ریپورتاژ آگهی
ادویه هفت رنگ در چه غذاهایی استفاده میشود

ادویه هفت رنگ در چه غذاهایی استفاده میشود

ادویه در واقع؛ یك دانه، میوه، ریشه گیاهان است، كه در درجه اول برای طعم دادن یا رنگ آمیزی غذا استفاده می‌شود
  • 1401/09/02
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

ادویه چیست؟
ادویه در واقع؛ یك دانه، میوه، ریشه گیاهان است، كه در درجه اول برای طعم دادن یا رنگ آمیزی غذا استفاده می‌شود. ادویه جات تركیبی را از گیاهان، برگ‌ها، گل‌ها یا ساقه گیاهانی كه برای طعم دادن یا به عنوان چاشنی استفاده می‌شوند، به دست می‌آورند. از ادویه جات گاهی در پزشكی، مراسم مذهبی، محصولات آرایشی و بهداشتی و یا تولید عطر استفاده می‌كنند.

هفت ادویه محصول كدام شهر در ایران است؟
هفت ادویه، یك تركیب ادویه ایرانی است كه از تركیب چندین ادویه معطر درست می‌شود. ادویه‌های گرم و خوش طعم مانند هل، زردچوبه و دارچین تركیب مناسبی برای بسیاری از دستور العمل‌های غذایی هستند. هفت ادویه سوغات شهر اصفهان است و این چاشنی را كه طعم و عطر بی نظیری به غذاها می‌بخشد را می‌توانید از بازارهای ایرانی تهیه كنید. این تركیب بی نظیر در بازارهای قدیمی شهرهایی چون شیراز و یزد و تبریز و كرمان و … هم یافت می‌شود.

هفت ادویه ایرانی از تركیب كدام ادویه‌ها بدست می‌آید؟
زیره
در غذاهای ایرانی، خاورمیانه‌ای و هندی به دو شكل پودر و دانه استفاده می‌شود. عطر و طعم آن قوی و كمی دودی است و اگر به برنج اضافه شود می‌تواند معجزه كند. از زیره در ترشیجات ایرانی نیز استفاده می‌شود.

میخك
یكی از ادویه‌های مورد علاقه اكثریت، میخك است. این ادویه جادویی؛ عطر و طعم شیرین گل را به تركیب ادویه می‌بخشد كه دارای طبعی گرم است و مصارف دارویی و بهداشتی نیز دارد.

دارچین
این ادویه معطر در تهیه غذاهای شیرین و خوش طعم ایرانی بسیار رایج است. از چوب دارچین برای دم كرده چای ایرانی نیز استفاده می‌شود.

گلبرگ‌های خشك شده گل رز
گلبرگ‌های گل رز؛ كه در آشپزی استفاده می‌شوند با گلهای رز معمولی متفاوتند. از گلبرگهای گل رز خشك؛ برای تهیه معجون‌های گیاهی و دارویی استفاده می‌شود. آنها عطر ملایمی از گل دارند و می‌توان آنها را با مقداری نعناع روی ماست ساده پاشید و نوش جان كرد.

فلفل سیاه
ماده اصلی هر آشپزخانه است. اضافه كردن كمی فلفل سیاه كه دارای طبع گرم است به مخلوط هفت ادویه؛ باعث تعادل در این تركیب می‌شود.

زردچوبه
ادویه‌ای باستانی است، كه به طور گسترده در غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. زردچوبه معمولاً به صورت آسیاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید به مقدار متوسط به تركیب هفت ادویه ​​اضافه شود، زیرا طعم غالبی دارد. زردچوبه رنگ زردی دارد و در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا كرده است.

هل
از این ادویه معطر می‌توان به صورت دانه یا پودر استفاده كرد. این ماده در دستور العمل‌هایی كه طعم شیرین دارند بیشتر استفاده می‌شود. افزودن چند دانه هل به یك قوری چای دم كرده؛ طعم معطر و دلپذیری به چای می‌بخشد. هل همچنین همراه با گلاب یا گل رز خشك ایرانی بسیار استفاده می‌شود.

