ریپورتاژ آگهی
عكسی شگفت‌ آور از دروازه جهنم، روایتی از سفر مملیكا به كنیا

عكسی شگفت‌ آور از دروازه جهنم، روایتی از سفر مملیكا به كنیا

مملیكا؛ جهانگرد و عاشق سفره. اون به عنوان لیدر و راهنمای سفر، سفرهای زیادی رو طراحی و اجرا كرده. مملیكا مكانیك خونده و سال‌ها در همین زمینه كار كرده اما سال ۹۵ تصمیم می‌گیره با دنیای مهندسی خداحافظی كنه و در حال حاضر سفر می‌كنه و دیگران رو برای تجربه‌های جدید همراهی می‌كنه
  • 1401/06/23
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : تهران-تهران
تلفن : 66059000-021

مملیكا؛ جهانگرد و عاشق سفره. اون به عنوان لیدر و راهنمای سفر، سفرهای زیادی رو طراحی و اجرا كرده. مملیكا مكانیك خونده و سال‌ها در همین زمینه كار كرده اما سال ۹۵ تصمیم می‌گیره با دنیای مهندسی خداحافظی كنه و در حال حاضر سفر می‌كنه و دیگران رو برای تجربه‌های جدید همراهی می‌كنه. اون به ماجراجویی علاقه داره و از جاذبه‌های گردشگری هیجان‌انگیزی دیدن می‌كنه، در سفری به قاره بی‌نظیر آفریقا در كشور كنیا وارد می‌شه و به «دروازه جهنم» می‌ره. برای دونستن بیشتر راجع‌به این دروازه زمینی با ما همراه باشید.

مملیكا از یكی از عجیب‌ترین دروازه‌های كنیا می‌گه و نقلی از یك لیدر محلی درباره وجه تسمیه اون داره: "به اینجا می‌گن دروازه جهنم. در واقع شبیه بهشت می‌مونه، ولی اسمش جهنمه. سالیان سال پیش در اینجا آتشفشان اتفاق میوفته و مردم اینجا كه از قوم ماسایی‌ها بودند خیلی‌هاشون می‌میرند و پس از اون اسم اینجا رو میزارن دروازه جهنم. این توضیحاتی بود كه لیدر این پارك ملی به من گفت و امیدوارم صحت داشته باشه. در این منطقه آتشفشانی، چشمه‌های آب‌گرم زیادی هم وجود داره و نیروگاه‌های زمین گرمایی زیادی نیز اینجا هست. این پارك ملی در مسیر دره بزرگ ریفت ولی یا همون The great rift valley  قرار داره كه ۶۵۰۰ كیلومتر طول داره. كنیا ظاهرا اولین كشور آفریقایی هست كه از انرژی زمین گرمایی برای تولید برق استفاده می‌كنه."

 

عكسی شگفت‌ آور از دروازه جهنم، روایتی از سفر مملیكا به كنیا-jMm7MQuVYQ

اون در ادامه نحوه كار و تولید انرژی این نیروگاه رو توضیح می‌ده كه خیلی جالب توجهه: "نیروگاه برق توربین‌هایی داره كه باید به چرخش در بیان تا برق تولید كنند. برای چرخش توربین‌ها، از بخار آب در خالت سوپرهیت استفاده میشه. اینكه چگونه آب رو داغ كنیم تا به اون حالت برسه، متفاوت هست. مثلا در ایران از گاز و یا سوخت مازوت استفاده میشه، و در نیروگاه های زمین گرمایی از گرمای زیر زمین استفاده میشه. در واقع یك انرژی بسیار پاك هست و برای كنیا بسیار ارزان قیمت تمام میشه. ایران نیز اگر بخواهد میتونه مثلا در اطراف كوه سبلان این كار رو انجام بده. پیش بینی شده كه تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد برق كنیا از این نیروگاه‌ها تامین بشه (بر اساس اطلاعات ویكی پدیا). این منطقه بسیار زیباست و تنها پارك ملی هست كه امكان دوچرخه‌سواری در آن وجود داره. كشور كنیا در حدود ۴۵ پارك ملی و منطقه حفاطت شده داره كه واقعا هر كدوم ویژگی‌های خاص خودشون رو دارن."

 

عكسی شگفت‌ آور از دروازه جهنم، روایتی از سفر مملیكا به كنیا-l4voWDbnhN