ریپورتاژ آگهی
كریپتوكارنسی و كریپتو توریسم: ماجرا چیست؟

كریپتوكارنسی و كریپتو توریسم: ماجرا چیست؟

صنعت گردشگری به سرعت در حال رشد و توسعه است. این صنعت تلاش می‌كند تا با استفاده از منابعی كه در اختیار دارد از تكنولوژی‌های جدید برای تسریع حركت خود استفاده كند.
  • 1401/05/10
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : ایران، استان تهران
تلفن : 66059000-021

صنعت گردشگری به سرعت در حال رشد و توسعه است. این صنعت تلاش می‌كند تا با استفاده از منابعی كه در اختیار دارد از تكنولوژی‌های جدید برای تسریع حركت خود استفاده كند. فناوری بلاكچین می‌تواند فرآیند مسافرت را راحت‌تر كرده و به آن سرعت ببخشد. همچنین هزینه‌ها را كاهش داده و كارمندان با استفاده از آن می‌توانند با بازدهی بیشتری كار خود را انجام بدهند. اما واقعاً ارزهای دیجیتال چه تغییراتی در فرآیند گردشگری ایجاد می‌كنند؟

وضعیت امروز صنعت گردشگری

یكی از ویژگی‌های بارز صنعت گردشگری، پرداخت كمیسیون‌های هنگفت به واسطه‌هایی است كه در این حرفه فعالیت می‌كنند. هرچند كه خیلی‌ها از این موضوع اطلاع ندارند. علاوه بر این وجود زنجیره طولانی از واسطه‌ها باعث تأخیر، اشتباه در رزروها و رزرو بیش از ظرفیت می‌شود. شركت‌های بزرگ از چند سال قبل شروع به استفاده از ظرفیت ارز دیجیتال و بلاك چین برای مقابله با این مشكلات كرده‌اند.

كریپتوكارنسی و كریپتو توریسم: ماجرا چیست؟-kmseWnK83s

ارز دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت

ارز دیجیتال هنوز به پذیرش بین المللی نرسیده است. با این حال هر روز تعداد افراد بیشتری ارز دیجیتال را به رسمیت شناخته و از آن برای خرید كالا و خدمات استفاده می‌كنند. برای مسافران، خرید ارز دیجیتال و پرداخت هزینه‌های سفر به‌وسیله آن‌ها كمك كرده تا ریسك‌های كلاهبرداری را كاهش داده، هزینه‌های نقل و انتقال پول را كاسته و در نهایت از پرداخت هزینه‌های تبدیل پول اجتناب كنند.
در اینجا به نقل از وب‌سایت والكس، به بیان چند نمونه از آژانس‌های مسافرتی كه از ارز دیجیتال به‌عنوان ابزاری برای پرداخت پشتیبانی می‌كنند، می‌پردازیم:

۱. شركت Roadway Moving
Roadway Moving كه یك پلتفرم حمل و نقل است، اولین شركتی در جهان بود كه امكان پرداخت هزینه‌ها از طریق بیت كوین را فراهم كرد. البته امكان پرداخت صرفاً از طریق والت‌های نرم افزاری وجود دارد.
۲. شركت Expedia
اكسپدیا یكی دیگر از شركت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مسافرتی است كه بیت كوین را به‌ رسمیت شناخته و امكان پرداخت هزینه را از طریق این ارز دیجیتال فراهم می‌سازد. این شركت از بزرگ‌ترین پلتفرم‌‌های خدمات مسافرتی در جهان است.
۳. شركت AirBaltic
ایر بالتیك؛ اولین شركت هواپیمایی است كه ارز دیجیتال بیت كوین را به عنوان روشی برای پرداخت به رسمیت شناخته و پروازهای زیادی را از این طریق به كاربران خود فروخته است.

