ریپورتاژ آگهی
بام فرهاد ماكو دخمه ای سنگی در آذربایجان غربی

بام فرهاد ماكو دخمه ای سنگی در آذربایجان غربی

، اخیراً آثار یك شهر تاریخی مربوط به هزارهٔ اول پیش از میلاد متعلق به دوره حكومت اورارتویی در شهرستان ماكو كشف شده است
  • 1401/06/23
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : ماکو
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در ۷ كیلومتری غرب شهر ماكو در نزدیكی روستای سنگر واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

براساس گمانه‌ زنی‌ های انجام شده، این شهر به اقوام اورارتو تعلق دارد و فاقد استحكامات دفاعی بوده است. جهت شهر، شرقی و غربی است و در شرق آن بافت مذهبی شهر قرار دارد. در این قسمت شهر یك معبد سنگی متعلق به خدای «خالدی» (خدای جنگ اورارتوها) نیز واقع است.

بام فرهاد ماكو دخمه‌ای سنگی در آذربایجان غربی-SJtgDY4378
اخیراً آثار یك شهر تاریخی مربوط به هزارهٔ اول پیش از میلاد متعلق به دوره حكومت اورارتویی در شهرستان ماكو كشف شده است كه در مكانی موسوم به «بام فرهاد» در ارتفاعات مجاور روستای «سنگر» در هفت كیلومتری شمال شهر ماكو قرار دارد. در پایین این شهر اورارتویی مقبره ای صخره ای نیز وجود دارد كه به دخمه سنگی این منطقه موسوم است.

بام فرهاد ماكو دخمه‌ای سنگی در آذربایجان غربی-sRVRI3FiuQ

این گور دخمه شامل اتاق‌هایی است كه در دل كوه و درون صخره‌ ای بزرگ تراشیده شده است و با راه پله‌ ای سنگی به كوه متصل می‌ شود. دیواره‌ های سنگی دخمه فرهاد به نحو اعجاب‌ انگیزی صاف و صیقلی است به نحوی كه تراشیدن چنین دیوارهای صافی در دل صخره‌ های سخت كوه حتی در زمان حال نیز مشكل به نظر می‌ رسد. داخل دخمه كاملاً تاریك است و هیچ منبع نوری وجود ندارد.

این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۸۰۳ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بام فرهاد ماكو دخمه‌ای سنگی در آذربایجان غربی-0Xj8JYdpDL

اخیراً آثار یك شهر تاریخی مربوط به هزارهٔ اول پیش از میلاد در شهرستان ماكو كشف شده است كه در مكانی موسوم به «بام فرهاد» در ارتفاعات مجاور روستای «سنگر» در ۷ كیلومتری شمال شهر ماكو قرار دارد.

براساس گمانه‌ زنی‌ های انجام شده، این شهر به اقوام اورارتو تعلق دارد و فاقد استحكامات دفاعی بوده است. جهت شهر، شرقی و غربی است و در شرق آن بافت مذهبی شهر قرار دارد. در این قسمت شهر یك معبد سنگی متعلق به خدای «خالدی» (خدای جنگ اورارتوها) نیز واقع است. در میان ارتفاعات اطراف، خانه‌ های عمومی و در غرب شهر سایر تأسیسات همگانی قرار گرفته‌ اند. كشف دیوار شهر و یك معبد سنگی دیگر در محلی موسوم به «كوراوغلی قلعه‌ سی» از یافته‌ های مهم این گمانه‌ زنی است.

براساس مطالعات صورت گرفته، شهر در زمان آبادانی خود حدود ۲۰ هكتار وسعت داشته است و اهالی آن نیز آب مورد نیاز خود را از رودخانه سنگر كه از میان شهر می‌ گذشته است، تأمین می‌ كرده‌ اند.

بام فرهاد ماكو دخمه‌ای سنگی در آذربایجان غربی-loHNt5jSs2

مقبره صخره ای سنگر

این مقبره در ۷ كیلومتری جاده آسفالته ماكو - بازرگان و در مجاورت روستایی به نام فرهاد واقع شده است. قدمت این بنا به هفتصد سال قبل از میلاد مسیح می‌ رسد. در حفاری هایی كه اخیرا در این منطقه صورت گرفته، این اثر را از شهر اورارتویی واقع در این منطقه محسوب كرده اند.

این اثر اورارتویی در دل كوهی به نام "سنگر" در قسمت پایین شهر اوراتوری واقع شده و از دوره هزاره اول ق . م به یادگار مانده است.

این گوردخمه از نظر شكل و ابعاد مانند مقایر صخره ای "وان" در تركیه است.

ورودی این دخمه در انتهای سی پله سنگی است كه بر روی صخره ای سنگی كنده شده اند. ورودی دارای سقف طاقی شكل از سنگ طبیعی است. این دخمه دارای سه اتاق است. پس از ورودی، اتاق نسبتاً بزرگی دیده می شود. این اتاق بزرگ ترین فضای تالار است و دخمه های (اتاق های) دیگر با آن مرتبط هستند. تالار مستطیل شكل است و در ضلع سمت چپ ورودی، اتاق های محل جسد تعبیه شده است. ورودی این اتاق ها هماهنگ با ورودی اصلی است.

بام فرهاد ماكو دخمه‌ای سنگی در آذربایجان غربی-rFvXsUFieP

در ضلع مقابل ورودی پس رفتگی به چشم می خورد و داخل آن اثر حجاری به شكل طاقچه كم عمق و به فرم هلالی دیده می شود. جلوی این پس رفتگی در كف، گودال كوچكی وجود داشته كه بر اثر ریزش شن پر شده است.

در ضلع دیگر تالار، رو به روی اتاق ها، سه طاقچه  با قوس هلالی وجود دارد. یكی از طاقچه ها از دو تای دیگر بزرگ تر است. تفاوت ورودی اصلی با ورودی های اتاق ها در قاب هم شكلی است كه پیرامون آن ها را فرا گرفته است. در داخل اتاق ها هیچ گونه تزیینی غیراز طاقچه كوچكی با قوس هلالی در یكی از اتاق ها، دیده نمی شود. سطوح مقبره با دقت زیادی كنده شده و بسیار صاف است.

به دلیل روشن كردن آتش درون دخمه تمامی دیوارها را دوده گرفته و كاملا سیاه شده است. آنقدر سیاه است كه حتی نور چراغ قوه هم در آن انعكاس نمی یابد و كاملا تاریك است.

در فصل تابستان اطراف دهانه دخمه فرهاد به وسیله برگ درختان مخفی شده و در صورت نداشتن راهنما، یافتن این مكان بسیار مشكل خواهد بود.

موقعیت مكانی:

دخمه سنگی فرهاد كه بام فرهاد نیز نامیده می‌شود در ۷ كیلومتری غرب شهر ماكو در نزدیكی روستای سنگر واقع شده است.