ریپورتاژ آگهی
تور یك روزه روستای واریان

تور یك روزه روستای واریان

بیشتر مسافرانی كه از جاده چالوس، راهی شمال می‌شوند، روستایی را در آن سوی سد كرج می‌بینند؛ روستایی كه هر بیینده‌ای را كنجكاو خواهد كرد. روستای واریان، یكی از مرموزترین روستاهای ایران است كه لقب تنها روستای آبی كشور را به دوش می‌كشد.
  • 1401/08/10
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای واریان در شهرستان كرج و در بخش شرقی سد امیركبیر یا همان سد كرج، در حدود ۲۵ كیلومتری ابتدای جاده چالوس و در دو كیلومتری پلیس راه كرج - چالوس واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

بیشتر مسافرانی كه از جاده چالوس، راهی شمال می‌شوند، روستایی را در آن سوی سد كرج می‌بینند؛ روستایی كه هر بیینده‌ای را كنجكاو خواهد كرد. روستای واریان، یكی از مرموزترین روستاهای ایران است كه لقب تنها روستای آبی كشور را به دوش می‌كشد. این روستا كه جزو جاهای دیدنی كرج به شمار می‌آید، در فاصله كوتاهی از شهر كرج و تهران قرار دارد و تنها راه دسترسی به آن، از طریق قایق است.
واریان، جواهری سبز و زیبا و روستایی بدون خودرو و هرگونه آلودگی هوا است كه در سال‌های اخیر، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و زیبایی دریاچه، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است؛ اما آیا می‌دانید چطور باید به این روستا دسترسی پیدا كرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری به این روستای سرسبز و سحر انگیز ببریم و خاطره‌ای خوش از یك سفر یك‌روزه در اطراف تهران و كرج برای شما بسازیم.

تور یك روزه روستای واریان-DcAccgcS6M

 

هرآنچه باید درباره روستای واریان، تنها روستای آبی ایران بدانید:

  •     روستای واریان كجاست؟
  •     چگونه به روستای واریان برویم؟
  •     مجوز ورود به روستای واریان
  •     درباره روستای واریان بیشتر بدانید
  •     جاهای دیدنی روستای واریان

تور یك روزه روستای واریان-1uQnlP9Y8L

 

روستای واریان كجاست؟

روستای واریان در شهرستان كرج و در بخش شرقی سد امیركبیر یا همان سد كرج، در حدود ۲۵ كیلومتری ابتدای جاده چالوس و در دو كیلومتری پلیس راه كرج - چالوس واقع شده است. شهرستان كرج در استان البرز از دو بخش مركزی و آسارا تشكیل می‌شود. بخش آسارا شامل سه دهستان آدران، آسارا و نسا است و این روستا در دهستان آدران قرار دارد. 

واریان قبل از احداث سد در بستر كنونی دریاچه سد قرار داشت و در حال حاضر، تنها راه ارتباطی به روستای واریان، گذر از دریاچه سد كرج با قایق است. آبادی‌ها و روستاهایی چون ارنگه بزرگ، خوزنكلا، دروان، كوشك بالا، قله منار، مورود و پل خواب در اطراف این روستای محاصره شده در میان كوه‌هایی سر به‌فلك كشیده قرار دارند.

روستای واریان از دیدنیهای استان البرز است كه به‌دلیل نزدیكی به تهران و كرج، مقصدی فوق‌العاده برای سفر یك روزه از این شهرها به شمار می‌آید. فاصله این روستا تا مركز شهر تهران، ۶۶ كیلومتر است و برای رسیدن به آن، به غیر از زمان قایق سواری، باید حدود یك ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی كنید. واریان تا مركز شهر كرج نیز، حدود ۳۶ كیلومتر و ۵۰ دقیقه رانندگی فاصله دارد.
    آدرس: استان البرز، شهرستان كرج، بخش آسارا، دهستان آدران، ۲۵ كیلومتری جاده چالوس (مشاهده روی نقشه)
چگونه به روستای واریان برویم؟

تور یك روزه روستای واریان-WsFOzsmhp6

روستای واریان در جاده چالوس قرار دارد. مسیر دسترسی به روستای واریان از شهر تهران، از آزادراه تهران - كرج آغاز می‌شود. در ادامه پس از رسیدن به پل فردیس، از خروجی سمت راست، وارد جاده چالوس شوید. حدود ۲۵ كیلومتر در جاده چالوس برانید و پلیس راه كرج – چالوس را رد كنید تا به سد برسید. سپس داخل سد كرج شوید تا در قسمت راه خاكی آن در جوار سد، قایق‌ها را ببینید. قایق روی سد از ساعت ۷:۳۰ صبح تا یك ظهر و از ساعت سه عصر تا ۱۱ شب در مسیر روستا تردد می‌كند. در فصل گرم تابستان، حدود ۱۰ قایق‌ در مسیر رسیدن به روستای واریان، فعال هستند.

