ریپورتاژ آگهی
سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز

شیراز شهری محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است و با تعدد مكان‌های دیدنی، همیشه از پرطرفدارترین مقاصد بوده است. یكی از جاذبه‌ های گردشگری شیراز سرای مشیر نام دارد. سرای مشیر تنها یك اثر تاریخی نیست. این بازار قدیمی تصویری واضح از فرهنگ روزگاران گذشته‌ ایران زمین را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی جو حاكم بر روزمرگی و بازارهای قدیمی این مرز و بوم را منعكس می‌كند. همراه ما باشید تا بیشتر درباره سرای مشیر بدانید.
  • 1401/03/25
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به‌سمت بازار وكیل قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

شیراز شهری محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است و با تعدد مكان‌های دیدنی، همیشه از پرطرفدارترین مقاصد بوده است. یكی از جاذبه های گردشگری شیرازسرای مشیر نام دارد. سرای مشیر تنها یك اثر تاریخی نیست. این بازار قدیمی تصویری واضح از فرهنگ روزگاران گذشته‌ ایران زمین را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی جو حاكم بر روزمرگی و بازارهای قدیمی این مرز و بوم را منعكس می‌كند. همراه ما باشید تا بیشتر درباره سرای مشیر بدانید.

معرفی سرای مشیر شیراز

واژه بازار بسیار كهن است و به معنی محل خریدوفروش و عرضه كالاست. این واژه ایرانی به زبان برخی از سرزمین‌هایی كه با ایران تبادلات بازرگانی داشتند، مانند سرزمین‌های عربی، تركی، عثمانی و برخی از كشورهای اروپایی، راه یافته است. در زبان فارسی بازار به‌عنوان اسم مكان به معنی محل خریدوفروش كالاست و با وجود آنكه این واژه امروزه بیشتر درباره بازارهای دائمی، اصلی و قدیمی شهرهای كهن و تاریخی به كار می‌رود، در گذشته گاه به‌صورت ساده و گاه با پیشوند یا پسوندهایی به معنی مكان خریدوفروش به‌طور مطلق بوده است. اكثر شهرهای ایرانی دارای راسته بازارهایی هستند كه هركدام كالاهای شهر خود را در آن مكان خریدوفروش می‌كنند و به‌اندازه وسعت بازار یا محل قرارگیری آن‌ها میزان تبادلات كالا وسعت متفاوتی را خواهد داشت.

سرای مشیر شیراز-I6hF9BO8Mr
همیشه بازارها، عضو جدایی‌ناپذیر فرهنگ مردمی در طول تاریخ بوده‌اند. محل قرارگیری مغازه‌ها، ورودی، پیشخوان‌ها، سبك معماری و اجناسی كه در انواع بازارها فروخته‌ می‌شود، اطلاعات جامعی از حال‌وهوای زمان خود را در اختیارعلاقه‌مندان قرار می‌دهد. در این میان باید جایگاه با ارزشی برای بازار قدیمی سرای مشیر شیراز در نظر گرفت.

سرای مشیر شیراز-dROEWW5ieD

بازار وكیل به‌دلیل قرارگیری آن در میان مجموعه‌ وكیل از ارزش بسیاری برخوردار است كه علاوه بر ویژگی معماری، زیبایی خاصی نیز دارد. سرای مشیر یكی از بخش‌های بازار شیراز است كه فضای بسیار دلنشین و مصفایی را برای بازدیدكنندگان و گردشگران به خود اختصاص داده است.

سرای مشیر شیراز كجاست؟

سرای مشیر از جاذبه های گردشگری استان فارس در شیراز است و در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به‌سمت بازار وكیل قرار دارد. برای دسترسی به سرای مشیر، بهترین و مرسوم‌ترین راه رفتن به بازار وكیل و سپس باز كردن مسیرتان به‌سمت این مكان است. این بازار در واقع در مسیر پرگردشگر شاهچراغ و بازار، مسجد و حمام وكیل قرار دارد. بنابراین بعد از رسیدن به شیراز كافی است كه تنها به نقشه‌ شهر نگاهی بیندازید تا مسیرتان برای رسیدن به سرای مشیر مشخص شود. اگر اهل پیاده‌روی باشید، از پایانه‌ زیارتی حرم شاهچراغ تا این بازار راه زیادی نخواهد بود. در غیر این صورت تعداد قابل توجهی اتوبوس شهری و تاكسی شما را به سرای مشیر خواهند برد.

