ریپورتاژ آگهی
با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!

هرچه از شیراز و زیبایی‌هایش دیده‌اید یا شنیده‌اید را باید كنار بگذارید و یك‌بار فقط به قصد دیدن خانه‌های تاریخی به این شهر سفر كنید.
  • 1401/02/27
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام
تلفن : 66059000-021

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!-qlg8ANN4hc

خانه‌های تاریخی شیراز

هرچه از شیراز و زیبایی‌هایش دیده‌اید یا شنیده‌اید را باید كنار بگذارید و یك‌بار فقط به قصد دیدن خانه‌های تاریخی به این شهر سفر كنید. داخل تك‌تك این خانه‌ها كه شوید، حس آدمی را دارید كه چشمانش را بسته و خانه‌ای رویایی پر از آینه‌كاری و كاشی‌های رنگارنگ را در ذهنش ترسیم كرده است. نقش و نگارهای ظریفی كه روی دیوارهای خانه‌ها كشیده شده‌اند انگار داستانی دنباله‌دار را از گذشته‌ شهر برای‌تان روایت می‌كنند.

این نقش‌ها را كه در ذهن‌تان به هم بچسبانید، گوشه‌ای از ذوق و هنری را كه در این شهر نهفته است، درك خواهید كرد؛ هنری كه روایت‌كننده داستان مردمان این شهر است. در خانه‌های شیراز هر كاشی داستان كسی را تعریف می‌كند كه روزگاری در این شهر تاریخی زندگی می‌كرده و خوشی‌ها و ناخوشی‌های زیادی را از سر گذرانده است.

خانه سعادت؛ دعوت به تماشای خاتم‌ها

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!-fSHlQvCmdD

 ارزش تاریخی و فرهنگی خانه سعادت، باعث شده این خانه یكی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز شود
وارد حیاط خانه كه می‌شوید رخ‌بام خورشیدی آن شگفت‌زده‌تان می‌كند. این رخ‌بام بی‌نظیر چیزی شبیه مجسمه‌های سردر تخت جمشید است كه در بالای قسمت شاه‌نشین خانه ساخته شده است. در تزیین داخل خانه سعادت تنها از كاشی‌های رنگارنگ و پرنقش استفاده شده است.

فضای بزرگ این خانه و ارزش تاریخی و فرهنگی‌اش باعث شده این عمارت به یكی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز تبدیل شود. خانه سعادت، موزه خاتم شیراز هم هست و زیباترین آثار خاتم شیراز در آن نمایش داده می‌شود.

آدرس: بافت قدیم، خیابان دستغیب، گذر سنگ‌سیاه، روبه‌روی آرامگاه سیبویه

خانه زینت‌الملك؛ كاشی‌ها در نور به حرف می‌آیند 

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!-R3j06borZp

یكی از ویژگی‌های مهم خانه زینت‌الملك، آینه‌كاری‌های منحصر به فرد آن است


روزگاری زینت‌الملك، دختر قوام‌الملك چهارم در این خانه زندگی می‌كرده است. معماری و تزیینات گچبری‌ها و كاشیكاری‌ها همه سلیقه زینت‌الملك است. اینطور می‌گویند كه او در انتخاب نقش تك‌تك كاشی‌ها و گچبری‌ها دخالت داشته است.

خانه زینت‌الملك هم مانند خانه‌های دوران قاجار اندرونی و بیرونی كاملا مجزایی از هم دارد. از ویژگی‌های مهم این خانه آینه‌كاری‌های منحصر به فرد آن است كه در روز با تابش نور خورشید زیبایی‌شان چند برابر می‌شود. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است كه با نقاشی حیوانات، پرندگان و گل و بوته تزیین شده ‌است. تالار شاه‌نشین در بخش غربی خانه ساخته شده است. آینه‌كاری و گچبری این تالار با نقاشی‌هایی به سبك اروپا تزیین شده است.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام
خانه ضیاییان؛ هفت‌رنگ‌های دیدنی

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!-bbOjFXcL3q

خانه فروغ‌الملك چند سالی است كه به موزه هنرهای معاصر شیراز تبدیل شده است


چند سالی است كه این عمارت به موزه هنرهای معاصر شیراز تبدیل شده است. این خانه از آن دست عمارت‌های تاریخی است كه می‌شود چند ساعتی در آن خرامان خرامان گشت و به هر گوشه‌اش سر كشید. نكته‌ای كه در تزیینات داخلی خانه بیش از هر چیز چشم را خیره می‌كند، معرق‌ها و گره‌چینی‌های آجری‌ است كه با دیدن‌شان فكر می‌كنید ساخت هر كدام از آنها به اندازه یك عمر زمان برده است.
 
آدرس: بافت قدیم، نزدیك بقعه بی‌بی دختران

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!-VarYGaQoOj

خانه صابر از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز است

 
این خانه از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی شیراز است. در اواخر دوره زندیه تاجری معروف به نام حسن‌علی صابر سنگری در شیراز خانه‌اش را به سبك جدیدی ساخت؛ سبكی كه معماران شیراز را انگشت به دهان می‌كند.

او در ساخت خانه‌اش اصل قرینه‌سازی را با دقت و وسواس خاصی رعایت كرده است؛ به‌طوری كه اگر از پشت‌بام نگاهی به داخل خانه بیندازید، همه اجزای خانه درست به موازات هم و به صورت قرار گرفتند و حتی خطای دید هم تاثیری در موازات اجزای خانه ندارد. علاوه بر این قرینه‌سازی تزیینات و گچبری‌های داخل خانه بی‌نظیر است و در طول سال‌ها به همان شكل اولیه‌اش باقی مانده است.

آدرس: كوچه محله سرباغ، بن‌بست كدخدا، پلاك

با خانه های تاریخی شیراز آشنا شوید!-W8K2jzZtgi