ریپورتاژ آگهی
آبشار شیوند ایذه

آبشار شیوند ایذه

روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه كارون از یكسو و رشته كوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است
  • 1401/05/12
  • استان : خوزستان
  • شهر : ايذه
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : آبشار شیوند ایذه در استان خوزستان واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

آبشار شیوند ایذه در استان خوزستان واقع شده است. روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه كارون از یكسو و رشته كوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است. منطقه شیوند بخشی از مناطق حفاظت شده شالو و منگشت است.روستای شیوند از سه روستای بزرگ شیوند، روستای نوشیوند و پشت آسیاب تشكیل شده و از توابع دهستان دنباله رود شمالی، بخش دهدز شهرستان ایذه محسوب می شود. این روستا در دل منطقه حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده كه رودخانه كارون از شـــرق آن می گذرد. آبشار بلند و مرتفع روستای شیوند نیز از دل كوه فاصله ای حدود چهار كیلومتر را طی می كند و به دریاچه می ریزد.

آبشار شیوند ایذه-b20nw4ECUF

ویژگی های منطقه شیوند

آبشار شیوند از كوه‌های منگشت سرچشمه می‌گیرد. این آب در مسیر خود چند آبشار بزرگ و كوچك را تشكیل می‌دهد. اما آخرین آنها یعنی آبشار شیوند، ۵۰ متر ارتفاع دارد. این میزان ارتفاع سبب شده است تا این آبشار در زمره مرتفع‌ترین آبشارهای استان قرار گیرد. افزون بر این موارد، خود آبشار در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو قرار دارد.
این منطقه به‌واسطه داشتن دریاچه‌ها ورودخانه های مختلف، دارای طبیعت بسیار بی‌نظیری است. بدین‌جهت است كه پوشش گیاهی و جانوری بسیار منحصربه‌فردی دارد.
در این ناحیه درختانی همچون بلوط ایرانی، بنه، كتیرا، بن سرخ، انجیر، انار، گردو و… دیده می‌شود. فضای بین این درختان با گل‌هایی همچون شقایق و نرگس پوشیده شده است. به همین جهت محیطی بسیار زیبا و دلربا دارد.
مازاد بر این جانورانی همچون خرگوش، گزار، پلنگ قهوه‌ای، كبك، سنجاب ایرانی، روباه، داركوب و… در آن به چشم می‌خورد. وجود آنها باعث شده است تا هیجان بازدید از آبشار شیوند ایذه بیشتر شود.
البته جذابیت این ناحیه تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود چراكه در این منطقه بناهای تاریخی مختلفی هم وجود دارد.
امامزاده محمد، قلعه مخروبه هزاره سوم قبل از میلاد، سیاه‌چال قدیمی پل شالو، قلعه تل، سنگ نگاره كوه فرح  و… از جمله مكان‌های تاریخی است كه در مسیر این آبشار با آن مواجه می‌شوید. از طرفی دیگر، در خود روستای شیوند هم یك كاروان‌سرای قدیمی وجود دارد كه متعلق به دوره صفوی است.

آبشار شیوند ایذه-s25OwLu7iO

راههای دسترسی به آبشار شیوند

برای رفتن به شیوند باید در جاده ایذه- دهدز اندكی پس از سد كارون ۳ از یك راه انحرافی كه در سمت راست جاده است به سمت دریاچه برویم و در ساحل دریاچه با شناور های مخصوص (بارج) به سوی دیگر رویم. این مسیر در حدود چهارده كیلومتر طول دارد و بارج آن را در حدود یك ساعت و نیم می پیماید. در ساحل چپ دریاچه پس از پیمودن یك راه روستائی سه و نیم كیلومتری سربالا با اختلاف ارتفاع ۳۳۰ متر و پس از گذشتن از روستاهای شهرك، ده كهنه و سرآسیاب به روستای مرغاب می رسیم. برای رفتن به آبشار باید از مرغاب، یك راه مال رو ۱۵۰۰ متری با اختلاف ارتفاع ۱۸۰ متر را طی كنیم. در طول این مسیر مناظر زیبائی از حركت رودخانه در میان درختان به وجود آمده كه بسیار دیدنی است. آبشار شیوند در دامنه كوه منگشت و در جنوب شرقی شهرستان ایذه واقع گردیده و یكی از جلوه های زیبای طبیعت خوزستان است.

آبشار شیوند ایذه-8tqJrRTXC7

آبشار شیوند ایذه-kcAHOqvqcv

آبشار شیوند ایذه-pDObsSUvyy