شما همچنین می‌توانید با مترو، به ایستگاه كرج بروید و از آنجا سوار تاكسی‌های جاده چالوس شوید. از راننده بخواهید تا شما را در محلی مناسب پیاده كند تا بتوانید خودتان را به قایق‌های روستای واریان برسانید.

در نظر داشته باشید كه هر فردی نمی‌تواند وارد روستای واریان شود و برای بازدید از این منطقه، قوانینی وجود دارد. در واقع، قایق‌هایی كه شما را به روستای واریان می‌رسانند، متعلق به سازمان آب و فاضلاب هستند و بدون هماهنگی، پذیرای شما نخواهند بود.



تور یك روزه روستای واریان-IMwXBc5PUV

در ورودی روستای واریان، یك تابلوی كوچك قرار دارد كه روی آن نوشته شده است:

روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع است.

چنانچه مسیر تابلو را در پیش بگیرید، به یك جاده كوتاه با شیب تقریبا تند می‌رسید. پس از طی جاده با یك نگهبان از سازمان آب روبه‌رو می‌شوید كه رفت و آمدها به روستا را كنترل می‌كند؛ زیرا حدود ۷۰ درصد از زمین های روستای واریان متعلق به سازمان آب و فاضلاب هستند. در انتهای این جاده پاركینگ كوچكی وجود دارد كه اهالی واریان از آن استفاده می‌كنند.

مجوز ورود به روستای واریان

تور یك روزه روستای واریان-EAgb5V5eOp

برای رفتن به روستای واریان كرج، یكی از بكرترین و دست‌نخورده‌ترین روستاهای ایران، باید یكی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • مهمان یكی از اهالی واریان باشید.
  • خانه یا ملكی در روستای واریان داشته باشید.
  • با هماهنگی از قبل، اجازه ورود به روستای واریان را گرفته باشید.

برای اقامت در روستای واریان كرج، باید در این روستا اقوام یا آشنایانی داشته باشید؛ زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید ویلاهای روستای واریان را اجاره كنید. البته افراد می‌توانند از طریق تورهای گردشگری نیز از این مناطق دیدن كنند. بازدید از روستای واریان، تنها روستای آبی ایران، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد؛ پس اگر روزی فرصت بازدید از این منطقه را به دست آوردید، هرگز آن را از دست ندهید. 

درباره روستای واریان بیشتر بدانید

تور یك روزه روستای واریان-e1ggkU3fbn

اگر كلمه واریان را در لغت‌نامه دهخدا جستجو كنید، با این متن روبه‌رو خواهید شد:

واریان. نام دهی است از دهستان ارنگه كرج از شهرستان تهران واقع در ۲۵ هزارگزی شمال شرقی كرج و كنار جاده كرج به چالوس در دره رود كرج. ناحیه‌ای است سردسیر و دارای ۱۰۶۸ تن سكنه است. آب آن از رود كرج و چشمه سار تامین می‌شود و محصول آن غلات و میوه و لبنیات و عسل و دارای باغ‌های میوه است. شغل اهالی زراعت و گله‌داری و كرباس‌بافی و گیوه‌سازی است. دارای دبستان و راه ماشین‌رو است.

مردم واریان به زبان تاتی سخن می‌گویند و شغل آن‌ها زراعت، گله‌داری، زنبورداری، كرباس‌بافی و گیوه‌سازی است

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۳۹ نفر (۱۵ خانوار) در روستای واریان زندگی می‌كنند. مردم این روستا به زبان تاتی سخن می‌گویند و شغل آن‌ها زراعت، گله‌داری، زنبورداری، كرباس‌بافی و گیوه‌سازی است؛ البته باید بدانید كه پس از گذشت سال‌ها پس از احداث سد، دشواری رفت و آمد، مردم روستا را از آنجا گریزان كرده است و به همین دلیل، كشاورزی و دامداری در این منطقه از رونق افتاده است. آب واریان از رود كرج و چشمه سار تامین می‌شود. از محصولات روستای سرسبز و زیبای واریان می‌توان به غلات و میوه، لبنیات و عسل اشاره كرد.

تور یك روزه روستای واریان-u0rto0uaLK

در روستای واریان، حیاط خانه‌ها هیچ حصاری ندارد و كاملا با هم مشترك است. پوشش شبكه و مدرسه ابتدایی از جمله امكانات واریان هستند. این روستا هیچ مغازه یا سوپر ماركتی وجود ندارد؛ پس به شما پیشنهاد می‌كنیم كه هرآنچه را كه لازم دارید، قبل از ورود به واریان تهیه كنید. 

