ریپورتاژ آگهی
چشمه سنگرود گیلان

چشمه سنگرود گیلان

چشمه‌ سنگرود رودبار به‌عنوان یكی از جاذبه های گردشگری رودبار شناخته می‌شود و در حقیقت چشمه‌ آب گرم و چشمه آب معدنی است. این چشمه تنها یكی از جاذبه‌های روستای سنگرود به شمار می‌آید
  • 1401/04/08
  • استان : گيلان
  • شهر : رودبار
  • دسته : چشمه های ایران
آدرس : ایران، استان گیلان، رودبار، روستای سنگرود
تلفن : 66059000-021

چشمه سنگرود گیلان-IQBsFxgQQU

چشمه‌ سنگرود رودبار به‌عنوان یكی از جاذبه های گردشگری رودبار شناخته می‌شود و در حقیقت چشمه‌ آب گرم و چشمه آب معدنی است. این چشمه تنها یكی از جاذبه‌های روستای سنگرود به شمار می‌آید؛ مكانی كه هم‌زمان می‌توانید از تماشای هنر سنگ‌تراشی طبیعت و آب لذت ببرید و در عین حال با آب‌تنی در آن از خواص درمانی‌اش بهره‌مند شوید.

معرفی چشمه‌ سنگرود

چشمه‌ سنگرود گیلان از جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌آید و از دو چشمه تشكیل شده است كه در فاصله بسیار كمی از یكدیگر جاری شده‌اند. در یكی از چشمه‌ها، به نام چشمه «آب گاز»، آب سرد و گازداری وجود دارد و در چشمه دیگر كه به چشمه «كولور» شهرت دارد، آب گرمی با خواص درمانی از دل كوه می‌جوشد.

چشمه سنگرود گیلان-XXzvnrWzcE

چشمه آب گاز

چشمه‌ آب گاز با طول چهار متر، عرض ۲٫۵ متر و عمق نیم متر در ارتفاعی در حدود ۱,۲۰۰ متر، سینه كوه را شكافته است. آب چشمه پس از ادامه مسیرش در بستر آهكی و پشت سرگذاشتن جنگل‌های اطراف، به رودی جاری در اعماق دره می‌ریزد.

چشمه‌ كولور

چشمه‌ كولور، چشمه‌ای مثلثی شكل با طول، عرض و عمق ۲٫۵ متر در دو متر در ۴۰ سانتی‌متر است كه آب آن به میزان پنج لیتر در ثانیه با فشار از بستر حوضچه می‌جوشد. آب چشمه مانند آبشاری پلكانی به پایین تپه‌ای سرازیر می‌شود كه در بالای آن قرار دارد. چكنده سنگ‌هایی كه برخی از آن‌ها با خزه و جلبك پوشیده شده‌اند، حوضچه‌های چندضلعی نامنظم و پلكان‌های شمال چشمه، هر گردشگری را شیفته‌ خود می‌كند. این پدیده‌های زمین‌شناختی، گواه خوبی برای اثبات قدمت بالای آن هستند. در ضمن بستر این چشمه از رسوب‌های كرباته‌ ورقی تشكیل شده است

چشمه سنگرود گیلان-5q0MfhUQxl

ویژگی‌های چشمه‌ كولور

املاح بسیار زیادی در این چشمه وجود دارد و می‌توان گفت آب آن تقریبا از املاح اشباع شده است. این ویژگی از یك سو، باعث می‌شود آب آن خاصیت درمانی پیدا كند و برای بهبود و تسكین دردهای روماتیسمی، استخوانی، پوستی، گوارشی و غیره مفید باشد و از سویی دیگر در مسیر حركت آن، حوضچه‌های رنگی متعددی تشكیل شود؛ به‌گونه‌ای كه حتی در كنار جاده‌ منتهی به چشمه نیز می‌توانید این حوضچه‌ها را ببینید.

یكی دیگر از جذابیت‌های این چشمه، وجود رنگ‌های متعدد در صخره‌ها و دیواره‌های اطراف آن است؛ رنگ‌های گرم و آتشین مثل قهوه‌ای، زرد، نارنجی و حتی سبز تیره كه با دیدن آن‌ها به وجد می‌آیید.