ممكن است با خود فكر كنید كه آیا واقعاً امكان پذیر است تا در موقع سفر صرفاً از ارز دیجیتال استفاده كنیم؟ یك فرد استرالیایی این موضوع را آزمایش كرد. او یك سفر ۱۲ هفته‌ای در بین ۱۰ كشور را آغاز كرده و تمام هزینه‌های خود را از طریق ارز دیجیتال پرداخت كرد. همچنین در وبلاگش نوشته بود كه می‌دانسته تعداد فروشگاه‌های زیادی هستند كه ارز دیجیتال را به عنوان روشی برای پرداخت قبول می‌كنند، اما پیدا كردن آن‌ها برایش سخت بوده است.
وب‌سایت‌های مختلفی اطلاعات فروشگاه‌ها و خودپردازهایی كه از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌كنند را ارائه می‌دهند. coinmap.org یكی از بهترین وب‌سایت‌ها در این حوزه محسوب می‌شود. با استفاده از این سایت و قبل از اینكه به كشور مقصد، می‌توانید ببینید كه چه فروشگاه‌هایی ارز دیجیتال را به‌عنوان روش پرداخت می‌پذیرند

كریپتوكارنسی و كریپتو توریسم: ماجرا چیست؟-MROyagcNza

نقش ارز دیجیتال در آسان‌تر كردن سفر

برخی از مواقع، مسافران نیازی به خرید با استفاده از ارز دیجیتال نداشته و صرفاً باید پول فیات را به ارز دیجیتال تبدیل كنند. در همین راستا برخی از شركت‌ها دستگاه خود پرداز ارز دیجیتال را اختراع كرده كه امكان خرید بیت كوین و اتریوم با استفاده از دلار و یورو را برای مسافران فراهم می‌كند. نحوه كاركرد این دستگاه‌ها به این شكل است كه با انتخاب ارز مورد نظر و تأیید قیمت ارز دیجیتال توسط شما، در ازای مبلغی كه به خودپرداز می‌دهید، ولت ارز دیجیتال شما شارژ می‌شود. این خودپردازها در فرودگاهی در هلند به صورت آزمایشی نصب شد و به مسافران امكان خرید ارز دیجیتال با باقی مانده پول كاغذی‌شان را می‌داد.

تحول صنعت گردشگری با ارز دیجیتال

برخی دیگر از متخصصان بر این باورند كه ارز دیجیتال می‌تواند این صنعت را برای همیشه متحول سازد. قابلیت‌های مهم و اساسی بلاك چین برای حل مشكلاتی كه صنعت گردشگری سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌كرد، بسیار مفید است:
۱. بلاكچین از نظر تئوری می‌تواند مشكل رزرو چند باره در صنعت گردشگری را با جلوگیری از دو بار خرج كردن (double-spending) برطرف سازد.
۲. از آنجایی كه پرداخت‌ها و تراكنش‌ها در شبكه بلاكچین به شكلی شفاف وجود دارد، امكان كلاهبرداری افراد سودجو در این زمینه از بین می‌رود.
۳. امكان جابجایی سریع‌تر پول از طریق خرید ارز دیجیتال و همچنین كاهش هزینه‌های تبدیل پول، به مسافران كمك می‌كند تا هزینه‌های خود را كاهش دهند.
۴. از فناوری بلاكچین می‌توان در رهگیری بارها به خصوص در پروازهای بین المللی استفاده كرد.
۵. از این فناوری می‌توان به عنوان روشی برای احراز هویت افراد استفاده كرده كه در آن اطلاعات شناسایی، اطلاعات پرواز و سایر مشخصات مسافران را بر بستر بلاكچین ثبت كرده و صف‌های طولانی فرودگاه‌ها را كوتاه كرد.

نتیجه‌گیری

با این كه روز به روز به تعداد افرادی كه ارز دیجیتال را به‌عنوان روشی برای خرید خدمت و محصول قبول دارند اضافه می‌شود، اما زمان زیادی تا جهانی شدن این موضوع باقی است. كشورهای مختلفی در این زمینه پیشرو بوده و شما می‌توانید با خیال راحت و صرفاً با تكیه بر ارز دیجیتال خود به آن‌ها سفر كنید. قبل از سفر و خرید ارز دیجیتال، با استفاده از سایت‌های معتبر از میزان پذیرش ارز دیجیتال و قوانین این حوزه در كشور مقصد آگاه شوید. شما می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال والكس اقدام به خرید ارز دیجیتال كنید.