEcJNlLAa

امامزاده جعفر(ع) شهر پیشوا
عالم دانشمند و زاهد ، حضرت امامزاده جعفر(ع) كه صحن و سرای زیبا و مطهرش هر روزه در شهر پیشوا منزلگه هزاران عاشق دلسوخته به خاندان عصمت وطهارت است، بنا بر نوشته كتب انساب یكی از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی كاظم (ع)است.


حضرت امامزاده جعفر (ع) كه وی را جوادی و اولاد او را جواریون و شجریون نیز می خوانند پس از رشد ونمو در خاندان پاك ومطهر محمدی و كسب فیوضات معنوی ، به یاری برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) پرداخت و پس از آنكه حضرت امام رضا (ع) دعوت مأمون الرشید را پذیرفت و از مدینه راهی شهر طوس شد ، وی نیز همانند آن حضرت  با كاروانی به سرپرستی خود و با حضور فرزندان و فرزند زادگان حضرت امام موسی كاظم (ع) همچون ابراهیم و ابوالجواد (ع) از بغداد رو به ولایت خراسان نهادند.


آن حضرت و دیگر همراهان هنگامی كه به ناحیه  ساوجبلاغ رسیدند پس از درگیری با دشمنان (سپاهیان مامون)، حسن بن موسی الكاظم (ع) شهید شد و به بعضی دیگر از همراهان آن حضرت جراحاتی وارد شد پس از این پیكار با فرا رسیدن شب ، همگی در اطراف این منطقه پراكنده شدند ، اما حضرت جعفربن موسی الكاظم (ع) كه در منطقه ساوجبلاغ در حین دفاع مجروح گردیده بود در توابع ورامین به موضع سناردك ، در منزل جلال الدین نام بر اثر شدت جراحات وارده در تاریخ 15 جمادی الثانی سال 217 هجری قمری به شهادت رسیدند و در گورستان محل ، دفن گردیدند.

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-FvQgTRpzD1

تاریخ و معماری بنای آستان مقدس امامزاده جعفر (ع)

بنای مجلل و با شكوه امامزاده جعفربن موسی الكاظم (ع) در زمان سلطنت طهماسب صفوی ساخته شده است ومحراب داخلی حرم در قسمت جنوب بنای بقعه قراردارد و ازاره داخلی مقبره تا ارتفاع 5/1متری با كاشیهای معرق فیروزه ای ، مشكی زرد و سفید بر زمینه لاجوردی با نقوش تزیینی اسلامی مزین شده و در اواخر دوران پهلوی بالای ازاره داخل حرم و گنبد نیز تماما آیینه كاری شده است.

ضریح متبرك این مقبره در وسط گنبد خانه بر روی پایه ای 30 سانتیمتری از سنگ مرمر سبز قرار دارد و از جنس طلا و نقره می باشد كه هنر مینا كاری تزیین شده و كتیبه های آن با خط ثلث و نستعلیق نوشته و در سال 1371 هجری شمسی ساخته و نصب گردیده است.

در پایان كتیبه ای كه روی درب ضریح سابق مرقد مطهر موجود است  تاریخ سال 903 هجری حك گردیده  و در پایان كتیبه داخل حرم كه به خط ثلث می باشد نام شاه طهماسب صفوی و تاریخ 903 حك شده است و این بقعه در سال 21/08/1317 توسط میراث فرهنگی به ثبت آثار ملی به شماره 319 رسیده است.

گنبد این بنای مجلل كه از جمله آثار ارزشمند معماری مذهبی ایران است دارای 21متر ارتفاع و 5/9متر قطر می باشد كه به شیوه دو پوش ساخته شده و فاصله بین پوش اول و دوم آن 7 متر است و بر روی پایه شانزده ضلعی با هشت پنجره می باشد كه چهار پنجره آن دارای شیشه رنگی است ، كاشیهای فیروزه ای قسمت خارجی گنبد با نقوش هندسی و كتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق و كوفی بنایی تزیین گردیده است و علاوه بر جنبه تزیینی دارای نقش عایق برای حفاظت از برف و باران می باشد كه در سال 1354 توسط سازمان ملی حفاظت آثار باستانی مرمت و تعمیر گردیده است.

ایوان زیبای غربی این آستان مقدس در سال 1227 هجری قمری با دستور فتحعلی شاه قاجار هنگام تعمیرات بنا اضافه گردید كه ابعاد آن 7×20/8 متر می باشد و كف و ازاره آن تا ارتفاع 80/1 متری ، در سالهای اخیر با كاشی كاری پوشانده شده و پوشش سطح ایوان  به وسیله گچ ، سفید كاری و یزدی بندی در قسمت طاق به صورت رسمی بندی و آیینه كاری تزیین گردیده است.

طاق ایوان به شكل جناغی ساخته شده و از پاكار قوس طاق ، كتیبه ای به خط نستعلیق سفید بر روی 50 لوح و 450 قطعه كاشی لاجوردی وجود دارد كه مشتمل بر 25 بیت شعر از فتحعلی خان صبا می باشد كه هر مصرع آن درون كادری مشخص نوشته شده و فواصل بین كادرها را با كاشیهای زرد و سبز و طرحهای گل و برگ پر كرده اند بر روی آخرین كاشی از كاشی های مذكور كه از نوع كاشی خشتی زمان قاجاریه است تاریخ تعمیر بنا به سال 1227 هجری قمری حك شده است.

هر چند كه بنای بقعه امامزاده جعفر (ع) در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده و بعدها در زمان قاجاریه ، به دستور فتحعلی شاه قاجار تعمیر و ایوان اصلی آن در ضلع شرقی بقعه احداث گردید و در دوران پهلوی تعمیرا گنبد، آیینه كاری داخل حرم و دیگر تزیینات داخلی و خارجی آین آستان مقدس انجام شد تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مساحت كل باقیماند در زمان گذشته 300 متر مربع می باشد و مساحت كل صحن و سرا به مساحت 7000 متر مربع بوده ولی پس از پیروزی انقلاب به زعامت مرجع عالی قدر اسلام حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظو رهبری طرح توسعه آستان مقدس در غالب تهیه طرح جامع پیش بینی 60 هزار متر مربع طراحی شده است.

در اطراف حرم مطهر احداث 11 رواق و یك ایوان قرینه  و سه شبستان به نام های حسینیه شهدا ، مصلی ، تالار قران به مساحت 11 هزار متر مربع در فاز یك طرح جامع به تایید دفتر فنی سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده و در شرق صحن ، درب ورودی با در گلدسته به ارتفاع 22 متر با سر درب كاشی كاری كه در پیشانی درب ورودی با كاشی نوشته است كه بارگاه حضرت جعفربن موسی الكاظم (ع) مبدا قیام 15 خرداد 42 خوش امدید و در دو طرف درب شمال ساختمان اداری به مساحت 300 متر مربع و طبقه دوم به مساحت 380 متر مربع سالن و مخزن كتابخانه استان مبارك قرار گرفته و در قسمت جنوبی درب ورودی خدمات به زائرین محترم و طبقه دوم ، زائر سرا احداث شده است.

 

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-e57b4MLTR1

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-pkjccTAPCI

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-A9lxb1788o

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-eM9cqYTRHr

امامزاده جعفر(ع) پیشوا-rRKH1dswUK