ریپورتاژ آگهی
تنگه‌دار ؛ منطقه‌ای بكر در دل جنگل‌های نوشهر

تنگه‌دار ؛ منطقه‌ای بكر در دل جنگل‌های نوشهر

استان مازندران یكی از شهرهای زیبای ایران است كه به دلیل جاذبه‌های زیبایش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌كند. یكی از جاذبه‌های این استان تنگه‌دار می‌باشد كه در دل جنگل‌های نوشهر واقع شده است.
  • 1401/06/28
  • استان : مازندران
  • شهر : نوشهر
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : هشت كیلومتری جنوب شهرستان نوشهر
تلفن : 66059000-021

تنگه‌دار ؛ منطقه‌ای بكر در دل جنگل‌های نوشهر

استان مازندران یكی از شهرهای زیبای ایران است كه به دلیل جاذبه‌های زیبایش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌كند. یكی از جاذبه‌های این استان تنگه‌دار می‌باشد كه در دل جنگل‌های نوشهر واقع شده است.

تنگه دار یا تنگ دار كشكسرا یكی از مقاصد بكر طبیعت‌گردی شمال كشور است. این تنگ در هشت كیلومتری جنوب شهرستان نوشهر قرار دارد و به‌دلیل نزدیكی به تهران، مورد استقبال گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی قرار می‌گیرد. تنگ دار مكانی مناسب برای سپری كردن روزهای گرم سال و داشتن لحظاتی شاد و مفرح است. شنا و آب‌تنی، رودخانه نوردی، تنگ پیمایی و صخره‌نوردی از جمله تفریحات هیجان‌انگیز و مهیجی است كه در این تنگ تجربه خواهید كرد.

از همان ابتدا می توانید پا در آب خنك رودخانه تنگ دار بگذارید. خلاف جهت آب را كه بالا می روید مناظر زیبایی در جلویتان ظاهر می شود. صخره های پوشیده از خزه و پرسیاوشان منظره بی نظیری را برایتان رقم زده است. عمق آب در هر قدمتان متغیر است. هنگامی كه آب تا زانوی شما است، بازهم باید مراقب باشید، زیرا ممكن است در قدم بعدی تا گردن در آب فرو بروید. راهتان را كه ادامه می دهید، به حوضچه هایی می رسید كه می توانید از روی صخره ها در آن شیرجه زده و گرمای شهر را با خنكی آب عوض كنید. عمق آب در فصل‌ های مختلف متفاوت است؛ در بهار بیشترین مقدار آب و پایان تابستان كمترین عمق آن را تجربه خواهید كرد. در مسیر گونه‌ های مختلف خزنده و دوزیست مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولك را می بینید كه برای شما خطری ندارند و بدون ترس می ‌توانید از كنارشان بگذرید. پیمودن تنگ نیاز به انرژی زیاد دارد، پس از همان آغاز مسیر خودتان را خسته نكنید و سعی كنید رودخانه را تا آخرین حوضچه طی كنید و تمام این مسیر جذاب و پرفراز و نشیب را تجربه كنید.

در بخش هایی از مسیر پیمایش‌ رودخانه، به حوض ‌ها یی طبیعی برخورد  می كنید كه ماجراجویی در این تنگه را به اوج می ‌رساند. در این قسمت ‌ها میتوانید عمق مناسب را بررسی كرده و در صورت نبودن تخته سنگ در بستر رودخانه، یك تجربه پرهیجان از شیرجه به دل طبیعت را در كارنامه خود ثبت كنید. افراد محلی راهنمای خوبی برای نشان دادن این قسمت‌ ها به شما هستند. برای یك شیرجه خوب ابتدا در عمق آب كمی شنا و عمیق‌ ترین محل مناسب برای پرش را پیدا كنید. سپس یكی دوبار از ارتفاع پایین به صورت معمولی در آب بپرید و همه چیز را بیازمایید و سرانجام از نقطه بلندتر شیرجه در آب را تجربه كنید. اگر اولین بار است كه می ‌خواهید تجربه‌ شیرجه در این حوضچه ها را داشته باشید تنگ دار مكان چندان مناسبی نیست و بیشتر احتیاط كنید.

موقعیت جغرافیایی

تنگ دار در نزدیكی روستای كوشك سرا در دهستان خیرودكنار از توابع بخش مركزی شهرستان نوشهر در استان مازندارن واقع شده است.
(در كمربندی جالوس به نوشهر دهكده توریستی كوشكسرا، خیابان خانیكان به رود خانه وصل میشوید.)

 -tYPq3Zvh0X
نحوه دسترسی

از سمت جاده چالوس وارد كمربندی و سپس جاده ساحلی شماره ۲۲ به نام سیاهكلرود می‌شوید. در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می ‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت كوشك‌ سرا می ‌رانید. پس از عبور از روستای كوشك ‎سرا با آغاز مسیر خاكی به یك شیب تند می ‌رسید كه انتهای آن دوراه می ‌شود. مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه كركو برسید كه محل پارك ماشین ‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید. دقت كنید مسیر سمت چپ به نگهبانی پارك جنگلی خانیكان منتهی می‌ شود و به تنگه دار نمی ‌رود.
از مسیر كوتاهتر جاده سیاهكلرود به داخل كوشك ‌سرا نیز می‌ توانید استفاده كنید و روستا را تا انتها بپیمایید. با توجه به كوچه پس كوچه بودن مسیر، آدرس جاده خاكی جنگل خانیكان را از محلی‌ ها بپرسید و در دوراهی معدن به جای جنگل به سمت راست بپیچید.

از سمت آمل: جاده محمود آباد نوشهر را در پیش می ‌گیرید. وارد كمربندی نوشهر شوید. جاده ساحلی ۲۲ سیاهكلرود را در پیش بگیرید، ادامه مسیر را همانند آدرس بالا طی كنید.

درصورتی كه بدون خودروی شخصی می ‌خواهید به تنگ دار بروید می‌ توانید سوار اتوبوس ‌هایی شوید كه از نوشهر عبور می كنند و در ادامه به سمت كمربندی چالوس می‌ روند. به كمك این اتوبوس ‌ها تا روستای كوشك‌ سرا مسیر را طی كرده و در ادامه با اندكی پیاده‌ روی در روستا به تنگ دار برسید.

-WrggO1mDf3

توصیه‌های سفر به تنگ

  • توصیه می‌كنیم به‌همراه راهنمایان حرفه‌ای و مجرب به تنگ دار سفر كنید.
  • سفر به تنگ دار ممكن است برای كودكان، افراد مسن یا فاقد آمادگی جسمی بالا مشكل باشد؛ چراكه عبور از تنگ نیازمند شنا كردن و صخره‌نوردی است.
  • سفر به تنگ دار و عبور از این دره نیازمند داشتن مهارت در شنا و صخره‌نوردی است. در برخی قمست‌ها عمق حوضچه‌های آب بیش از دو متر است.
  • وسایل و تجهیزات ضروری برای تنگ‌گردی مانند طناب و جلیقه نجات به‌همراه داشته باشید و از بردن وسایل غیرضروری خودداری كنید.
  • مناسب‌ترین زمان سفر به تنگ دار
  • بهترین زمان سفر به تنگ دار، اواخر بهار و به‌ویژه تابستان است. در ابتدای فصل بهار به‌دلیل بارندگی زیاد، سطح آب دره بالا و تنگ‌نوردی با خطر همراه است. در پاییز و زمستان نیز به‌دلیل سرما و بارش برف و باران رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود؛ اما تابستان مناسب‌ترین فصل برای آب‌تنی در تنگ‌دار است.