ریپورتاژ آگهی
عكس محل تشكیل «نخستین كابینه مشروطیت» با سارا

عكس محل تشكیل «نخستین كابینه مشروطیت» با سارا

اینجا خونه تاریخی مستوفی الممالكه كه در سال ۱۳۱۱ قمری یعنی حدود ۱۳۰ سال پیش در محله تاریخی سنگلج تهران،كه بخش اعیان نشین‌ تهران قدیم بوده، ساخته شده.
  • 1401/06/23
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : تهران_تهران
تلفن : 66059000-021

سارا؛ ایرانگرد و جهانگرده، اون عاشق و معتاد به سفره و بلاگری می‌كنه. در مقطع ارشد حقوق بین‌الملل خونده و در این زمینه مشاوره می‌ده، سال‌هاست كه زبان انگلیسی رو به بچه‌های دیرآموز مثل اوتیسم و سندروم داون آموزش می‌ده و كلی از این كار حس خوب دریافت می‌كنه. سارا خیلی از شهرهای ایران و دنیا رو گشته و از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهرها بازدید كرده، اون در یك تهرانگردی به گفته‌ی خودش سراغ یكی از خاص‌ترین خونه‌های تاریخی تهران كه كمتر دیده شده، رفته. خونه‌ای كه قدمتی بیش از یك صده داره و همین امر ارزش دیدنش رو دو چندان می‌كنه، پس با ما همراه باشید تا از طریق سارا بیشتر و بهتر با «خونه تاریخی مستوفی الممالكه» آشنا بشیم.

عكس محل تشكیل «نخستین كابینه مشروطیت» با سارا-15sJSLcyrg
 سارا از محل تشكیل «نخستین كابینه مشروطیت» و خونه‌ای با ارزش‌های تاریخی، سیاسی و هنری می‌گه: "اینجا خونه تاریخی مستوفی الممالكه كه در سال ۱۳۱۱ قمری یعنی حدود ۱۳۰ سال پیش در محله تاریخی سنگلج تهران،كه بخش اعیان نشین‌ تهران قدیم بوده، ساخته شده. این عمارت به عنوان نمونه‌ای منحصربفرد از اولین بناهای فرنگی‌ساز (معماری فرانسوی) در تهران در عصر ناصری و قاجاره كه دارای ارزش‌های تاریخی، سیاسی و هنری قابل توجه‌ایه. اینجا متعلق به میرزا حسن مستوفی الممالك فرزند میرزا یوسف آشتیانی، صدراعظـم ناصرالدین‌شاه بوده. میرزاحسن مستوفی الممالك شش دوره نخست‌وزیر ایران بوده و علاوه بر اون سمت‌هایی مثل نماینده مجلس شورای ملی، وزیر جنـگ، وزیر داخله، وزیر مالیـه رو هم داشته (مستوفی لقبی بوده كه به مسئول امور مالی و حسابداری داده می‌شده چیزی مثل وزیر دارایی امروزی). می‌گن نخستین كابینه مشروطیت هم در این خونه تشكیل شده."

عكس محل تشكیل «نخستین كابینه مشروطیت» با سارا-2CSkaqHhdf

اون در ادامه از لوكیشن فیلم‌هایی می‌گه كه در خطر تخریب قرار داره و به حال خودش رها شده: "حسن مستوفی و پدرش نقش مهمی در تاریخ ایران و تهران دارن و اراضی وسیعی رو در تهران آباد كردن و به جا گذاشتن مثل حسن‌آباد، یوسف‌آباد، بهجت‌آباد،ده ونك همچنین وقفیات مهمی مثل قلعه ارامنه، كلیسای میناس مقدس، زمین‌های دانشگاه الزهرا. مساحت این خونه ۵۰ هزار متر مربع بوده و در وسط یك باغ قرار داشته اما امروز فقط ۱۷۰۰ متر مربع از اون باقی مونده كه به شدت هم نیازمند تعمیر و بازسازیه. جالبه بدونین اینجا لوكیشن فیلم‌های زیادی مثل سلطان صاحبقران، دلشدگان، عروسی خوبان، شهرزاد هم بوده. این بنا هم اكنون متعلق به شركت پست و وزارت ارتباطاته و بازدید عمومی نداره اما با تورهای تهرانگردی مثل ایران توران می‌تونین این خونه زیبا و جذاب رو از نزدیك ببینین. آدرس: چهارراه گلوبندك، خیابان بادامچی،گذر مستوفی."