برخلاف دارچین، میخك و زیره كه از مهمترین ادویه‌های غذاهای هندی هستند، زردچوبه و گشنیز بیشتر در آشپزی خاورمیانه دیده می‌شود. گشنیز در واقع دانه‌های خشك شده گیاه گشنیز است.

هفت ادویه اصفهان
مخلوط هفت ادویه اصفهان از تركیب: دارچین، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، گلپر، زنجبیل و سماق تشكیل می‌شود. از هفت ادویه برای خوش طعم و عطر و رنگ كردن غذا استفاده می‌شود و خواص مفیدی برای سلامتی نیز دارد. از تركیب بینظیر هفت ادویه در انواع خورشت‌ها، خوراك‌ها و پلوهای ایرانی می‌توان استفاده كرد و طعم و عطر بی نظیری به آنها بخشید.

هفت ادویه عربی
هفت ادویه كه در عربی با نام Baharat شناخته می‌شود، تركیبی از 7 ادویه مختلف است و در آشپزی خاورمیانه استفاده می‌شود. از این تركیب بخصوص در غذاهای لبنانی بسیار استفاده می‌شود. تقریباً در همه غذاهای محبوب خاورمیانه ’Baharat به عنوان مواد لازم برای تهیه غذا ذكر شده است. به عنوان مثال، برنج و مرغ لبنان تمام عطر و طعم خود را از تركیب هفت ادویه عربی می‌گیرد.

انواع مختلفی از تركیب هفت ادویه عربی (بهارات) وجود دارد. برخی از تغییرات، بسته به كشور مبدا و فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه اعمال می‌شود. بسیاری از كشورهای خاورمیانه مانند سوریه، مصر و عراق هركدام تركیب خاص خود را دارند. از هفت ادویه مختلف موجود در این تركیب ادویه‌ها، چهار عدد از آنها تقریباً در همه دستورالعمل‌ها یكسان است. این چهار ادویه عبارتند از: دارچین، هل، فلفل سیاه و میخك. برخی ادویه‌های دیگر شامل: زنجبیل ساییده شده، شنبلیله، جوز هندی، فلفل سفید، زیره و گشنیز آسیاب شده هستند.

تركیبات هفت ادویه عربی:
1 دارچین چوبی بزرگ (یا 1 قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده)
1 قاشق غذاخوری پودر فلفل دلمه‌ای (پاپریكا)
1 قاشق غذاخوری دانه‌های فلفل سیاه و سفید (یا 1 قاشق غذاخوری پودر فلفل آسیاب شده)
1 قاشق غذاخوری دانه زیره كامل (یا 1 قاشق غذاخوری زیره آسیاب شده)
1 قاشق غذاخوری دانه گشنیز كامل (یا 1 قاشق غذاخوری گشنیز آسیاب شده)
1 قاشق چایخوری دانه‌های هل (یا ½ قاشق چایخوری پودر هل )
6 عدد میخك كامل (یا یك قاشق پودر آسیاب شده میخك)
نكته كاربردی در تهیه هفت ادویه
همه ادویه‌ها را با هاون و سنگ، پودر كنید. تركیب ادویه حات باید تا 12 ماه در یك مكان تاریك و خنك نگهداری شود.

جمع بندی:
اكنون كه این ادویه‌ها و تفاوت تركیب آنها را در فرهنگ‌های مختلف شناختید، می‌توانید به راحتی مخلوط هفت ادویه خود را درست كنید. تمام كاری كه شما باید انجام دهید این است كه مقدار مناسبی از هر ادویه را با هم مخلوط كرده و تركیبی بی نظیر از طعم و عطر و رنگ به وجود بیاورید. یك قاشق چای خوری از هر كدام از این ادویه‌ها كافی است تا هر غذایی ده برابر خوشمزه تر شود. شما ملزم به استفاده از این ادویه‌جات تركیبی، تنها در غذاهای ایرانی نیستید. از تركیب هفت ادویه می‌توانید در هر نوع غذایی كه دوست دارید طعم و مزه خاورمیانه‌ای داشته باشد، استفاده كنید.

ادویه هفت رنگ در چه غذاهایی استفاده میشود-MG57DbEggs