شنا، اسكی (اسلا لوم، مارپیچ، پرش، تریك برموت، اسكی بدون چوب و اسكی با پای برهنه) و قایق‌رانی از ورزش‌های محبوب اهالی روستای واریان به‌خصوص بچه‌ها به شمار می‌آید؛ زیرا این روستا به آب، بسیار نزدیك است. جالب است بدانید كه برخی از قهرمانان ملی این سه رشته ورزشی، اهل واریان هستند؛ قهرمانانی چون مرحوم حمزه گلابی، موسی قدمی، مجید گل محمدی، منوچهر و حسین خیراللهی، سیاوش حسینی راد، حسین نادری، علیرضا مطلبی و احمدرضا عسگری واریانی و بسیاری دیگر. واریان، همچنین زادگاه بازیگر معروف، آقای مهران رجبی نیز است.

تاریخچه روستای واریان

تور یك روزه روستای واریان-FtBF4A0KIw

تاریخچه روستای واریان به دو دوره قبل از احداث سد كرج و بعد از آن تقسیم می ‌شود. این روستا به‌همراه دو روستای دیگر به نام‌های رزكان و كوشك‌ بالا در ابتدا در جایی قرار داشتند كه در حال حاضر، بستر دریاچه سد امیركبیر در آن واقع شده است. واریان در گذشته یك روستای مركزی بود و حدود ۵۰۰ خانوار تا قبل از سال ۱۳۳۴ در این منطقه زندگی می‌كردند؛ سالی كه سنگ بنای سد كرج گذاشته شد. در آن زمان، روستای واریان، مانند یك شهر بود و همه چیز در آن یافت می‌شد؛ زیرا دسترسی به آن از طریق ماشین امكان‌پذیر بود. 

پس از ساخت سد، بخش بزرگی از روستا و خانه‌های آن، زیر آب رفت و بیشتر اهالی و ساكنان این روستاها به مناطق بالاتر كوچ كردند. برای تردد اهالی باقی‌مانده روستا نیز كه با جاده اصلی فاصله داشتند، قایقی در نظر گرفتند تا بتوانند به محل زندگی خود، عبور و مرور كنند. به همین دلیل، از زمان پی‌ریزی سد، تنها راه ارتباطی روستاها، راه آبی بوده است.

تور یك روزه روستای واریان-8yIYPjiIdi

 

در گذر سال‌ها، دسترسی مشكل به روستای واریان و خطرات رفت و آمد با قایق، سبب شد تا در سال ۱۳۵۹ بررسی‌هایی جهت ایجاد راه و یك پل ارتباطی برای اهالی و بومیان این روستا توسط سازمان آب و فاضلاب انجام شود؛ اما به‌دلایل مختلفی، این كار عملی نشد.

بسیاری از اهالی واریان به مناطق دیگر و به‌خصوص به كرج كوچ كرده‌اند و این روستا در حال حاضر به‌عنوان یك منطقه ییلاقی شناخته می‌شود كه ساكنان آن برای تعطیلات به آن سر می‌زنند و از آرامش روستا لذت می‌برند. آخرین بازمانده‌ها از ساكنان دائمی این روستا، یك زوج سالمند به نام‌های حاج كربلایی غلامحسین بهرامی و مشهدی سكینه صیاد معروف به كبلایی و مش‌سكینه بودند كه آن‌ها نیز در مهر ماه سال ۱۳۸۶ به كرج مهاجرت كردند.

روستای واریان در قدیم شامل چند محله بود؛ محله‌هایی كه هر یك، محل سكونت خاندان متفاوتی بودند. به‌طور مثال، خاندانی كه در محله كیان زندگی می‌كردند، با نام كیانی شناخته می‌شدند. كیانی‌ها، بزرگ‌ترین و با نفوذترین خاندان واریان بودند. واریان قدیم (پیش از دهه ۱۳۴۰) به روایت كربلایی حاج غلامحسین بهرامی دارای ۱۸ محله به نام‌های كیان، عبادان، پسه ده، توكلان، آهنگران، شاگیان، ساریان، جیرین سران، باغ خلیل، ایسیوول، باغ محله، قدمان، قیاسان، گریان، دومالان، مسگران، آنطرف‌آب و میون سرا بوده است.

هتل واریان

روستای واریان در حال حاضر دارای هفت محله به نام‌های خراسانیان، كافر دره، خش دره، كل دره، دره وانو، دیمان جار و «هاقوری» است. هاقوری از زمین‌های زراعی روستای واریان است كه توسط دولت خریداری شد. متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم رسیدگی مناسب، این زمین‌ها خشك شده و از بین رفته‌اند. محله هاقوری به‌علت برخورداری از دو درخت گردوی بسیار قدیمی، از اهمیت ویژه‌ای در واریان برخوردار است.

