ریپورتاژ آگهی
آبشار حاج شیخ موسی

آبشار حاج شیخ موسی

روستای شیخ موسی از توابع بابل در منطقه بند پی شرقی بابل با ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و در ۶۵ كیلومتری بابل جذابترین مناظر جنگلی، ییلاقی و كوهستانی را دارا می باشد.
  • 1400/11/11
  • استان : مازندران
  • شهر : بابل
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : بابل، بندپی شرقی در ۶۵ كیلومتری بابل
تلفن : 66059000-021

روستای شیخ موسی از توابع بابل در منطقه بند پی شرقی بابل با ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و در ۶۵ كیلومتری بابل جذابترین مناظر جنگلی، ییلاقی و كوهستانی را دارا می باشد. زیارتگاه شیخ موسی در نقطه بالای روستا با گنبدهای نقره ای دیده می شود. تپه های سبزپوشیده و حضور دام زیاد در این منطقه در منطقه كوهستانی شیخ موسی با خانه های چوبی و حصار سنگی بسیار دلرباست اهالی منطقه اطراف و به خصوص بابلی های عزیز از این منطقه به عنوان ییلاق تابستانی استفاده می كنند. آبشار سیخ موسی یا آبشار حاجی شیخ موسی یكی از زیبایی های این منطقه است در دل جنگل های زیبای آن.

از دیگر جذابیت های روستای شیخ موسی مراسم فولكوریك آن یعنی جشن مردگان است. ۲۸ تیرماه در گاهشماری طبری مصادف است با «جشن بیس و شش عیدماه». طبق یك باور عامیانه، ماجرا برمی گردد به زمانی كه شخصیتی به نام فریدون به خونخواهی پدرش با همراهی سپاهی از مردم مازندران به مصاف ضحاك پادشاه اهریمنی می رود و پس از جانفشانی و كشته شدن تعداد زیادی از افرادش، به بند كشیده و در قعر چاهی انداخته می شوند بعد از آن ماجرا، مردم همه ساله در چنین روزی جشنی می گرفتند و سر قبر مردگانشان شمع روشن می كردند. پهلوانان هر منطقه هم به یاد این نبرد تن به تن باهم كشتی پهلوانی می گرفتند. هر چند با گذشت سال ها مراسم جشن كمرنگ شده و كیفیت برگزاری آن تغییر كرده ولی این طور كه از شواهد پیداست، روشن كردن شمع بر سر مزار اموات و غبارروبی و تمیز كردن آرامگاه ها كه به «آستانه تراشی» معروف است، همچنان مرسوم است. پخش غذا و شیرینی برای شادی روح رفتگان و برگزاری مسابقات كشتی لوچو در چنین روزی، یاگاری است از همان زمان. البته این آخری یعنی « لوچو» آن قدر پررنگ شده كه پا گرفته از قهرمانان كشتی مازندران روزگاری از لوچوكاران و پهلوانان این بازی بوده اند. شالیزارهای سرسبز به قدری دیدنی اند كه به راحتی می توانند ما را از مقصدمان غافل كنند. لوچو در رابطه تنگاتنگی با فصل كاشت و برداشت محصول دارد. بطوری كه روستاییان از اوقات فراغتی كه پس از نشا و یا دروی برنج برایشان ایجاد می شود، برای برگزاری مسابقات لوچو استفاده می كنند

از شیرگاه نیز می توانید به روستای شیخ موسی دسترسی داشته باشید

آبشار حاج شیخ موسی-X27QPpoWJU

آبشار حاج شیخ موسی-udckz3WaKe

آبشار حاج شیخ موسی-HbljfMcocP

آبشار حاج شیخ موسی-gSlIdof9fU

آبشار حاج شیخ موسی-sQIuxKKT8h

آبشار حاج شیخ موسی-16j0ttgumQ