ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت اول)

جاذبه های گردشگری ارمنستان (قسمت اول)

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان كشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. ارمنستان در قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد كه مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شو د
  • 1401/03/15
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : ارمنستان در قفقاز جنوبی در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد
تلفن : 66059000-021

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان كشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. ارمنستان در قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد كه مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شو د. همسایگان ارمنستان در غرب تركیه، در شمال گرجستان، در شرق جمهوری آذربایجان، و در جنوب ایران و جمهوری خودگردان نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) می‌باشند.

نام بومی این كشور در زبان ارمنی هایك می‌باشد كه در سده‌های میانه با افزودن پسوند فارسی ستان (به معنای سرزمین) به هایاستان تغییر یافت. این نام به طور سنتی از نام هایك، بنیان گذار افسانه ای ملت ارمنی و نتیجهٔ نتیجهٔ نوح پیامبر، گرفته شده است كه بر اساس نوشتهٔ موسی خورنی، تاریخ نویس ارمنی، در سال ۲۴۹۲ قبل از میلاد بل پادشاه بابل را شكست داد و ملت ارمنی را در منطقهٔ آرارات بنیان گذاشت. زبان ارمنی، زبان رسمی كشور ارمنستان است.

معبد گارنی

تاریخ بنای قلعه گارنی بر می گردد به هایك ناهابت كه به نام گارنیك نوه نتیجه (هایك) نامگذاری شده است.رودخانه گارنی در 28 كیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته است ودرمحدوده استان كوتایك می باشد. این منطقه با داشتن شرایط اب وهوایی طبیعی منحصر بفرد در ارمنستان كه ییلاق وشكارگاه اختصاصی پادشاهان در قرون مختلف بوده است.

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-f2XBG14bGB

مجموعه فعلی كه شاهد آن هستید از قسمتهاوبناهای زیرتشكیل شده است.

1-عبادت گاه یا بنای اصلی معبد كه تاریخچه ساخت ان برمیگردد به قرن اول میلادی این بنا به دستور پادشاه تیرداد اول درسال 66 میلادی بناگردید وتقدیم شده به خدای مهر وبه همین دلیل بعدازبه رسمیت شناختن دین مسیحیت در ارمنستان دراوایل قرن چهارم میلادی این بنا دست نخورده باقی مانده ودركنار ان كلیسایی بنا گردیدكه بر اثرزلزله مهیبی به سال 1679 میلادی فرو ریخت است.

2-درمحدوده بنا شاهد یك حمام اختصاصی هستیم كه مربوط به دختر خسرو پرویزكه خواهر تیرداد سوم می باشد كه تشكیل شده است ازقسمتهای مختلف كه شامل حوزچه های اب گرم وسرد وحمام بخار مباشد .قسمت جالب توجه این حمام كاشی كاری های كف حمام می باشد كه از15رنگ طبیعی ساخته شده است ودران ماهی های دریا به تصویر كشیده شده اند.درمركز این نقش ها فیگور زن ومردی است كه نماد خدای اقیانوس می باشد.

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-pKPRxQJH3P

3-دیگری تخته سنگی كه شناسنامه معبد گارنی به شمار می رود كه روی ان كتیبه ای به زبان یونانی دست فرمان پادشاه وقت كه درراستای بنای این اثر تاریخی حك گردیده است.

كلیسای گغارت

كلیسای گغارت به معنی سرنیزه میباشدكه در35 كیلومتری جنوب شرقی ایروان ساحل شرقی رودخانه ازاد واقع شده دردره تاریخی گغارت قرار گرفته است . این بنا دردوبعد زمانی مختلف ساخته شده وازدو قسمت اصلی تشكیل شده است دراوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاك اختصاصی خاندان زاكریان بوده است و قابل ذكر است كه خاندان زاكریان یكی ازثروتمندترین خاندان درتارخ ارمنستان بوده اند كه به دستورشان كلیسای بیرونی در سال 1215 ساخته می شود بعدهاخاندان پروشیان این ملك راازخاندان زكریان خریداری نموده اند ودستور ساخت كلیسای درونی رابه یك خواهرومعمار دادند.ودراواخر قرن سیزدهم كلیسای درونی ساخته كه از سه قسمت اصلی تشكیل شده ا ندویكی ازاین قسمتها ارامگاه سلسله پروشییان محسوب می شود ساخت كلیسای درونی كه ازتراش صخره به وجود امده به مدت 10 سال به طول انجامیده است (1350-1340).

