ریپورتاژ آگهی
بهشتی پنهان در دل آذربایجان شرقی

بهشتی پنهان در دل آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی جاذبه‌های فراوانی در دل دارد یكی از این جاذبه‌ها دره جنگل مكیدی است كه در میان جنگل‌های ارسباران جا خوش كرده است.
  • 1401/06/29
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : کليبر
  • دسته : جنگل های ایران
آدرس : دره‌ای جنگلی و سرسبز در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان كلیبر
تلفن : 66059000-021

بهشتی پنهان در دل آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی جاذبه‌های فراوانی در دل دارد یكی از این جاذبه‌ها دره جنگل مكیدی است كه در میان جنگل‌های ارسباران جا خوش كرده است.

دره‌ای جنگلی و سرسبز در شمال استان آذربایجان شرقی و در شهرستان كلیبر وجود دارد كه در میان جنگل‌های ارسباران جا خوش كرده است. دره‌ای كه پارك جنگلی زیبایی را به اسم مكیدی در خود جای داده است، دره جنگلی مكیدی به سبب وجود چشمه سارهای فراوان و آب و هوای خوش گردشگران زیادی را به خود جذب می كند.

پارك جنگلی مكیدی از قلعه درسی و تا جنگلهای آینالو در كنار ارس ادامه دارد. تنوع گوناگون میوه‌هایی مثل گردو، فندق، تمشك و ذغال‌اخته از جاذبه‌های این مكان است. در ارتفاعات این پارك، انواع گونه‌های گیاهی دارویی و صنعتی چون آویشن، شیرین بیان، بومادران و… وجود دارد كه برای بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی، سینوزیت و … مفید هستند.

-utJzEYBnSz

جنگل‌های ارسباران

در سال ۵۰ و ۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده معرفی و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. در سال ۱۳۵۴ از طرف یونسكو عنوان ذخیره گاه زیستكره را نیز دریافت نمود و از شهرت جهانی برخوردار و به عنوان فسیل زنده نیز معروف گردید.

حدود و مساحت منطقه

منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۰۴۲۷ هكتار در كناره های جنوبی رود ارس در حوزه شهرستانهای كلیبر و ورزقان واقع شده است این منطقه در شمالغربی آذربایجان شرقی میان سه رودخانه مهم "ارس"در شمال و "ایلگنه چای" در غرب و "كلیبرچای" در شرق واقع شده و از جنوب به ارتفاعات "سهراما" متصل است.

-xeMVWWhaQD

ویژگی‌های شاخص گیاهی منطقه 

تا به حال حدود ۱۰۸۰ گونه گیاهی مختلف در منطقه شناسایی گردیده است كه از درختان و درختچه های مهم و شاخص منطقه بلوط، سرخدار، ارس، گیلاس وحشی، بارانك، زغال اخته، افرا، گردو، ممرز حائز اهمیت است.

ویژگی‌های جانوری منطقه

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده ارسباران حدود ۳۲۰ گونه است كه كل و بز، پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه ای، سیاه گوش پستانداران شناخته شده این منطقه هستند.

۳۸ گونه خزنده و دوزیست و ۲۲ گونه ماهی در منطقه ارسبارن شناسایی شده است.

پرندگان شاخص منطقه سیاه خروس، قرقاول، دراج، كبك دری هستند. در كل در این منطقه، بیش از ۲۲۰ گونه پرنده وجود دارد.

پرندگان شكاری این منطقه بیشتر عقاب طلائی، عقاب شاهی، سارگپه جنگلی، طرلان، بحری، بالابان میباشد.