ریپورتاژ آگهی
از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟

شهر زیرزمینی كرد علیا با بیش از بیست هزار متر مربع وسعت، از منحصربه فرد ترین شهرهای زیر زمینی دنیا محسوب می شود
  • 1401/06/21
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : این روستا در ۹۵ كیلو متری غرب اصفهان در مسیر تیران و كرون به فریدن قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

روستای كرد علیا یكی از روستاهای ارامنه نشین شهرستان تیران و كرون از دوران شاه عباس اول صفوی تا حدود یكصد سال پیش بوده است و به مرور به روستایی مسلمان نشین تبدیل شده است.

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟-JuAHbI6aSH

به گزارش سلام نو، شهر زیرزمینی كرد علیا با بیش از بیست هزار متر مربع وسعت، از منحصربه فرد ترین شهرهای زیر زمینی دنیا محسوب می شود. این مكان مربوط به دوره اشكانیان است كه در زیر روستای كرد علیا از توابع بخش كرون شهرستان تیران و كرون استان اصفهان واقع شده ‌و كاربری نظامی امنیتی داشته است. این شهر زیر زمینی دارای هشتاد ورودی و هشتاد حلقه چاه است و در عمق هشت متری زمین ساخته شده است.

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟-PGzvU8F3r3
شهر زیر زمینی كردعلیا از توابع شهرستان تیران و كرون، یكی از شگفت انگیزترین شهرهای زیر زمینی ایران است كه با وسعت حدود ۲۰ هزار مترمربع در ۴۵ كیلومتری غرب شهر اصفهان در روستای كرد علیا قرار دارد. روستای كرد علیا یكی از روستاهای ارامنه نشین شهرستان تیران و كرون از دوران شاه عباس اول صفوی تا حدود یكصد سال پیش بوده است و به مرور به روستایی مسلمان نشین تبدیل شده است. در حال حاضر در این روستا یك قبرستان از ارامنه باقی مانده است كه حدود ۲۰۰ سنگ قبر آن به ثبت ملی رسیده است. این روستا موقعیت گردشگری خوبی در غرب استان اصفهان دارد و یكی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان محسوب می شود.

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟-JPDBOoT0XN

تاریخچه

قدمت شهر زیر زمینی كرد علیا با توجه به شواهد باستان شناسی و نوع معماری، فضای داخلی و طاق ها و قوس ‌ها مربوط به دوره اشكانیان بوده و حدود دو هزار سال قدمت دارد. این شهر زیر زمینی برای زندگی در شرایط بد جوی و سرمای شدید منطقه طراحی و ساخته شده و كاربرد دفاعی و امنیتی نیز داشته است. در سال ‌های اخیر هم به عنوان انبار و یانگهداری احشام استفاده ‌شده است. حدود چهارصد سال پیش ارامنه ساكن روستا در سنگ بزرگی كه در این مكان قرار داده و درون آنرا كنده و پر آب كرده بودند، غسل تعمید می كردند.

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟-alCwd5EPfN

ویژگی‌های معماری

این شهر با وسعت بیست هزار متر مربع بصورت دایره ای شكل در عمق هشت متری زمین ساخته شده و هشتاد ورودی در سطح زمین دارد. این بنای تاریخی كه سه هزار مرد جنگی را در خود جای می داده، دارای اتاقكها، دالان ها و راهرو های پیچ در پیچ و شگفت انگیز است و بخشی از آن مشابه كاتا كومب یا بناهای دست كن زیر زمین شهر رم در ایتالیا است. تمامی این دست كندها كه دارای راهروهای عریض و اتاقك‌ های تو در تو هستند به یكدیگر راه داشته و در مجموع یك شهر زیر زمینی بزرگ را تشكیل می ‌دهند. این ساختار زیر زمینی كه دارای دو طبقه بوده و با پله به هم مرتبط شده است، دارای هشتاد حلقه چاه می باشد كه چاه ها در عمق دوازده تا هجده متری زیر زمین  هنوز هم آب دارند. اتاقك ها و سالن های بزرگ بنا، در دوره های پس از اشكانیان كاربری های متفاوت داشته است. اكسیژن این مكان با چاهك های ورودی یا پایابها تامین میشده است. سقف این شهر دارای لایه خاصی بوده و سیستم روشنایی پی سوز دارد. تمام ورودی های این شهر زیرزمینی به سمت طلوع آفتاب ساخته شده و  فقط یك متر از هم فاصله دارند و هیچكدام قابل رویت نبوده اند. " شهر زیرزمینی كرد علیا" دارای طراحی منحصر به فردی است كه در صورت نفوذ دشمن به آن، یافتن مسیرهای اصلی به سختی قابل دسترس باشد. در گذر زمان و با مهاجرت ارامنه از این منطقه به صورت تدریجی این دست كندها هم تدریجاً جایگاه خود را از دست داد و بعضی ورودی های آن  مسدود شد.

 

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟-jhSGRco1GU

اكتشاف

این شهر زیر زمینی در سال ۱۳۹۶ توسط میراث فرهنگی شهرستان تیران و كرون شناسایی و به عنوان یك اثر باستانی معرفی گردید و با مشاركت دهیاری و شورای روستاو عموم مردم روستا تاكنون بیش از ده ورودی از ۸۰ ورودی آن بازگشایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است. با توجه به اینكه روستای كرد علیا در مجاورت جاده اصلی استان لرستان به اصفهان قرار دارد پس از بهره برداری شهر زیر زمینی استقبال خوبی از طرف گردشگران و مسافران عبوری و تورهای گردشگری شده است كه در بین آنها توریست خارجی نیز بوده اند. هم اكنون این شهر زیرزمینی برای بازدید عمومی بازگشایی شده كه محل اصلی درآمد ها از بازدید عمومی و هزینه شخصی مردم روستا تأمین می‌ شود.

جاذبه‌های گردشگری روستا

روستا علاوه بر شهر زیر زمینی كه تخمین زده می‌ شود یكی از بزرگترین شهرهای زیر زمینی ایران ‌باشد، دارای چشمه، دریاچه شاهی، آبشار فصلی، قبرستان ارامنه و خانه‌ های تاریخی نیز می‌ باشد. در جنوب آن كوهستان دالانكوه یكی از بكرترین جاذبه‌ های گردشگری شهرستان است كه با داروهای گیاهی نادر مورد علاقه كوهنوردان و گردشگران است.

از شهر زیرزمینی اصفهان چه می‌دانید؟-3WRKBjrlhN

موقعیت مكانی

این روستا در ۹۵ كیلو متری غرب اصفهان در مسیر تیران و كرون به فریدن قرار دارد.