ریپورتاژ آگهی
تجربه دره نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان

تجربه دره نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان

محل پارك ماشین وجود دارد(پاركینگ ندارد) اما ترجیحا با خودروهای محلی بروید چون جاده خاكی و ناهموار دارد
  • 1401/06/21
  • استان : هرمزگان
  • شهر : هرمزگان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : ۵كیلومتری روستای بوچیر. چله در واقع به معنای درز و شكاف است
تلفن : 66059000-021

النا؛ طبیعتگرد، ایرانگرد، عاشق و بلاگر سفره. اون معتقده تنهایی سفر كردن می‌تونه حامل تجربیات جدیدی برای هر كسی باشه و حتی ممكنه این سفر به بدترین یا بهترین سفر زندگی یك فرد تبدیل بشه. النا كسانی رو دیده كه میگن چون تنهاییم نمیریم سفر یا حتی تو تورها هم شركت‌ نمیكنن. اون در تجربه اولین سفر تنهاییش خیلی چیزها یاد گرفته این كه چطور مراقب پول، مدارك، وسایل و حتی خودش باشه و چطور با آدم‌ها ارتباط بگیره. النا در سفری كه به استان هرمزگان داشته برای دره‌نوردی در «چله بوچیر» به پارسیان می‌ره، با ما همراه باشید تا با روایت این دختر طبیعتگرد بیشتر از این تنگه و تجربه حضور در این جاذبه طبیعی بدونیم.

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان-QBEELpt1O0
 النا ویژگی‌های «تنگه بوچیر» یا «چله بوچیر» و نكات مهم برای رفتن به این تنگه رو به اختصار می‌گه: "هرمزگان-پارسیان- ۵كیلومتری روستای بوچیر. چله در واقع به معنای درز و شكاف است. محل پارك ماشین وجود دارد(پاركینگ ندارد) اما ترجیحا با خودروهای محلی بروید چون جاده خاكی و ناهموار دارد. دمای آب در فصول مختلف: ۱۰-۲۰ درجه. فاصله روستای بوچیر تا شهر پارسیان، ۶۰ كیلومتر و نیاز به راهنمای دره نوردی وجود دارد. آنتن دهی ندارد و بهترین زمان سفر، پاییز و زمستان اما به دلیل خنكی تنگه در تمام فصول می‌توان رفت در صورتی‌كه خشكسالی نباشد. مدت زمان پیمایش چله بالا و پایین، حدود ۸ ساعت و امكان بازگشت در همان روز وجود دارد. وسایل ضروری؛ خوراكی و نوشیدنی انرژی زا/كفش مناسب دره نوردی/ كاورهای ضدآب برای گوشی/Wet Suit/ وسایل و تجهیزات دره نوردی(درصورت پیمایش فنی)/ جلیقه/درای بگ(كیسه ضد آب)، برای كسانی كه برای دره‌نوردی می‌روند آمادگی بدنی و مهارت شنا ضروری است."

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان-3sLKuqEB3c

اون از بهترین صورت عبور از «تنگه بوچیر» می‌گه و به آبشار و چشمه‌ای زیبا اشاره می‌كنه: "قسمت‌هایی از این تنگه نیازی به تخصص دره‌نوردی ندارد و گروه‌های طبیعت‌گردی هم می‌توانند داخل تنگه پیمایش داشته باشند. حتما با تورهایی كه مجوزهای لازم و لیدر تخصصی دره‌نوردی همراه دارند وارد تنگه شوید. تنگه بوچیر در واقع شكافی در دل كوه است. این چشمه و آبشار در دره‌ای به عمق ۵۰ متر از سطح زمین قرار دارد. برای ورود به تنگه باید ابتدا وارد محدوده آبی عمیقی شوید و این شكاف ۱۰۰۰ متری، دارای فراز و فرودهای زیادی است كه طی مسیر را دشوار می‌نماید. در انتهای تنگه می‌توان چشمه‌ای را دید كه ۹ متر عمق دارد. آب این تنگِ محل زندگی ماهی‌های دكتر فیش است." النا در ادامه از اهمیت همراهی راهنمای تخصصی این‌طور می‌گه: "راهنمای تخصصی كسی می‌باشد كه یا مدرس و یا دوره دیده آموزش‌های رشته خاص مثل دره‌نوردی می‌باشد. برای دیدن بعضی تنگه ها و دره‌ها فقط بلد محلی كفایت نمی‌كند، چون هر تنگه و دره‌ای اصول و قواعد خاص خودش رو دارد."

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان-9hOfaUeVZZ

در نهایت النا توصیه‌های برای حضور داشتن در طبیعت داره: "ما طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده‌ایم؛ بلكه از فرزندان‌مان به امانت گرفته‌ایم، توی طبیعت چیزی به جا نذاریم جز ردپامون و ازطبیعت چیزی برنداریم جز عكسامون، به طبیعت و حیوانات احترام بزاریم. زباله نریزیم، زباله هامونو با خودمون ببریم و رها نكنیم، احترام به فرهنگ، پوشش، آداب و رسوم هر منطقه احترام به خودمان است. از مردمان محلی خرید كنیم برای گردش رونق اقتصادی منطقه."

تجربه دره‌نوردی النا در «تنگه بوچیر»، استان هرمزگان-6vLuR30xiS