گغارت یك نوع نیزه می باشد كه یك پایه چوبی دارد كه بر سر ان یك اهن تیز تخت قرار گرفته است این نیزه برمیگردد به زمانی كه حضرت مسیح را به صلیب كشیده بودند وبا فرو كردن این نیزه در بدن ایشان می خواستند م طئن باشند كه حضرت مسیح جان سپرده است وبه همین دلیل این نیزه برای مسیحیان مقدس شناخته شده است وتاتوس اراكیال این نیزه را در اواسط قرن سیزدهم به ایری وانك نام قدیم گغارت می اورد واز ان پس به این نام معروف می گردد.

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-3IyFQOsPAT

شهر مذهبی اجمیازین

در 25 كیلومتری غرب ایروان واقع شده است ودرحال حاضر چهارمین شهر بزرگ ارمنستان محسوب میگردد مركزروحانیت ارمنستان ومحل نشست اسقف اعظم می باشد .شهر اجمیازین از قرن 3و4 قبل ازمیلاد مسیح ساخته شده و واقارشابات نام داشته است ودران زمان پایتخت ارمنستان بوده وتا قرن 4 میلادی مهمترین شهر محسوب شده است . ارمنستان قدیمی ترین كشور مسیحیت در دنیا به شمار میرود كه با به رسمیت شناخته شدن دین مسیحیت این كشور پیشرفت های زیادی كرد از جمله رونق گرفتن شهرهاوپیدایش خط ارمنی وغیره.روایت شده است كه درزمان شاه عباس علماو وزرای ارمنی بسیاری ساكن ایران بوده اند كه تصمیم برگشت به ارمنستان داشتند.شاه عباس برای مانع شدن خروج انهااز كشور تصمیم می گیرد كه سنگ سنگ كلیسای اجمیازین رابه ایران برده واین تصویر شاه عباس را برروی دیوارحك كنند.و درنهایت شاه عباس با دیدن تصویرخود از این كار منصرف شده وتصمیم میگیرد كلیسایی باهمین شكل ومعماری درجلفای اصفهان بنا كند كه تا كنون باقی مانده است ومركز روحانیت در اصفهان می باشد. بنیانگذار كلیسای اجمیازین گریگورلوساوریج مقدس بوده كه روایت میشود كه او خواب می بیند خداوند محلی را به اوبایك عصای طلایی نشان می دهد و او تصمیم به ساخت كلیسا در ان منطقه مگیردكه این محل با عصا نشان داده شده دقیقا در وسط كلیسا قرار گرفته ومقبره گریكور لوساوریچ مقدس می باشد وبعدها باستان شناسان به این نتیجه می رسند كه زیر این محل درزمان های گذشته معبد خدایان بوده است ساخت ان مربوط به سال 301-303 میلادی مباشد عمده باسازی ان در قرن 17 صورت می گیرد .

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-13EFFDAtgb

شهر جرموك

شهر زیبا و توریستی جرموك در شمال شرقی VAYOTS DZOR واقع شده است طبیعت بینهایت زیبای ان هوای تمیز وچشمه اب گاز دار جرموك هر ساله در تابستان باعث جذب توریست های فراوانی میشود.اب اشامیدنی جرموك دارای خواص درمانی است كه ابدرمانی ان از زمان قرون وسطی تاكنون ادامه دارد ومتخصصان ابدرمانی در این شهر وبه خصوص در هتلها موجود می باشد وازدیرباز موردتوجه خاص وعام واقع شده است جالب ذكر است كه این روش های درمانی بسیار موثر واقع می شود.یكی دیگر ازویژگی های این شهر وجودچشمه های اب اشامیدنی دراقصی نقاط شهر است كه دمای انها بین 30 تا70 درجه می باشد .

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-pOoDxjWGu1

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-2Sim5vpPOB

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-Y8cqYGiXZ6

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-ILfSM03muV

جاذبه های گردشگری ارمنستان 1-g0CB7KIasj