ریپورتاژ آگهی
آبشار توف اسپید

آبشار توف اسپید

آبشار توف اسپید در موقعیت جغرافیایی N313409 E500656 در استان خوزستان واقع است. این منطقه شامل دو آبشار بزرگ است
  • 1400/11/11
  • استان : خوزستان
  • شهر : ايذه
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : خوزستان- ۳۴ كیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه
تلفن : 66059000-021

آبشار توف اسپید در موقعیت جغرافیایی N313409 E500656 در استان خوزستان واقع است. این منطقه شامل دو آبشار بزرگ است كه به آبشارهای اول و دوم توف اسپید شهرت دارند. این آبشارها در منطقه حفاظت شالو و مونگشت در استان خوزستان قرار دارند و از ارتفاعات این منطقه سرچشمه میگیرند. آبشارهای تف اسپید یا توف سفید در ۳۴ كیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه در میان صخره هایی عظیم قرار گرفته اند. در فصل زمستان و سردشده هوا این آبشارهای یخ زده و مناظر زیبایی ایجاد می كنند. این آبشارها از طریق شهرستان ایذه، مسیر صعود به قله مونگشت از دره شناز و گردوسون قابل دسترسی هستند.

منطقه حفاظت شده شالو و منگشت با مساحت ۱۲۹۹۱ هكتار واقع در استان خوزستان، شهرستان ایذه در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد. قسمت عمده منطقه كوهستانی برف‌گیر و ارتفاع آن بین ۷۸۰ تا ۳۲۰۰ متر از سطح دریاست. متوسط دما و بارندگی سالیانه ۲۲ درجه سانتیگراد و ۵۵۰ میلیمتر موجب تشكیل اقلیم نیمه‌مرطوب معتدل در ناحیه شده‌اند. رودخانه پرآب كارون در شرق منطقه جریان دارد. منطقه با پوشش جنگلی بسیار خوب و زیبا از غنای زیستی جانوری و گیاهی خوبی برخوردار است. بلوط ایرانی گونه درختی شاخص و غالب منطقه به شمار می‌رود. علاوه بر آن گونه‌های بنه، كلخنگ، انجیر و كیكم در منطقه می‌رویند.گونه‌های مهم جانوری منطقه عبارتند از: پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، كبك، تیهو، كمركلی، سنگ‌چشم و داركوب.

جلوه‌های زیبای طبیعی، وجود رودخانه كارون در نزدیكی منطقه و راه‌های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت‌های گردشگری را در منطقه فراهم نموده‌اند. كوهستان منگشت در شهرستان‌های لردگان و ایذه، مركب از كوه‌های تنوش، ناشلیل، زردحلقه، نشا، سه‌پران، سرچاه، قوچه، بدرنگان، برآفتاب، كله، كلمه و دوزرد قرار دارد. بلندترین قله این كوهستان سه هزار و ششصد و سیزده متر ارتفاع دارد كه در ۵۵ كیلومتری جنوب شرقی ایذه و در پنجاه و دو كیلومتری گرمان و در سیزده كیلومتری شمال غربی روستای لیراب واقع شده است. رودخانه‌های هلایجان، آب زردك، صیدون از دامنه‌های غربی، لیراب و سمه از دامنه جنوبی، خرسان و كارون از دامنه‌های شرقی این كوهستان سرچشمه می‌گیرند. بخش عظیمی از این كوهستان را جنگل‌های نسبتاً انبوه پوشانیده و در انتهای آن دریاچه‌ای به نام «بوندان» ایجاد شده است.

 

آبشار توف اسپید-RXvxCctMLp

نحوه دسترسی به آبشار توف اسپید

آدرس :خوزستان، ۳۴ كیلومتری جنوب‌شرقی ایذه

آبشار توف اسپید-8dirxQQW0e

آبشار توف اسپید-gJ140GJOQX

آبشار توف اسپید-O15I4lSFis

آبشار توف اسپید-yCf9XGrdoi

آبشار توف اسپید-wxCGnsbh5v

آبشار توف اسپید-pMI0CNcbVf

آبشار توف اسپید-V4rrn78ac4

آبشار توف اسپید-9PDbrvjQIU