چشمه سنگرود گیلان-AFOIKahlC1

در بالای چشمه حوضچه‌ آب گرمی وجود دارد كه می‌توانید در آن آب‌تنی كنید و  از تماشای منظره‌ طبیعی بسیار زیبای مقابل‌تان لذت ببرید. قطعا در كمتر جایی می‌توانید چنین آب‌تنی لذت بخشی را تجربه كنید. زمانی كه در این حوضچه حضور دارید، ممكن است احساس كنید در‌حال‌ استفاده از یك استخر آب گرم لوكس هستید! اگر بدن بسیار مقاومی دارید، در زمستان نیز می‌توانید در هوای مه‌آلود در این حوضچه‌ آب گرم طبیعی آب‌تنی و حس وصف‌ناپذیری را تجربه كنید.

چشمه سنگرود گیلان-YqOx0oRqfU

چنانچه فرصت كافی برای بازدید از چشمه از نزدیك را ندارید، می‌توانید از فراز روستای سنگرود نیز نمای زیبایی را از آن مشاهده كنید. چشمه‌ «باداب سورت» در روستای «ارست» بخش چهاردانگه شهر ساری در استان مازندران و چشمه‌ آبگرم پلكانی «پامو‌كاله‌» در تركیه نیز ساختاری مشابه این چشمه دارند.

برخی از افراد معتقدند كه چشمه‌ سنگرود می‌تواند زمینه‌ جذب گردشگران زیادی را فراهم كند؛ اما متاسفانه امكانات رفاهی در اطراف آن وجود ندارد. روستای سنگرود علاوه بر این چشمه‌ زیبا، طبیعت زیبایی هم دارد و دره‌های اطراف آن در فصل بهار با شقایق‌ها و گل‌های بابونه به زیبایی تمام آراسته می‌شوند. در ضمن بافت سنتی روستا همچنان حفظ شده است و مردم روستا نیز به گرمی از شما استقبال می‌كنند.

چشمه سنگرود گیلان-a7Tf0q1US1

نكات بازدید از چشمه‌ سنگرود

  • هنگام بازدید از چشمه، از آسیب زدن به چكنده‌سنگ‌ها، حوضچه‌ها و سایر اشكال شكل‌گرفته یا حتی راه رفتن روی آن‌ها خودداری كنید؛ زیرا چنین ساختارهایی در طول مدت زیادی شكل گرفته‌اند و حساس هستند و ترمیم آن‌ها نیز مدت بسیار زیادی طول خواهد كشید.
  • از آسیب رساندن به مزارع و باغ‌ها نیز خودداری كنید.
  • در سفر به روستای سنگرود، به فرهنگ اهالی محل احترام بگذارید.
  • طبیعت را پاس بدارید و از ریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار)، كندن تزیینات چشمه، نوشتن یادگاری و... خودداری كنید

چشمه سنگرود گیلان-QhNfJ4UUgq

چشمه سنگرود گیلان-SrwBSg0jXy

مسیر دسترسی به چشمه‌ سنگرود

برای بازدید از چشمه سنگرود، ابتدا باید خود را از طریق آزادراه تهران-رشت یا آزادراه رشت-قزوین به رودبار برسانید و پس از آن مسیرتان را به‌سمت جنوب شرقی و شهر لوشان ادامه دهید و پس از رسیدن به این شهر، به‌سمت شهر كوهستانی جیرنده حركت كنید. در این مسیر پس از گذر از امامزاده محمد حنیفه و روستای كرماك، به روستای سنگرود می‌رسید. پس از رسیدن به روستا باید خودرو را در بالای چشمه پارك كنید و با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، به چشمه برسید. 

