ریپورتاژ آگهی
بندر بریس؛ بندری ماهیگیری و صیادی در سیستان و بلوچستان

بندر بریس؛ بندری ماهیگیری و صیادی در سیستان و بلوچستان

این بندر زیبا در امتداد دریای عمان رو به اقیانوس هند قرار دارد و اگر بخواهیم دقیق تر بیان كنیم، وقتی از چابهار به سمت شرق می رویم، پس از پیمودن 60 كیلومتر از در كناره های سواحل مكران و جاده پر پیچ و خم آن، در میان كوههای مینیاتوری زیبا و دریای عمان به بندری بی نظیر می رسیم كه محل مناسبی برای صیادی و ماهیگیری است. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید بندر بریس كجاست و پی به دیدنی های بندر بریس ببرید.
  • 1401/07/11
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : بندر های ایران
آدرس : 60 كیلومتری شرق چابهار
تلفن : 66059000-021

 بندر بریس؛ بندری ماهیگیری و صیادی در سیستان و بلوچستان
بندر بریس، بندری زیبا و آرام با مردمانی خون گرم و میهمان نواز است كه در 60 كیلومتری شرق چابهار، در پس كوه های مخروطی و در حاشیه ساحلی شمالی دریای نیلگون عمان واقع شده است. این بندر زیبا در امتداد دریای عمان رو به اقیانوس هند قرار دارد و اگر بخواهیم دقیق تر بیان كنیم، وقتی از چابهار به سمت شرق می رویم، پس از پیمودن 60 كیلومتر از در كناره های سواحل مكران و جاده پر پیچ و خم آن، در میان كوههای مینیاتوری زیبا و دریای عمان به بندری بی نظیر می رسیم كه محل مناسبی برای صیادی و ماهیگیری است. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید بندر بریس كجاست و پی به دیدنی های بندر بریس ببرید.
مشخصات بریس
ارتفاع دیدنی های بندر بریس از سطح دریا و حداقل عمق آب در حدود 4 متر است. روستای بریس كنونی در واقع یك روستای جدیدالتاسیس بوده كه اهالی آن از سال 60 به بعد از محل قبلی بریس به آنجا مهاجرت كردند. این روستا روز به روز در حال گسترش است و بدلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و داشتن اسكله و محل مناسب برای ماهیگیری و صید، مردم بیشتر روستاهای اظراف را به خود جذب كرد. در حال حاضر، بریس تقریبا حالت یك شهر دارد و یكی از بزرگترین روستاهای استان محسوب می شود.
چیزی كه بریس را از سایر روستاهای ایران متمایز و شگفت انگیزتر می كند، بافت سنگی این روستاست. در واقع، بریس روی لایه های ماسه سنگی متراكم و صدفدار تشكیل شده كه عمر آنها به دوران سوم زمین شناسی می رسد. گفتنی است كه بیرون زدگی های این لایه های ماسه ای در صخره های مشرف به ساحل جنوبی كاملا قابل رویت است. بریس روستایی گرم و آفتابی بوده كه در تمام طول سال درجه حرارت آن بین 16 تا 36 درجه سانتیگراد در نوسان است. در بریس بسیار نایاب بوده و اگر روزی در این روستا باران ببارد، در حد فاصل كوههای مشرف به بریس و نوار ساحلی تالاب عظیمی شكل می شود كه یكی از زیباترین جلوه های مناظر طبیعی و یكی از دیدنی های بندر بریس را بوجود می آورد.
براساس مقاله بندر بریس كجاست باید بدانید كه در حدود یك قرن پیش، بریس دارای 35 خانه و 30 شناور بود كه كفاف اقامت بلوچ ها و میدهای این روستا را می داد. در واقع، قسمت عمده جمعیت بلوچ های بریس را میدها تشكیل می دهند. میدها ماهیگیران، لنج داران و ملوانانی هستند كه وضع مالی نسبتا خوبی داشتند و بر اوضاع اقتصادی روستا مسلط بودند.
مشخصات بریس

بندر بریس؛ بندری ماهیگیری و صیادی در سیستان و بلوچستان-wbLMHVc102
صیادی و ماهیگیری در بندر صیادی بریس
با گذشت سالیان سال، اكنون 35 خانه روستا جای خود را به صدها خانه داده اند و دیگر خانه های قدیمی روستا متروك مانده اند. قرار گرفتن این روستا در حاشیه شمالی ساحل دریای عمان و در دهانه خلیجی كوچك از این دریا مهمترین دلیل تبدیل این روستا به بندر صیادی بود. صیادان بریس دوستان دیرینه آفتاب سوزان و ساحل بسیار گرم با امواج كوچك و بزرگند و تیره شدن رنگ پوست و زبری پوست دستان آنان گواه این مطلب است.
از آنجا كه دریا همیشه آرام هم نیست، از اواسط خرداد تا آخر مرداد صیادان می بایست با طوفان های استوایی دست و پنجه نرم كنند. البته شناورهای كوچك از رفتن به دریا در این زمان پرهیز می كنند یا اینكه مسیر خود را به سمت بندر جاسك و تنگه هرمز تغییر می دهند. صیادان بریس بیش از هر چیز بخاطر صید میگو و كوسه ماهی معروفند، اما حلوای سفید و سیاه، سنگسر قباد، هوور، شوریده و سرخو صیدهای دیگری هستند كه بریسی ها به كشورهای دیگر صادر می كنند.
همانطور كه براساس مقاله بندر بریس كجاست گفتیم، در این منطقه كوسه ماهی نیز صید می شود. انتهای باله دمی كوسه ماهی بعد از صید قطع شده، به وسیله پمپاژ خون كوسه خارج شده، آنگاه آن را نمك سود كرده و به بازارهای پاكستان ارسال می كنند. صید كوسه ماهی و صدور آن به كشورهای همسایه و آسیای دور در درآمدزایی ارزی بسیار موثر هست. لابستر یا شاه میگو یكی دیگر از آبزیان گران قیمت آب های شور سواحل دریای عمان است. این سخت پوست زیبا ارزش غذایی بالایی داشته و عمدتا صادر می شود. گفتنی است كه بریس دارای 13 هزار محوطه مستعد پرورش میگو هست.

بندر بریس؛ بندری ماهیگیری و صیادی در سیستان و بلوچستان-81rvh6iP4v
گردشگری در بریس
برای دیدن این بندر صیادی بهتر است یكی از شهرهای بزرگ اطراف آن را به عنوان اقامتگاه انتخاب كنید. البته انتظار می رود كه با تامین امنیت، تزریق امكانات و بها دادن به تحقیقات و استفاده از كارشناسان خبره این بندر صیادی و توریستی زیبا را روز به روز برای جذب هرچه بیشتر گردشگران آماده كنند. تماشای ساحل آرام و صدای برخورد موج بر صخره های محكم و استوار بسیار زیبا و دلشنین است و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند. برای كسانی كه عاشق دریا و ساحل و موج های خروشان آن هستند، قدم زدن در ساحل طلایی رنگ بریس در وقت غروب آفتاب بسیار دل انگیز خواهد بود.

بندر بریس؛ بندری ماهیگیری و صیادی در سیستان و بلوچستان-6bsbpo5ISO