ریپورتاژ آگهی
آثار باستانی استان فارس

آثار باستانی استان فارس

تخت جمشید، نقش رستم، حافظیه، سعدیه، بقعه خواجوى كرمانى، مسجد نو (مسجد اتابكى)، بقعه شریف شاهچراغ، دروازه قرآن، كلیساى ارامنه شیراز، بازار وكیل، مسجد جامع عتیق، مسجد جامع اقلید، باغ ارم، نارنجستان قوام، ارگ كریم‏خانى و ...، نشانگر سابقه دیرین تمدن، فرهنگ و مذهب در این استان مى ‏باشد.
  • 1401/01/27
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : پاسارگاد در 70 كیلومتری جاده شیراز به اصفهان در دشت مرغاب قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

آثار باستانی استان فارس-YfPah73GLF

آثار تاریخی و باستانی استان فارس

همچنان كه گذشت سرزمین فارس مهد تمدن ایران زمین بوده است و سابقه تاریخى چندین هزار ساله دارد و وجود مشهورترین بناهاى باستانى نظیر:

 

تخت جمشید، نقش رستم، حافظیه، سعدیه، بقعه خواجوى كرمانى، مسجد نو (مسجد اتابكى)، بقعه شریف شاهچراغ، دروازه قرآن، كلیساى ارامنه شیراز، بازار وكیل، مسجد جامع عتیق، مسجد جامع اقلید، باغ ارم، نارنجستان قوام، ارگ كریم‏خانى و ...، نشانگر سابقه دیرین تمدن، فرهنگ و مذهب در این استان مى ‏باشد.

 

1. پاسارگاد

آثار باستانی استان فارس-NQ4laX5xda

پاسارگاد در 70 كیلومتری جاده شیراز به اصفهان در دشت مرغاب قرار دارد. پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود. این شهر توسط كوروش كبیر ساخته شد و تا اواخر حكومت هخامنشیان تاج گذاری پادشاهان این سلسله در این شهر انجام می شد.

 

از مهمترین آثا رپاسارگاد مقبره كوروش، كاخ ها و زندان سلیمان است این اثر ازبناهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی به شمار می آید.

 

2. دروازه قرآن (طاق قرآن)

آثار باستانی استان فارس-HoUzyEVrxi

در مدخل ورودى شهر شیراز دروازه بزرگى به نام دروازه قرآن وجود دارد كه بر فراز آن نسخه كلام الله درون اطاق و صندوقى واقع است و كلیه مسافرینى كه از این راه به شیراز مى ‏آیند یا از آن بیرون مى‏ روند از زیر قرآن مى‏ گذرند.

 

بناى اصلى دروازه قرآن بناى سنگى قدیمى منسوب به عضدالدوله دیلمى بود و نسخه قرآن خط ثلث عالى منسوب به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیمورى در اطاق بالاى آن قرار دارد.

 

كریم خان زند دروازه مذكور را كه رو به انهدام بود مرمت كرده و در طرفین آن هم اتاق‏هایى براى اتراق محافظین و مأمورین بنا كرد و بر بالاى تاق مزبور اطاق كوچكى ساخت و در آن یك قرآن خطى بزرگ قرار داد تا مسافرین از بركت عبور از زیر قرآن مجید، از گزند حوادث مصون مانده و به سلامت به مقصد برسند.

 

در سال 1315 ه.ش به عنوان توسعه جاده، این بناى تاریخى را منهدم نمودند و چند سال بعد شادروان حسین ایگار بناى كنونى را كمى پایین‏تر از محل دروازه قرآن قدیم احداث نمود و با این اقدام پسندیده خود، سنت خوب شهر شیراز را احیاء نمود. در سال‏هاى بعد قرآنى كه در بالاى تاق قرار داشت سر از موزه پاریس درآورد و با توسعه راه شیراز به تهران دروازه قرآن در سمت غرب این راه قرار گرفت.

 

این دروازه یكى از دیدنى‏هاى مشهور استان فارس و شهر شیراز است كه اشتهار ملى و جهانى دارد. لازم به ذكر است كه این طاق از بتون آرمه ساخته شده است و آیات قرآنى را با خط ثلث و نسخ كه روى كاشى نوشته شده بر بدنه آن نصب نمودند.

 

3. تخت جمشید

آثار باستانی استان فارس-klqbGyFFxn

تخت جمشید پایتخت اولین امپراتوری جهانی یعنی هخامنشیان در ایران است. كار ساخت پارسه در زمان داریوش بزرگ ( 520 ق.م) آغاز شد و به وسیله دیگر شاهان هخامنشی كامل شد.

 

از مهمترین قسمت ها ی تخت جمشید دروازه ملل، كاخ آپادانا، كاخ صد ستون، كاخ تچر، كاخ هدیش و خزانه است. تخت جمشید با تمام زیبایی هایش در سال 321 ق.م توسط اسكندر مقدونی به آتش كشیده شد و اموال آن به تاراج رفت. این اثر بی نظیر امروزه د رفهرست آثار جهانی قرار دارد.