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، روستای سنگرود
  • فاصله تا رودبار: ۴۵ كیلومتری جنوب شرق رودبار
  • فاصله تا لوشان: ۲۰ كیلومتری شمال شرق شهر لوشان

بهترین زمان سفر به چشمه‌ سنگرود

بهترین زمان سفر به سنگرود از نظر آب‌و‌هوایی فروردین، اردیبهشت و اوایل مهر است. در این ماه‌ها، دما در حدی معتدل است و هوای گرم و شرجی شما را آزار نمی‌دهد. در فصل بهار می‌توانید از طبیعت زیبای روستای سنگرود نیز بهره‌مند شوید.

چشمه سنگرود گیلان-sdhzRMPpb9

اقامت در سفر به چشمه‌ سنگرود

از مراكز اقامتی نزدیك روستای سنگرود می‌توان به اقامتگاه بو‌م‌گردی «روخانكول» و اقامتگاه بوم‌گردی «دلگشا میكال» اشاره كرد. اقامتگاه بوم‌گردی دلگشا میكال در ۸۰ كیلومتری شمال شرق چشمه و اقامتگاه روخانكول در ۸۰ كیلومتری جنوب چشمه واقع شده‌ است. اقامتگاه بوم‌گردی باغ‌نشین «كی سو» در ۸۲ كیلومتری جنوب چشمه نیز گزینه‌ مناسبی است. در ضمن در شهر لوشان كلبه‌ها و خانه‌های روستایی زیبایی با بافت سنتی برای اقامت وجود دارد

چشمه سنگرود گیلان-DEqtOvVeLG

جاذبه‌های نزدیك به چشمه‌ سنگرود

از مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیك به چشمه سنگرود و شهر لوشان می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

پل خشتی لوشان: این پل با طراحی پلكانی و كف سنگ‌فرش، از آثار تاریخی استان گیلان به‌ شمار‌ می‌رود.

روستای خرم‌كوه: این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی همچون چشمه‌ آب معدنی قل قله خولشكوه، آبشار خولشكوه منطقه‌ ییلاقی بیلش، ییلاق زیبای پوسرا، آبشار زیبای پشت سر خرو، رود شمشارود و تویلارود است و چند سكونتگاه اولیه مانند غار اسكلچك نیز در آن قرار دارد.

امامزاده قل‌قل: تاریخ ساخت بنای امامزاده قل‌قل یا امامزاده محمد حنیفه كه به اما‌مزاده غلطه نیز شهرت دارد، به دوران آل بویه بازمی‌گردد. البته ساختمان تاریخی آن در زلزله‌ رودبار تخریب شد. این امامزاده در ارتفاع ۱,۰۴۵ متری از سطح دریا ساخته شده است.

چشمه سنگرود گیلان-ReH8iO8Uak

پرسش‌های متداول

چشمه‌ سنگرود كجاست؟

چشمه سنگرود در استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، روستای سنگرود قرار دارد.

چگونه به چشمه‌ سنگرود برویم؟

برای بازدید از چشمه سنگرود، ابتدا باید خود را از طریق آزادراه تهران-رشت یا آزادراه رشت-قزوین به رودبار برسانید و پس از آن مسیرتان را به‌سمت جنوب شرقی و شهر لوشان ادامه دهید و پس از رسیدن به این شهر، به‌سمت شهر كوهستانی جیرنده حركت كنید. در این مسیر پس از گذر از امامزاده محمد حنیفه و روستای كرماك، به روستای سنگرود می‌رسید. پس از رسیدن به روستا باید خودرو را در بالای چشمه پارك كنید و با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، به چشمه برسید. 

بهترین زمان سفر به چشمه‌ سنگرود چه وقتی است؟

بهترین زمان سفر به سنگرود از نظر آب‌و‌هوایی فروردین، اردیبهشت و اوایل مهر است.

در سفر به چشمه‌ سنگرود كجا اقامت كنیم؟

در سفر به چشمه‌ سنگرود می‌‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نظیر روخانكول، كی سو و دلگشا میكال اقامت كنید كه در فاصله كمتر از ۱۰۰ كیلومتری از چشمه هستند. در ضمن در شهر لوشان كلبه‌ها و خانه‌های روستایی زیبایی با بافت سنتی برای اقامت وجود دارد.

ایران، استان گیلان، رودبار، روستای سنگرود