ریپورتاژ آگهی
اعجاب تمدن اینكاها در كشور پرو / عكس

اعجاب تمدن اینكاها در كشور پرو / عكس

مملیكا؛ جهانگرد و بلاگر سفره، اون سفرهای زیادی رو طراحی و راهنمایی كرده، ۲۷ كشور دنیا رو دیده و درشون گشت‌وگرد داشته.
  • 1401/06/24
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

مملیكا؛ جهانگرد و بلاگر سفره، اون سفرهای زیادی رو طراحی و راهنمایی كرده، ۲۷ كشور دنیا رو دیده و درشون گشت‌وگرد داشته. به ماجراجویی علاقه داره و از كسب تجربه‌های جدید استقبال می‌كنه. مملیكا در سفری به كشور «پرو» از جاذبه‌های گردشگری متفاوتی دیدن كرده و «تمدن اینكاها» به نظرش شگفت‌انگیز و جالب اومده، در یكی از بازدیدهایی كه در مسیر ماچو پیچو داشته از تراس‌هایی عجیب دیدن می‌كنه و این فضای تاریخی رو خیلی باحال توصیف می‌كنه. با ما همراه باشید تا از طریق مملیكا این جهانگرد فعال بیشتر از فضایی عجیب و مهم در تمدن اینكاها در كشور پرو بدونیم.

اعجاب تمدن اینكاها در كشور پرو / عكس-IEVjyGPCm5
مملیكا از تراس‌های دایره‌ای اعجاب‌انگیز تمدن اینكاها در پرو می‌گه و روش جمع‌آوری آب سطحی در این تراس‌ها رو كامل شرح می‌ده: "یكی از جاهای دیدنی كشور پرو در مسیر ماچوپیچو این تراس‌های دایره‌ای شكل تاریخی هست. به این‌جا لابراتوری كشاورزی اینكاها نیز می‌گن كه در ارتفاع ۳۵۰۰ متری در حومه شهر كوزكو قرار گرفته." اون در ادامه در پاسخ سوال مهم «حالا چرا اعجاب انگیز؟» می‌گه: "با اینكه به دلیل نبود نوشتار در تمدن اینكاها، دلیل دقیق ساخت این تراس‌ها كه تعدادشون چندتایی بود و این بزرگ‌ترینشون هست، و خیلی جای دیگه مشخص نیست اما حدس‌هایی زده می‌شه و شواهدی وجود داره. مثلا در این عكس، به دلیل جهت باد و موقعیت تراسها و جهت تابش خورشید و موارد دیگر، به طور عجیبی، بین پایین‌ترین حلقه دایره و بالاترین دایره این تراس‌ها، اختلاف دمای ۵ درجه وجود داره. همچنین سیستم جمع‌آوری آب سطحی خیلی خوبی زیر این تراس‌ها وجود داره كه آب باران اون‌جا جمع نشه و به خارج هدایت بشه. در ساخت تراس‌ها از تركیب سنگ و زیر اون‌ها شن و ماسه و روی اون‌ها خاك استفاده شده، پس آب نفود میكنه و از طریق كانال‌هایی خارج می‌شه از سیستم. اما به هر حال در سال ۲۰۰۹ انقدر بارش شدیدی می‌شه در فصل بارش كه بعضی از جاهاش تخریب می‌شه."

اعجاب تمدن اینكاها در كشور پرو / عكس-RFDcjVtmPr

اون نظر قطعی درباره كاربری این فضا رو می‌گه و بیشتر راجع‌به نحوه پرورش انواع گیاه در این منطقه توضیح می‌ده: "بررسی‌ها نشون می‌ده كه به قطع یقین این‌جا برای كشاورزی استفاده می‌شده. حتی خاك این تراس‌ها از مناطق مختلفی آورده شده بوده كه گیاهان مختلفی رو بشه این‌جا پرورش داد. حتی اختلاف دما هم گفته می‌شده به دلیل انجام آزمایش بوده كه چه گیاهانی در كدام طبقه و با چه خاكی و چه دما و آبیاری بهتر پرورش پیدا می‌كنن تا جاهای دیگر به صورت گسترده‌تر انجام بدهند. این البته حدس و گمان هست. مشابه این كار در گلخانه‌های مدرن امروزی انجام می‌شه. حتی یك حدس این هست كه اینكاها برخی جاها كه معدن بوده رو گودبرداری می‌كردن و پس از استخراج چیزایی كه لازم داشتن، از این تراس‌ها می‌ساختن و دیواره‌ها رو محكم می‌كردن و تغییر كاربری می‌دادن. در واقع با یه تیر دو نشون می‌زدن‌."

مملیكا در نهایت گفته بعضی از راهنماهای سفر درباره این تراس‌ها رو بازگو می‌كنه و به نظر با شنیدن‌شون یه نگاه و لبخند معنادار داشته: "یه سری لیدرها میگفتن فرازمینی ها هم كمكشون كردن چون خیلی عجیب بوده. منم لبخند میزدم و یه كوچولو سرمو تكون می‌دادم كه یعنی باشه تو راست می‌گی فرازمینی كه از اون ور كهكشان می‌تونسته بیاد این‌جا، خیلی كارای عجیب‌تری می‌تونسته بكنه زرنگ."

 

اعجاب تمدن اینكاها در كشور پرو / عكس-WxFFKbl8Ht