ریپورتاژ آگهی
مسجد جامع بناب مرند

مسجد جامع بناب مرند

مسجدجامع بناب جدید یكی از قدیمی ترین مساجد این شهر است كه در مجاورت میدان مركزی (میدان امام حسین) این شهر و در ضلع شمال شرقی
  • 1400/11/11
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : بناب
  • دسته : مساجد تاریخی ایران
آدرس : آذربایجان شرقی- بناب- ضلع شمالی میدان امام حسین
تلفن : 66059000-021

مسجدجامع بناب جدید یكی از قدیمی ترین مساجد این شهر است كه در مجاورت میدان مركزی (میدان امام حسین) این شهر و در ضلع شمال شرقی میدان واقع است. این مسجد در یك طبقه و با سقفی شیروانی است. و دارای یك حیاط در قسمت شرق مسجد است. داخل مسجد نیز توسط دیواری كوتاه كه به سقف نمی‌رسد به دو قسمت نا مساوی مردان و زنان تقسیم شده‌است به طوری كه وسعت قسمت مردان بیش از دو برابر قسمت زنانه این مسجد می‌باشد. از نكات جالب توجه این مسجد این است كه با وجود زیربنای بزرگ و عظیم آن كوچكترین ستونی در آن وجود ندارد و كل فضای مسجد یكپارچه می‌باشد و در سقف آن نیز به جای تیر آهن از چوب استفاده شده‌است. دیوارهای داخل مسجد فاقد هرگونه گچ بری یا كاشی كاری است و به صورت ساده گچ كاری شده‌است. این مسجد اصلی ترین تجمع گاه اهالی بناب جدید در مراسمات مذهبی و سایر مناسبت‌ها می‌باشد. مسجد دارای سه درب ورود و خروج است كه دو در در ضلع غربی مسجد مختص ورود و خروج مردان و زنان است و درب سوم در ضلع شرقی مسجد قرار دارد كه به حیاط مسجد باز می‌شود. این مسجد در سال‌های اخیر به دلیل اتصال در سیستم سیم كشی برقش دچار آتش سوزی خفیفی در سقفش شده بود كه منجر به اصلاح سیستم برق كشی مسجد شد.
آتش سوزی در مسجد

در این مسجد دوبار آتش سوزی رخ داده كه آتش سوزی اول شدید تر بود. در آن زمان برای گرم كردن مسجد از بخاری‌های چوبی (چوب سوز) استفاده می‌شد كه اتش سوزی چوب‌های بید مورد استفاده بخاری باعث كسترش آتش به سقف این مسجد شده بود. آتش سوزی دوم چندین سال پیش بر اثر اتصال در سیم كشی برق مسجد به وجود آمده بود كه موجب شد در قسمتی از سقف مسجد آتش سوزی شود ولی خوشبختانه بلافاصله آتش وزی مهار شد و خسارت چندانی به بار نیاورد و بعد از آن سیستم برق كشی مسجد اصلاح گردید تا از این بابت خطری متوجه مسجد نباشد.
علم‌های مسجد
علم(شط)های مسجد جامع بناب جدید

در این مسجد سه عدد علم وجود دارد كه در زمان‌های قدیم یكی از آن‌ها ناپدید گردید ولی دوتای دیگر هنوز موجود است كه با نام‌های شط بزرگ و شط كوچك معروفند. در بارهٔ فلسفه وجودی این شط‌ها چیز زیادی در دست نیست ولی تا آنجا كه معلوم است این شط‌ها قبلاً در منزل حاج رضا روشنی بودند كه بعدها به مسجد منتقل شدند و در دو گوشهٔ جنوب غربی و جنوب شرقی مسجد نگهداری می‌شوند و اكثراً در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا مردم پارچه‌های نذری خود را به این شط‌ها می‌بندند و بعداً این پارچه‌ها از شط باز شده و خرج مسجد می‌شوند.

 

مسجد جامع بناب مرند-vgicXLnr7B

مسجد جامع بناب مرند-w00mMLjkM8