ریپورتاژ آگهی
آبشاری كوهستانی در بوشهر

آبشاری كوهستانی در بوشهر

فاریاب معرب پاریاب است. پاریاب (پا روی آب) به معنی زمینی است كه به وسیله آب قنات یا رود آبیاری می‌شود.این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌ های منطقه فاریاب دشتستان و رود روستای رود فاریاب تشكیل می ‌شود.
  • 1401/07/02
  • استان : بوشهر
  • شهر : بوشهر
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : آبشار فاریاب در منطقه ای كوهستانی در شصت و پنج كیلومتری برازجان و جنوب كوه بزیر از توابع استان بوشهر قرار دارد
تلفن : 66059000-021

فاریاب معرب پاریاب است. پاریاب (پا روی آب) به معنی زمینی است كه به وسیله آب قنات یا رود آبیاری می‌شود.این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌ های منطقه فاریاب دشتستان و رود روستای رود فاریاب تشكیل می ‌شود.

آبشار فاریاب در منطقه ای كوهستانی در شصت و پنج كیلومتری برازجان و جنوب كوه بزیر از توابع استان بوشهر قرار دارد . این آبشار به علت كم آبی این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تماشای قطره های آب كه به شدت به سنگ ها برخورد كرده و پخش میشوند، هر بیننده ای را ناخودآگاه جذب كرده و احساس خنكی در هوا پخش می كند. تماشای آبشار به ویژه در فصل تابستان و در اوج گرما لذتی وصف نشدنی دارد.

روستای زیبای رود فاریاب كه از قطب ‌های گردشگری و كشاورزی شهرستان دشتستان است در استان بوشهر واقع شده است. این منطقه دارای آبشاری زیبا و دیدنی است كه میتواند در فهرست مكانهای دیدنی هر گردشگری در استان بوشهر قرار گیرد.

این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌ های منطقه فاریاب دشتستان و رود روستای رود فاریاب تشكیل می ‌شود. با توجه به دمای بالای استان و كم آبی در این منطقه، آبشار رود فاریاب و چشمه سارهای اطراف آن بسیار اهمیت دارند. مهمترین چشمه این منطقه چشمه تنگ فاریاب است كه اهالی روستای رودفاریاب برای آبیاری باغات خود از آن بهره مند می شوند

آبشاری كوهستانی در بوشهر-M1pNBdrTXb

آبشار رودفاریاب با سرمایه گذاری سازمان جهانگردی بوشهر به قطبی تفریحی - توریستی تبدیل شده است. این آبشار محیط چندان وسیعی ندارد و دور محوطه آن دیواركشی شده است كه برای پایین رفتن باید ازپلكانی سنگی و پرپیچ و خم گذشت تا به كنار آبشار رسید. محیط اطراف آن پوشیده از درختان نخل است كه زیبایی خاصی به آین منطقه داده است. آب این آبشار كمی شور است اما هنگام بارش های فصلی، شوری آن كم میشود.

لازم به ذكر است كه سرچشمه رود فاریاب در تنگ فاریاب، در فاصله نه كیلومتری روستا واقع شده است. این تنگ نزدیك به سه كیلومتر طول دارد. سرتاسر تنگ زیبای فاریاب نیز پوشیده از باغات لیمو و نخل است. این زیبایی ‌های طبیعی چون در استان گرم و خشك بوشهر واقع شده‌ اند اهمیت بسیار دارند. متاسفانه چند سالی است كه خشكسالی، این منطقه را نیز به شدت تهدید می ‌كند. میزان آب چشمه تنگ فاریاب كم شده و باغ های زیبا در حال نابودی هستند.

نام فاریاب یا پاریاب نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد. در ایران تعداد زیادی روستا وجود دارد كه ساختار بخشی از نام آنها برگرفته از واژه فاریاب می باشد. روستاهای فاریاب، رودفاریاب و تنگ فاریاب در استان بوشهر، فاریاب، چنارفاریاب، تنگ فاریاب و دشت فاریاب در استان فارس، فاریاب در استان كرمان، فاریاب و فاریاب كوهیج و فاریاب سنگوییه در استان هرمزگان از جمله نقاطی هستند كه این گونه نامگذاری شده ‌اند.

بیشتر این مناطق، آسیاب‌ های فراوانی داشته اند كه نشانگر این است كه در قدیم این روستاها مراكز مهم تهیه آرد بشمار می رفته اند. در روستای رودفاریاب بقایای سه آسیاب وجود دارد كه در حال نابودی كامل هستند.

درآمد مردم روستا از فعالیت های زراعی، دامداری و صنایع دستی تأمین می ‌شود.

آبشاری كوهستانی در بوشهر-nf3uNciiJL

مسیرهای دسترسی به آبشار فاریاب

تنگه فاریاب نزدیك سه كیلومتر طول دارد و از باغ های لیمو و نخل پوشیده شده است كه با توجه به آب و هوای گرم و خشك بوشهر، تقریبا شبیه معجزه است .
سه مسیر برای رسیدن به این آبشار زیبا در دسترس است.مسیر نخست جاده بوشهر- شیراز است كه حدودا 38 كیلومتر پس از نیروی انتظامی دالكی قرار دارد. دومین مسیر از راه بنداروز وشاهزاده ابراهیم است كه به كلمه می رسد و از آنجا به تنگ فاریاب منتهی می گردد.سومین مسیر ازشهر اهرم به منطقه ی پشتكوه منتهی می شود.  به علت دور افتادگی و مسیرهای فرعی متعدد بهتر است برای دیدن آبشار از راهنمای محلی استفاده كنید.