تور یك روزه روستای واریان-Fw3MEViSQH

بازی‌ها و آداب و رسوم مردم واریان

روستای واریان در مجاورت سد كرج قرار دارد و به‌دلیل همین نزدیكی و آشنایی كودكان و نوجوانان این منطقه با ورزش‌های آبی همچون شنا، قایق‌رانی، اسكی و ماهیگیری، دیگر بازی‌های رایج در بقیه مناطق در این روستا طرفدار نداشتند؛ البته در فصل پاییز و زمستان، بچه‌ها به بازی‌هایی چون توپ كاش، الك دلك، آقا زنجیر باف، اكر دكر، لی لی، سنگ كنارو، «اشتر اشترن» و «درزن بپرك» (دو قز بپرك) نیز مشغول بودند؛ بازی‌هایی كه هریك، شكل خاص و ترانه مخصوص به خودشان را داشتند.

همان طور كه پیش‌تر گفتیم، بیشتر اهالی واریان اكنون در كرج زندگی می‌كنند؛ اما با این وجود برخی اوقات به مناسبت‌های مختلف در حسینیه فرهنگی مذهبی واریان واقع در میدان توحید كرج، گرد هم جمع می‌شوند. 

در واریان، مراسم عروسی به‌شكل جالبی برگزار می‌شود. در این منطقه، خانواده عروس، دختر را سوار بر قایق می‌كنند و او را به وسط دریاچه هل می‌دهند. خانواده داماد باید با یك قایق به استقبال از او بروند و او را تحویل بگیرند. مهمان ها هم در كنار آب قدم می‌زنند و به رقص و پایكوبی می‌پردازند.

از آداب و رسوم مخصوص به واریانی‌ها می‌توان به عیادت از خانواده‌های درگذشتگان در اولین روز سال اشاره كرد كه به آن نوعید می‌گویند. در این رسم كه در بیشتر شهرهای ایران اجرا می‌شود، اهالی واریان قبل از دیدار آشنایان و خانواده نزدیك خود به دیدار خانواده‌هایی می‌روند كه در طول سال گذشته، عزیزی را از دست داده‌اند و داغدار هستند. جالب است بدانید كه جامعه بزرگ واریانی‌ها در اولین روز سال، در محل حسینیه واریان حضور پیدا می‌كنند تا ضمن پاسداری از آداب و رسوم گذشته، با هم بودن، صمیمیت و لحظات دوستی را به نمایش بگذارند. برگزاری بی‌ریای مراسم محرم نیز یكی دیگر از آداب مشهور واریانی‌ها است.

تور یك روزه روستای واریان-EcvIPoQEEi

جاهای دیدنی روستای واریان

دریاچه سد امیر كبیر



تور یك روزه روستای واریان-fZ8dsFfJMQ

مجموعه سد امیركبیر یا سد كرج بر فراز رودخانه كرج، یكی از بزرگ‌ترین سدهای جهان است و اولین سد چندمنظوره ایران به شمار می‌آید. این سد كه بین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ شمسی ساخته شده است، به‌عنوان محلی تفریحی و ورزشی نیز شناخته می‌شود. دریاچه چهار كیلومتری پشت سد كرج، درخشش آب و طبیعت زیبا، آب‌وهوای عالی و چشم‌اندازی جادویی در دل جاده زیبای چالوس، باغ‌های پر میوه و پوشش گیاهی سرسبز اطراف دریاچه و سد در كنار ورزش مفرح ماهیگیری، این منطقه را تبدیل به یكی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری روستای واریان و اطراف كرج كرده‌اند.

طبیعت روستا

تور یك روزه روستای واریان-0NIpmk0jT3

روستای واریان، با وجود پوشش گیاهی غنی متشكل از درختان بلند، انواع گل‎، گیاهان دارویی مختلف و پوشش جانوری گوناگون مانند پروانه‌های رنگی، جیرجیرك‌ها، قوچ، میش، كل و بزها در كنار آبشارهای پر آب، جویبارهای فصلی، رودهای بسیار، كوه‎‌ها و دشت‌های مختلف، مقصدی بی‌نظیر برای طبیعت‌دوستان است. بازدید از باغ‌های میوه روستای واریان نیز، یكی از بهترین فعالیت‌های گردشگری است كه می‌توان در این منطقه به آن پرداخت. باغ‌های میوه در فصول گرم سال، بسیار زیبا هستند. در سفر به واریان، عكاسی از مناظر زیبا و همچنین فرصت پیك نیك در طبیعت را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

قله شاه‌دژ

دامنه‌های شمالی قله شاه‌دژ به روستای واریان و یال غربی آن به سد كرج ختم می‌شود و كوهنوردانی كه قصد دارند به این قله صعود كنند، معمولا مسیر خود را از این روستا آغاز می‌كنند. قله شاهدژ، ۲,۸۰۳ متر ارتفاع دارد و محل مناسبی برای سنگ‌نوردی است.