ریپورتاژ آگهی
زیرساخت های چابهار جوابگوی استقبال گردشگران نیست / متاسفانه برخی گردشگران رعایت فرهنگی محلی را نمی‌كنند

زیرساخت های چابهار جوابگوی استقبال گردشگران نیست / متاسفانه برخی گردشگران رعایت فرهنگی محلی را نمی‌كنند

متاسفانه چابهار از نظر امكانات بسیار محروم مانده و امكاناتی نظیر كیش یا حتی قشم ندارد.
  • 1401/06/22
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : دانستنی های سفر
آدرس : ایران، استان سیستان و بلوچستان، چابهار
تلفن : 66059000-021

راستی با اشاره به كمبود امكانات چابهار گفت: متاسفانه چابهار از نظر امكانات بسیار محروم مانده و امكاناتی نظیر كیش یا حتی قشم ندارد.

زیر ساخت‌های چابهار جوابگوی استقبال گردشگران نیست / متاسفانه برخی گردشگران رعایت فرهنگی محلی را نمی‌كنند-Wazf9Y5iUv
ساحل داغ و گرم و چشم‌انداز آب‌های آزاد آبی، این تصویری از بهشت است كه در چابهار، درك، سواحل مكران و اطراف آن به چشم می‌خورد. این چشم انداز دل‌انگیز باعث شده تا در سال‌های اخیر از كنارك تا چابهار و گواتر و به طور كلی سیستان و بلوچستان به شكل ویژه‌ای مورد توجه قرار بگیرد.

آخر زمستان تا اوایل بهار هر كسی دوست دارد وارد سواحل گرم چابهار شود و بهشت را لمس كند. اما آیا چابهار ظرفیت لازم برای این حجم از گردشگر را دارد؟ عازم راستی، فعال گردشگری و تور لیدر محلی چابهار در پاسخ به این پرسش سلام نو تاكید می‌كند كه با وجود ظرفیت‌های گردشگری كم‌نظیر چابهار، امكانات و زیر ساخت‌ها چندان با میزان استقبال گردشگران تناسب ندارد.

عازم راستی كه حالا پنج سالی می‌شود راهنمای گردشگران چابهار است درباره ورود خود به حوزه گردشگری می‌گوید: من قبل از این شغل راننده تاكسی بودم. از چهار پنج سال پیش كه جاذبه های گردشگری شهر چابهار بر سر زبان‌ها افتاد كم كم با تعامل با انواع گردشگرها با انواع فرهنگ و آداب و رسوم آشنا شدم و به حوزه گردشگری علاقه‌مند شدم.

وی ادامه می‌دهد: بعد شروع كردم با فعالان قدیمی چابهار كار كردن و با دوستان و فعالان گردشگری قدیمی این شهر همچون مسلم باركزهی، مبین بلوچ، اسحاق دیده ور و انور میهن كه استادان من بودند همكاری كردن. این عزیزان اولین كسانی بودند كه جاذبه‌های ناشناخته چابهار را در فضای مجازی معرفی كردند.

این فعال گردشگری ادامه داد: من با تشویق همین دوستان از جمله  مسلم باركزهی به این كار روی آوردم. با همین تشویق و ساخت صفحه اینستاگرام با گردشگران تعامل كردم و خودم تبدیل به یك تور لیدر محلی شدم. شكر خدا اكنون در فصل گردشگری چابهار كه بیشتر پائیز و زمستان است در اكثر روزها تور داریم و حتی برای دوستان دیگر هم تور مهیا می‌كنیم.

زیر ساخت‌های چابهار جوابگوی استقبال گردشگران نیست / متاسفانه برخی گردشگران رعایت فرهنگی محلی را نمی‌كنند-H4KCAH61Rg

راستی در پاسخ به این سوال كه آیا در میراث فرهنگی كمكی به آموزش تور لیدرهای محلی و اشتغال آن‌ها كرد یا خیر گفت: میراث فرهنگی دست به كار شده و تشویق‌هایی می‌كند، اما دست میراث فرهنگی هم كوتاه است. چابهار با این ظرفیت‌های گردشگری چهار یا پنج تور لیدر و راهنمای گردشگری كارت‌دار رسمی بیشتر ندارد و بقیه تور لیدرها محلی هستند و مجوز، كارت یا حمایت خاصی ندارند. آن چهار پنج نفر هم دوره‌های خود را در نقاط دیگری از كشور دیده‌اند.

وی ادامه داد: بخش مهمی از رشد گردشگری در چابهار را مدیون فضای مجازی و تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم بلاگرها و فعالیت تورلیدرهای محلی چابهار هستیم.

این فعال گردشگری از استقبال خوب گردشگران سخن گفت و افزود: در دوران كرونا چابهار هم مثل دیگر نقاط كشور با ركود گردشگری رو به رو شده بود، اما امسال ورودی گردشگر رشد خوبی داشت به طوری كه زیرساخت‌های موجود اقامتگاهی جوابگوی مسافران نبود و مردم در چادرها شب را روز می‌كردند. به ویزه در عید ترافیك‌هایی در چابهار رخ داد كه ما تا آن روز ندیده بودیم.

راستی با اشاره به كمبود امكانات چابهار گفت: متاسفانه چابهار از نظر امكانات بسیار محروم مانده و امكاناتی نظیر كیش یا حتی قشم ندارد. چابهار جاذبه‌های با فاصله‌های زیاد دارد كه در این فواصل و راه‌ها امكانات و خدمات رفاهی برای مسافران موجود نیست. نیاز است كه در طول مسیرها مجتمع‌های خدمات رفاهی ایجاد شود و حداقل سرویس‌های بهداشتی با كیفیتی در این مسیرها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: گردشگران با مشاهده امكانات از ما می‌پرسیدند كه این چابهار با این مقاصد ناب چرا امكانات ندارد؟ گردشگران عموما غصه می‌خوردند و دل شكسته می‌شدند.

آن چنان كه راستی می‌گوید اكثر امكانات گردشگری حاصل تلاش شخصی محلی‌ها است و آن‌ها با در اختیار گذاشتن امكانات زندگی شخصی خود سعی می‌كنند خدماتی را ارائه و درآمدی كسب كنند.

راستی درباره برخی تضادهای رفتاری گردشگران با فرهنگ مردم محلی چابهار به خصوص در زمینه پوشش‌های عجیب می‌گوید: بلوچستان مردمانی نجیب دارد كه اصالت فرهنگی خود را حفظ كرده‌اند و پوشش برخی گردشگران برای برخی محلی‌ها چندان خوشایند نبود. متاسفانه برخی رعایت نمی‌كنند كه با اعتراض محلی‌ها مواجه می‌شوند. ما همیشه به عزیزان گردشگر توصیه می‌كنیم كه به فضا و فرهنگ محلی‌ها احترام بگذارند.

این فعال گردشگری بخش بزرگی از این تضاد را محصول نا آگاهی می‌داند و می‌گوید: عزیزان گردشگری كه با تورلیدرهای محلی هم‌راه می‌شوند عموما چنین مسئله‌ای ندارند چون توسط تور لیدر راهنمایی می‌شوند و همراهی خوبی دارند و لجبازی نمی‌كنند. آن گروهی كه با ماشین شخصی و بدون راهنمای محلی وارد فضا می‌شوند چنین مشكلی دارند كه آن هم اصولا محصول ناآگاهی از فرهنگ محلی است نه لجبازی.

راستی در انتها بار دیگر بر ظرفیت‌های خاص چابهار تاكید كرد و گفت: برای رسیدن چابهار به جایگاه خودش خیلی كار پیش رو است و نیاز به حمایت است.