ریپورتاژ آگهی
تنگه لیتون

تنگه لیتون

تفرجگاه زیبا و بكر تنگه لیتون در منطقه دلی آجم از توابع بخش دیشموك شهرستان كهگیلویه با خوانی اززیبایی های خدادادی
  • 1400/11/11
  • استان : کهگيلويه و بويراحمد
  • شهر : دهدشت
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : ۱۶۵ كیلومتری دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه
تلفن : 66059000-021

تفرجگاه زیبا و بكر تنگه لیتون در منطقه دلی آجم از توابع بخش دیشموك شهرستان كهگیلویه با خوانی اززیبایی های خدادادی چون بهشتی دلستان از چشم گردشگران پنهان مانده است.

لیتون دارای ویژگی طبیعی منحصربفردی است كه نه تنها برای گردشگران داخلی بلكه ظرفیت پذیرش تورهای خارجی را به لحاظ ویژه گی های منحصربفردی طبیعی این منطقه داراست.

وجود غارهای تاریخی تا آبشارهای مفرح جایی كه لطافت مینیاتوری آسمان رشك چشم هر تازه واردی می شود، بر زیبایی واهمیت گردشگریی این منطقه افزوده است.

بیكاری، فقر و محرومیت در استان كهگیلویه وبویراحمد در حالی است كه وجود ۲۸۰ گردشگاه طبیعی مفرح در كنار دیگر آثار تاریخی نظیر تنگه سیاحتی لیتون می تواند به رونق اقتصاد گردشگری مغفول مانده این استان كمك كند.

آنچه سیاحتگاه لیتون را مهجور قرار داده راه خاكی و كوهستانی این تنگه زیباست كه با شهر دیشموك ۷۰ كیلومترفاصله دارد واین راه خاكی بازدید از این منطقه زیبا را برای گردشگران مشكل كرده است.

در گذشته به همت مسوولان این مسیر سخت گذر برای عشایر كوچ رو تا حدودی بهسازی می شد ولی با توجه به سردسیری و كوهستانی بودن این جاده با اولین بارش، عبور و مرور برای مردم منطقه دلی كما و آجم قطع می شود.

منطقه ای كه آب سرد، زلال و همیشه جاری اش خوان گسترده ای را برای اهالی محروم منطقه آجم گسترانیده است.

وجود چند هكتار باغ ، استخرهای پرورش ماهی، شالیزارهای برنج و پرورش زنبور عسل در پایین دست تنگه لیتون ازسوی اهالی منطقه دلی آجم گواه بر وجود ظرفیت اقتصادی ودرعین حال زیبایی های خارق العاده این منطقه بكر است.

آبشاری كه تنها بخاطر پونه كوهی خوش عطرش افراد زیادی را با همه سختی هایش در خود ساكن می بیند، بر اهمیت ساحت به این منطقه افزوده است.

بسیاری از اهالی منطقه گرمسیری شهرستان كهگیلویه هر ساله با شروع فصل تابستان و رشد این گیاه خوشبو مسیر سخت گذر و خاكی دلی كما و آجم را به جان می خرند و راهی این دیار همیشه خروشان می شوند.

دلی آجم با وجود بیش از ۴۵ خانوار از امكانات اولیه ماننده راه ارتباطی مناسب، برق و آب لوله كشی نیز بی بهره مانده است.

دل كندن از این منطقه خوش آب وهوا برای اهالی منطقه دلی آجم با وجود مشكلات دراین منطقه كار سختی است كه شكوفایی پتانسیل های طبیعی این منطقه و رونق گردشگری این تفرجگاه احداث راه ارتباطی و توسعه خدمات رفاهی برای مردم این منطقه را دوچندان كرده است.

رودخانه پرآب آجم از این تنگه زیبا سرچشمه می گیرد و در تمام فصول سال آب این تنگه زیبا جاری است.

با توجه به آب شیرین و همیشه جاری تنگ لیتون در پایین دست این آبشار بیش از ۵۰ هكتار باغ مركبات، ۱۰۰ هكتار مزارع برنج ویك واحد پرورش ماهی از سوی اهالی این منطقه ایجاد شده است.

با توجه به كوهستانی بودن این منطقه با اولین بارش ارتباط این منطقه زیبا با بخش قطع می شود كه باتوجهبه اهمیت اقتصادی وگردشگری این مسیر توجه مسوولان در ساخت این جاده یك ضرورت است.

بخش دیشموك با ۲۴ هزار نفر جمعیت، ۷۵ روستا و ۲۸ دهیاری یكی از بخشهای محروم كهگیلویه و بویراحمد است.

مناطق گردشگری زیادی در این استان است كه تاكنون با توجه به كمبود اعتبار شناسایی نشده اند.

كهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، وجود ۳۰۰ بقعه متبركه و ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مقصد خوبی برای مسافران است.

تنگه لیتون در ۱۶۵ كیلومتری دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه قرار دارد.

 

تنگه لیتون-172flL7GwT