تاریخچه سرای مشیر شیراز

قدمت سرای مشیر یا سرای گلشن به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد. ابوالحسن خان مشیرالملك، وزیر وقت فارس دستور ساخت این مجموعه‌ دیدنی را در ضلع جنوبی بازار مشهور وكیل و در مجاورت در خروجی آن صادر كرد. این مجموعه‌ دیدنی طبق شواهد و كتیبه‌های نصب شده، توسط ابوالحسن خان مشیر الملك وقف امام پنج شیعیان شده است. متن این موقوف‌نامه را می‌توانید بر سر درب ورودی اصلی بازار سرای مشیر مشاهده كنید.

سرای مشیر شیراز-9CYFME9nI8
 البته در دوره‌ پهلوی بر اثر گذشت سالیان گرد پیری بر در و دیوار سرای مشیر نشسته بود كه به همت مسئولان وقت و به دستور «فرح دیبا» در سال ۱۳۴۸ مرمت و بازسازی شد.

سرای مشیر شیراز-IIOgsfWoeZ
در این زمان حوضچه‌ بازار به‌شكل چایخانه درآمد و اتاق‌های بازار برای نمایش هنرهای دستی و محلی استان فارس اختصاص یافت. از آن زمان به بعد بازار سرای مشیر یا سرای گلشن را «سرای هنر» نیز می‌نامند.

سرای مشیر شیراز-Vwfj1FihHd

سرای مشیر در سال ۱۳۴۷ با شماره ۴۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه مغازه‌های سرای مشیر در مالكیت سازمان حج و اوقاف است و به‌صورت سرقفلی به صاحبان كسب‌وكار اجاره داده شده است.

معماری سرای مشیر شیراز

اگر برای اولین بار وارد سرای مشیر شوید، به احتمال زیاد نتوانید مجزا بودن آن را از بازار وكیل تشخیص دهید، چراكه معماری آن شباهت زیادی به این بازار قدیمی دارد. اما نكته‌ای كه سرای مشیر را از بازار وكیل متمایز می‌كند، حیاط آن است كه در وسط بنایی هشتی قرار گرفته و با وجود حوضی در وسط حیاط و درختان زیبای نارنج خودنمایی می‌كند. هشتی نیز بازار را به دو بخش تقسیم می‌كند؛ به‌گونه‌ای كه از سمت غرب به سرای مشیر و از سمت جنوب به اردو بازار متصل شده است.

سرای مشیر شیراز-rULTX06g6B
اردو بازار، بازاری پرپیچ‌وخم است كه از جنوب بازار وكیل در جهت جنوب شرقی امتداد یافته است. سقف این بازار با استفاده از حلبی و طاقی چوبی پوشیده شده است كه آثار سوختگی در بخش‌های مختلف آن دیده می‌شود. سه بازار اردو بازار، بازار مسگرها و بازار مرغ، فرم مثلث شكلی را ایجاد می‌كنند كه راس آن در جنوب بازار وكیل واقع شده است.

سرای مشیر شیراز-7UOBib02JH
.در ورودی چوبی بزرگی در ورودی بازار به هشتی وجود دارد. این هشتی كه بازار مشیر را به بازار نو مشیر متصل می‌كند، دارای سقفی مرتفع است كه بر فراز آن گنبد كم‌خیز نسبتا بزرگی وجود دارد و روی آن یك بادگیر چند وجهی واقع شده است. معماران با كاشی‌كاری‌های زیبا و ظرافت‌كاری‌های چوبی و همچنین شیشه‌های الوان جلوه‌ای خاص به بازار بخشیده و معماری مشهور ایرانی-اسلامی را به‌خوبی در جای‌جای آن انعكاس داده‌اند. حتی حوض وسط بازار هم از چشم هنرمندان ایرانی به دور نمانده و می‌توان كاشی‌كاری‌ها و مقرنس‌كاری‌های منحصر به فردی را در آن تماشا كرد.

