ریپورتاژ آگهی
عمیق‌ترین غار جهان در كرمانشاه

عمیق‌ترین غار جهان در كرمانشاه

عمیق‌ترین غار ایران در استان كرمانشاه قرار گرفته كه پر او نام دارد. عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱٬۴۵۴ متر می‌باشد. تعداد ۲۶ حلقه چاه دارد و عمیق‌ترین چاه آن، چاه شماره ۱۶ است كه ۴۲ متر عمق دارد.
  • 1401/06/29
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : کرمانشاه
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : كرمانشاه
تلفن : 66059000-021

عمیق‌ترین غار جهان در كرمانشاه

عمیق‌ترین غار ایران در استان كرمانشاه قرار گرفته كه پر او نام دارد. عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱٬۴۵۴ متر می‌باشد. تعداد ۲۶ حلقه چاه دارد و عمیق‌ترین چاه آن، چاه شماره ۱۶ است كه ۴۲ متر عمق دارد.

 غار پراو عمیق‌ترین غار ایران در ارتفاع ۳,۰۵۰ متری كوه پراو در دل رشته كوه‌های زاگرس است؛ جاذبه‌ای كه به غار قاتل شهرت دارد و از جاهای دیدنی كرمانشاه به شمار می‌آید. این غار از جمله غارهای عمودی صعب‌العبور دنیا شناخته می‌شود مه در زمان كشف لقب «اورست غارهای جهان» را به خود اختصاص داد و در حال حاضر در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد. غار پراو یكی از رمزآلودترین نقاط ایران به شمار می‌رود.

در ادامه شما را با این غار، چگونگی كشف و تاریخچه پیمایش در آن آشنا خواهیم كرد. در نظر داشته باشید كه این مقاله برای معرفی این جاذبه به‌عنوان بخشی از شگفتی‌های ایران است و بازدید از غار پراو به هیچ عنوان به افراد عادی توصیه نمی‌شود؛ زیرا تنها غارنوردان حرفه‌ای با هماهنگی‌های قبلی می‌توانند به این غار وارد شوند.

-Zz9pqfZ8qH

علت نام‌گذاری

غار پراو (Paraw cave) با نام‌های غار پَرآیا و غار پَرو نیز شناخته می‌شود. در زبان كردی «آو» به معنی آب و پراو به معنی «پر آب» است. با توجه به وجود آب فراوان و حوضچه‌های آبی در این غار، نامگذاری آن، به نظر منطقی می‌رسد؛ آبی كه حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی درون غار است. جالب است بدانید كه در انتهای غار پراو حوضچه آبی با عمق سه متر وجود دارد.

-yoz8S3xFKS

سرگذشت غار

این غار برای اولین بار در سفر تحقیقاتی یك گروه غارنورد انگلیسی در سال ۱۳۵۰ خورشیدی به رهبری جان میدلتون كشف شد و گروه به عمق ۷۵۰ متری غار دست یافت. سفر اكتشافی بعدی در سال ۱۳۵۱ به رهبری دیوید جادسون كه با حمایت انجمن سلطنتی جغرافی و گروه غارشناسان انگلستان با هدف پیشروی بیشتر، به منظور دستیابی به ركورد جهانی انجام شد. علی‌رغم تلاش‌های زیاد گروه ۱۶ نفرهٔ انگلیسی، این كار میسر نشد و غار پراو در عمق ۷۵۱ متری به یك حوضچهٔ گلی به طول ۵۰ متر ختم شد. این موضوع، یك اصطلاح ماندنی در غارنوردی به جای گذاشت. به این معنی كه اگر یك غار بزرگ، كه امید به گسترش آن می‌رود، ناگهان به آخر خود برسد، می‌گویند:"پراوئی شد" (به انگلیسی: Ghar Paraued).

در سال ۱۳۵۴ یك تیم لهستانی از غار پراو دیدار كرد. رسیدن به حوضچه آخر آن و گرفتن عكسی از پرچم انگلیسی‌ها باقی‌مانده از سال ۱۳۵۱، تائید دوبارهٔ این مطلب بود كه غار به راستی تمام شده است.

غارنوردان كانون كوهنوردان كرمانشاه  در سال ۱۳۷۰ به سرپرستی آقای بهمن مشتكوب و سرپرست فنی آقای فرامرز دزفولی موفق شدند به عنوان اولین گروه ایرانی كه توانستند تمام طول غار را طی كند، غار را تا انتها پیمودند.

درسال ۱۳۷۴ چهارمین تیم ایرانی را تیمی از غارنوردان خراسانی تشكیل می دادند و سه نفر آنها موفق شدند ضمن پیمایش كامل غار كمترین زمان ممكن پیمایش و خروج را به مدت ۵۶ ساعت به نام گروه آزادگان مشهد ثبت نمایند و اولین تصاویر ویدوئویی را از چاه و قسمتهای انتهایی غار خارج كنند . در سال ۱۳۸۳، یك تیم غارنورد، از كلوپ كوهنوردی كرمانشاه، به انتهای غار رفته و یك غواص به داخل حوضچهٔ آب فرستادند. نتیجه آن بود كه عمق حوضچه ۳ متر اندازه‌گیری شد و این واقعیت روشن شد كه این حوضچه بسته‌است و به جایی راه ندارد. در سال ۱۳۸۴، یوری اودوكیموف در راًس یك گروه كوچك از روسیه، از غار پراو دیدن كردند و به عمق ۴۰۰ متری رسیدند.

سال ۱۳۸۱ لیلا اسفندیاری، غارنورد و هیمالیا نورد سرشناس به عنوان اولین زن ایرانی موفق به پیمایش كامل غار پراو، عمیق‌ترین غار ایران در استان كرمانشاه شد.

مناسب‌ترین زمان بازدید از غار پراو

-p9TAo4dhry

بهترین زمان سفر به كرمانشاه و پیمایش غار پرآو بین بهار و تابستان است؛ زیرا در این زمان از سال آب و هوا در بهترین شرایط خود قرار دارد و منطقه با بارش كمتری به نسبت فصول پاییز و زمستان روبه‌رو است.