ریپورتاژ آگهی
منطقه حفاظت شده هوراند

منطقه حفاظت شده هوراند

منطقه حفاظت شده هوراند در بخش هوراند شهرستان اهر در استا آذربایجان شرقی واقع شده‌ است. موقعیت جغرافیایی هوراند E4737 طول شرقی و N3808 عرض شمالی قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از ۱۰۲۴ متر است.
  • 1400/11/11
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : هوراند
  • دسته : مناطق حفاظت شده ایران
آدرس : منطقه حفاظت شده هوراند در بخش هوراند شهرستان اهر در استا آذربایجان شرقی واقع شده‌ است.
تلفن : 66059000-021

منطقه حفاظت شده هوراند در بخش هوراند شهرستان اهر در استا آذربایجان شرقی واقع شده‌ است. موقعیت جغرافیایی هوراند E4737 طول شرقی و N3808 عرض شمالی قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از ۱۰۲۴ متر است. استان آذربایجان شرقی دارای وسعت ۴۵۰ هزار كیلومتر مربع است كه از این میزان ۱۸۸ هزار هكتار آن پوشیده از جنگل است. از ۱۸۸ هزار هكتار جنگل، ۱۶۴ هزار هكتار آن جنگل‌های بكر قره داغ یا ارسباران شامل مناطق اهر ، هوراند، كلیبر و خدآفرین است. همچنین ۱۳ هكتار از جنگل‌های منطقه قره داغ یا ارسباران در بخش مركزی اهر و بخش هوراند واقع شده‌است. منطقه هوراند شامل كوههای بلند و درختان گوناگون است كه نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب و حیران خویش می‌سازد. آب و هوای این منطقه معتدل كوهستانی است كه در زمستان با یخبندان‌های كوتاه مدت و هوایی خنك و مطلوب و تابستانهایی نسبتا گرم و نسیمهای خنك و روح نواز همراه است. جنگل طبیعی تنباكولو در هوراند واقع شده و بعنوان یكی از مناطق جنگلی ارزشمند رویشگاه گونه‌های متنوع گیاهی و یكی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان به شمار می‌آید كه سالانه پذیرای هزاران گردشگر می‌باشد.

حیات وحش

منطقه حفاظت شده هوراند زیستگاه جانورانی است كه گاهی از نظر تنوع در جهان بی نظیر می‌باشند . از جمله ، خرس قهوه‌ای، خوك وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و…. ،و پرندگانی از قبیل :كبك، كبك چیل، جی جاق، كلاغ نوك قرمز و پرندگان شكاری چون عقاب طلایی، شاهین و …

پوشش گیاهی

از لحظ پوشش گیاهی دارای گونه‌های مختلف گیاهی و درختی منحصر به فرد سرخدار، ممرز، بلوط ، فندق، گردو و سماق و … میباشد. سماق طبیعی و ناب روستاهای هوراند یكی از تولیدات مهم منطقه است. وجود ۱۳ هزار هكتار از جنگلهای بكر ارسباران در این بخش و وجود مراتع و منابع طبیعی بالقوه و شناسایی بیش از یكهزار و ۳۰۰ گونه گیاهی نشان از اهمیت ویژه این منطقه دارد.

حدود اربعه
به استناد بند «و» ماده۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست منطقه «هوراند» واقع در استان آذربایجان شرقی از تاریخ پانزدهـمبهمن ماه سال یكهزار و سیصد و نود ۱۵/۱۱/۹۰ به مدت ۵ سال با حدود مشخصه ذیل شكار ممنوع اعلام می‌گردد: شمالاً: از روستای ارمك در مختصات ٌ۲۲ °۴۷ طول شرقی و ٌ۵۷ °۳۸ شروع شده و در جهت عقربه ساعت و در امتداد خط‌الرأس بین روستای كرون و قره درویش و در جنوب شرقی روستای قره تیكانلو به رودخانه قره سو ختم می‌گردد. شرقاً: از نقطه فوق‌الذكر (محل تلاقی منطقه شكار ممنوع گندیمن در استان اردبیل) شروع شده و در امتداد رودخانه قره‌سو به مرز جنوبغربی منطقه گندمین متصل می‌گردد. جنوباً: از مصب محدوده مورد رودخانه علی‌آباد (محل فوق‌الذكر) شروع شده و پس از عبور از شمال روستاهای تازه كند و سمید بنه به مرز غربی می‌رسد. غرباً: نیز از محل فوق‌الذكر در خط‌الرأس ادامه یافته و پس از عبور از غرب روستای مرادلو و شرق روستای حوریدرق و همچنین غرب روستای سولیدرق و جنوب روستای محمدآباد به مرز شهرستان كلبیر می‌رسد و با عبور از خط‌الراس ارتفاعات هشت‌سر، از شرق روستای میدانلار عبور نموده و در نهایت به نقطه شروع یعنی روستای ارمك می‌رسد.

منطقه حفاظت شده هوراند-t2z2Axvtdm

منطقه حفاظت شده هوراند-uDCppwIzHZ

منطقه حفاظت شده هوراند-itqPGTXYoG

منطقه حفاظت شده هوراند-CdrbSqqXYI

منطقه حفاظت شده هوراند-P0dlgYixqX

منطقه حفاظت شده هوراند-e8IBnTxiFX

منطقه حفاظت شده هوراند-hqopNUWDUc

منطقه حفاظت شده هوراند-l42QJ1NJMy