سرای مشیر شیراز-9JV3NgNRDE
هم‌اكنون بالای سر درب ورودی اصلی سرای مشیر یا سرای گلشن سنگی نصب شده است كه متن وقف‌نامه را روی آن نوشته‌اند و تاریخ آن رمضان سال ۱۲۸۸ هجری قمری را نشان می‌دهد. سردر ورودی سرا با مقرنس و كاشی تزئین و در سقف دالان هشتی آن نیز مقداری كاشی معرق به كار رفته است.

سرای مشیر شیراز-PTRriJUjAh
در محوطه سرای مشیر در چهار ضلع، حجره‌هایی در دو طبقه ساخته شده است. در این بنا كلیه سقف‌ها به‌شكل طاق ضربی و بدون به كار بردن الوار ساخته شده‌اند كه در نوع خود جالب توجه است.

سرای مشیر شیراز-C3xEPxrimS
سردر ورودی ضلع جنوبی بازار كاشیكاری شده است و در آنجا كتیبه‌ای با این مضمون وجود دارد: بازار نو مشیر در سال ۱۳۷۱ هجری تكمیل و افتتاح شد، «موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل‌الملك». همچنین این ضلع دارای دالانی سنگ‌فرش است.

سرای مشیر شیراز-zw7ywCDAX8

خرید در سرای مشیر شیراز

سرای مشیر به‌دلیل واقع بودن در یكی از مكان‌های مهم گردشگری شیراز كه در واقع محور شاه چراغ به‌سمت بازار وكیل است و به‌دلیل ساختمان زیبای بنا و حیاط بزرگ و دلگشایی كه در میان این بنا واقع شده، از دیرباز مقصد مهمی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

سرای مشیر شیراز-QwNDeXjBW2
اگر قصد تهیه‌ صنایع دستی استان فارس را دارید، باید بگوییم كه با ورود به این بازار به‌هیچ‌وجه دست خالی بر نخواهید گشت. این مكان یكی از مهم‌ترین و البته بهترین بازارهای این استان به‌منظور تهیه صنایع دستی به شمار می‌رود كه این موضوع در كنار جذابیت‌های تاریخی، ارزش آن را دوچندان می‌كند. حتی اگر قصد خرید صنایع دستی را ندارید یا به تماشای مكان‌های تاریخی هم علاقه‌مند نیستید، باز هم استراحتی كوتاه و لمس خنكی آب حوضچه‌ سرای مشیر و همچنین تماشای مردمی كه از آنجا عبور می‌كنند، خالی از لطف نیست.

 

سرای مشیر شیراز-TeaS6AIh1I
 از جمله صنایعی كه در این مكان فعالیت دارند می‌توان از خاتم‌سازی، معرق، حكاكی، قلم‌زنی، حكاكی روی طلا و مس و گبه‌بافی نام برد.

سرای مشیر شیراز-InYhk4AKxy

ساعات بازدید از سرای مشیر شیراز

مغازه‌های سرای مشیر از حدود ۹ صبح فعالیت خود را آغاز می‌كنند و معمولا تا ساعت ۹ شب باز هستند. روزهای جمعه و تعطیلات رسمی این بازار فعالیت ندارد. 

 

پرسش‌های متداول

سرای مشیر كجاست؟

سرای مشیر یكی از بخش‌های بازار شیراز است و در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به‌سمت بازار وكیل قرار دارد.

قدمت سرای مشیر به چه زمانی بازمی‌گردد؟

قدمت سرای مشیر یا سرای گلشن به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد.

در سرای مشیر چه اقلامی به فروش می‌رسد؟

سرای مشیر یكی از مهم‌ترین و بهترین بازارهای استان فارس به‌منظور تهیه صنایع دستی است. از جمله صنایعی كه در این مكان فعالیت دارند می‌توان از خاتم‌سازی، معرق، حكاكی، قلم‌زنی، حكاكی روی طلا و مس و گبه‌بافی نام برد. 

چه روزها و ساعاتی می‌توان از سرای مشیر بازدید كرد؟

مغازه‌های سرای مشیر از حدود ۹ صبح فعالیت خود را آغاز می‌كنند و معمولا تا ساعت ۹ شب باز هستند. روزهای جمعه و تعطیلات رسمی این بازار فعالیت ندارد.