ریپورتاژ آگهی
موشكان آتشكده ای عجیب در ایلام

موشكان آتشكده ای عجیب در ایلام

و، شهرستان چرداول با وجود آثار بسیار زیبای تاریخی و طبیعی مثل آتشكده موشكان از مهمترین كانون های گردشگری استان ایلام است
  • 1401/06/22
  • استان : ايلام
  • شهر : چرداول
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در مركز شهرستان چرداول
تلفن : 66059000-021

این بنا، دو فضای مربع شكل دارد و با توجه به بقایای گوشواره‌هایی كه در كنج ‌های آن باقی مانده، به نظر می‌ رسد توسط گنبد پوشیده شده باشد. آتشكده چهار طاقی از قلوه‌ سنگ با ملات ساروج ساخته‌ شده است.

 

موشكان آتشكده‌ای عجیب در ایلام-IhRAhFsEU9
شهرستان چرداول با وجود آثار بسیار زیبای تاریخی و طبیعی مثل آتشكده موشكان از مهمترین كانون های گردشگری استان ایلام است. این آتشكده مربوط به دوره ساسانی است و در ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۸۵ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آتشكده روستای موشكان در مركز شهرستان چرداول مربوط به دوره ساسانیان و پس از اسلام است. این بنا، دو فضای مربع شكل دارد و با توجه به بقایای گوشواره‌ هایی كه در كنج ‌های آن باقی مانده، به نظر می‌ رسد توسط گنبد پوشیده شده باشد. آتشكده چهار طاقی از قلوه‌ سنگ با ملات ساروج ساخته‌ شده است. هر سال تعداد زیادی گردشگر و مسافر در ایام مختلف از این آتشكده دیدن می كنند. آتشكده موشكان در فاصله ۳ كیلومتری شهر سرابله (به زبان كردی: سه‌راوله، Serawle)  مركز شهرستان چرداول قرار دارد.

جاذبه‌های نزدیك

كوه خرم در دو كیلومتری شمال شرق و كوه لنه در سه كیلومتری غرب روستا قرار گرفته و همچنین وجود رودخانه، كوهها، پوشش گیاهی و حیات وحش از مهمترین جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می رود.