ریپورتاژ آگهی
قطب قلیان‌سرای ایران در گیلان

قطب قلیان‌سرای ایران در گیلان

استان گیلان همیشه گردشگران زیادی را به خاطر جاذبه‌هایش به خودش جلب كرده است. یكی از این جاذبه‌ها منطقه ییلاقی لیلاكوه می‌باشد كه به قطب قلیان‌سرای استان گیلان تبدیل شده است.
  • 1401/06/29
  • استان : گيلان
  • شهر : لنگرود
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : منطقه لیلا كوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده
تلفن : 66059000-021

قطب قلیان‌سرای ایران در گیلان

استان گیلان همیشه گردشگران زیادی را به خاطر جاذبه‌هایش به خودش جلب كرده است. یكی از این جاذبه‌ها منطقه ییلاقی لیلاكوه می‌باشد كه به قطب قلیان‌سرای استان گیلان تبدیل شده است.

 منطقه ییلاقی لیلاكوه یكی از مناطق گردشگری و زیبای شمال ایران است كه در نزدیكی شهر لنگرود در استان گیلان قرار دارد و همه ساله مسافران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌كند.

منطقه لیلا كوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده و به خاطر وجود قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعدد در مسیر و كوهپایه‌ها، امروزه تبدیل به قطب قلیان‌سرای استان گیلان شده است كه معروف‌ترین آن قهوه‌خانه دیشلمه می‌باشد.

مسیر لیلا كوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست، اولین خیابان از سمت لاهیجان است. از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا كوه حدود ۳ كیلومتر جاده آسفالته می‌باشد و این جاده به سمت روستای پرشكوه و بعد از آن به بخش كومله می‌رسد. یك جاده خاكی كه از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا كوه را به خط‌الرأس عطاكوه می‌رساند كه با یك ساعت پیاده‌روی در این جاده، می‌توان به خط‌الرأس عطاكوه و با نیم ساعت پیاده‌روی در مسیر پاكوب خط‌الرأس كه از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطاكوه رسید. قله عطاكوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد كه از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد. بر روی قله عطاكوه دكل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد كه به همین علت اهالی منطقه به این قله، «دكل» می‌گویند.

بخاطر وجود قهوه خانه و قلیان سراهای متعدد در مسیر و كوهپایه ها، لیلاكوه امروزه تبدیل به قطب قلیان سرای استان گیلان شده است.

علی آباد، ملات و كومله و بعد زیبائی‌های آن طرف كوه لیله كوه یعنی اطاق ور (اطاقور) و در نهایت خرما بهشت پنهان ایران را یك جا جمع كرده اند. مسحور شدگان آن خطه بسیارند، كوه‌های سر سبز شالیزار و رودخانه پر از ماهی همه در كنار هم جمع اند.

مسیر لیلا كوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست ،اولین خیابان از سمت لاهیجان است.

از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا كوه حدود ۳ كیلومتر جاده آسفالته میباشد كه این جاده به سمت روستای پرشكوه و بعد از آن به بخش كومله میرسد.

-Sh00edgf4j

یك جاده خاكی كه از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا كوه را به خط الراس عطا كوه می‌رساند. در این جاده در فصل برداشت چای ماشین‌های مخصوص دو دیفرانسیل می‌توانند تردد كنند. با یك ساعت پیاده روی در این جاده می‌توان به خط الراس«عطاكوه » رسید و با نیم ساعت پیاده روی در مسیر«پاكوب»، خط الراس كه از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطا كوه رسید.

با توجه به این كه مسیرهای منتهی به قله عطاكوه از میان باغ‌های چای، درختان مركبات و از میان جنگل می‌گذرد، پیاده‌روی لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را به همراه دارد. در صورتی كه هوا صاف و آفتابی باشد، دریای خزر به صورت یك پهنه آبی بزرگ در دوردست مشاهده می‌شود.

قله عطا كوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد كه از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد.

بر روی این قله دكل‌های مخابراتی رادیو تلوزیون و مخابرات قرار دارد كه به همین علت اهالی منطقه و بومی‌ها این قله را دكل می‌نامند. برای صعود به قله مسیرهای متعددی از لنگرود در دسترس می‌باشد كه معروفترین و عمومی‌ترین آن جاده لیلاكوه و از میدان لیلا كوه می‌باشد.چهار مسیر به قله منتهی می‌شوند.

مسیر دسترسی

اولین مبدأ حركت از روستاهای لیلا كوه و دیوشل می‌باشد.

بجز این‌ها مسیرهای فرعی دیگری هم برای صعود وجود دارند كه در صورت آشنا بودن به كوه و منطقه می‌توان از آن‌ها برای صعود استفاده كرد. مسیرهای منتهی به قله عطا كوه از میان باغهای چای، درختان مركبات و در انتهای مسیر از میان جنگل می‌باشد كه پیاده روی لذت بخش و خاطره انگیزی را بهمراه دارد.

اگر بر روی خط الراس كه حركت می‌كنید مناظر زیبایی از دره، جلگه و كوه‌های اطراف و همچنین نمایی چشم نواز از شهر لنگرود را خواهید دید كه هر بیننده ای را سر ذوق می‌آورد. همین طور اگر هوا صاف و آفتابی باشد دریای خزر نیز بصورت یك پهنه آبی بزرگ در دور دست مشاهده می‌شود

در فصل بهار و تابستان كه سر سبزی و طراوت باغات چای و جنگل‌های مسیر به حد اعلای خود می‌رسند، میتوانید به تماشای این خطه از ایران بیایید.