 

4. باغ عفیف آباد (گُلشن)

آثار باستانی استان فارس-EjKNdD6FV8

باغ عفیف آباد از آن دسته باغ‏هاى تاریخى است كه با وجود گذشت سالهاى دراز از عمر آن، هم چنان سادگى و اصالت دیرینه خود را حفظ كرده و فن باغ‏آرایى نوین نتوانسته است در آن دگرگونى چشم گیرى پدید آورد.

 

این باغ كه در انتهاى خیابانى به نام عفیف آباد قرار گرفته، به هنگام احداث چند كیلومتر از شیراز قدیم فاصله داشته است، اما امروزه درون شهر واقع است. باغ عفیف آباد باغى بزرگ و زیباست كه درازاى آن 500 متر و پهناى آن 250 متر است و مساحت آن نزدیك به 127000 متر مربع است.

 

این باغ در روزگار صفویه از باغ‏هاى آباد شیراز و محل نزول و استراحتگاه پادشاهان بوده است. در كانون باغ گلشن، ساختمان (كاخ) ساخته شده است. این عمارت یكى از ساختمان‏هاى زیباى مربوط به پایان دوره زندیه و آغاز روزگار قاجاریه مى‏ باشد و تاكنون ساختار سنتى خود را حفظ كرده است.

 

5. مسجد وكیل

آثار باستانی استان فارس-3WnHjfPiSF

این مسجد به نام‏هاى «مسجد سلطانى وكیل» و «جامع وكیل» نیز معروف است. مسجد وكیل در محله در شاهزاده و بین بازار وكیل و حمام وكیل واقع است و از آثار پر ارزش دوره زندیه به شمار مى‏رود كه ساخت آن در سال 1152 ه .ق به پایان رسیده است.

 

این مسجد كه هم اكنون محل برگزارى نماز جمعه شیراز است، علاوه بر بزرگى، از ارزش و اهمیت تاریخى نیز برخوردار است. كاشی ‏كارى زیبا، حجارى ستون‏هاى 48 گانه و منبر یكپارچه مرمرین آن، از شاهكارهاى دوره زندیه به حساب مى‏آید. صحن مسجد با مساحتى برابر با 3600 متر مربع با تخته سنگ‏هاى بزرگ فرش شده است.

 

شبستان آن 2700 متر مربع وسعت دارد و ستون‏هاى سنگى بلند و یكپارچه 48 گانه آن با سقف ضربى، از شاهكارهاى حجارى آن دوره به شمار مى‏رود. كاشى‏كارى‏ها بالاى ستون‏ها، تاق‏ها و پیشانى اتاق‏ها، با نقش و نگارهاى رنگارنگ و زیبا تزیین شده‏اند.

 

عمده این كاشى‏ كاری ها بر اثر زلزله از بین رفته‏اند و برخى از آنها در زمان فتحعلى شاه قاجار بازسازى شده‏اند. پاره‏اى از كاشى‏كارى‏هاى تاق‏ها را نیز اداره حفاظت آثار باستانى مرمت كرده است. مسجد وكیل در تیرماه 1311 تحت شماره 182 در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده است.

 

6. قلعه دختر

آثار باستانی استان فارس-MtIPo7R3aA

در فاصله 6كیلومتری شهر كنونی فیروزآباد، آثار قلعه‌ای بزرگ از سنگ و ساروج است كه بر فراز كوهی ساخته شده و دارای تزئینات گچ بری در داخل بنا می باشد. ساختمان بنای این قلعه مربوط به اردشیر اول بنیانگذار سلسله ساسانی(سده 3م) می باشد.

 

7. حمام وكیل

آثار باستانی استان فارس-Ewck9HwPhK

حمام وكیل كه جزء آثار مجموعه زندیه است در خیابان آیت الله طالقانى شیراز و جنب غربى مسجد وكیل واقع شده است. این حمام از زیباترین و كامل‏ترین نوع حمام‏هاى خزینه‏اى ایران است. زیر بناى حمام 1350 متر مربع است و از آجر، آهك و سنگ و ساروج ساخته شده است.

 

برخى از قسمتهاى حمام عبارتند از: در ورودى (چوبى)، هشتى (سقف هشتى به وسیله گچ برى‏هاى ریز تزیین داده شده)، رختكن، حوض سنگى هشت ضلعى، سكو، نورگیر، آهك برى سقف رختكن (شامل نقش‏هایى از قبیل: صحنه معراج حضرت رسول(ص)، صحنه سلطان سنجر و پیر زن، صحنه دیدن بیژن و منیژه، صحنه بیرون آوردن حضرت یوسف علیه‏السلاماز چاه و ...)، و ... .

 

در سال‏هاى اخیر حمام وكیل به همت اداره میراث فرهنگى فارس، مورد مرمت قرار گرفته و این تعمیرات همچنان ادامه دارد.

 

8. نقش برجسته بهرام(سراب بهرام)

آثار باستانی استان فارس-ObX4bXhQyc

این اثر در 9كیلومتری نورآباد فارس قرار دارد. در این نقش، بهرام دوم(سده 5 میلادی) در وسط و بزرگان ساسانی در اطراف او ایستاده اند. این نقش برجسته 85/3 متر طول و 8/2 متر ارتفاع دارد.

 

9. بقعه شیخ یوسف سروستانی

آثار باستانی استان فارس-np8NRmxYF4

این بقعه در مركز شهر سروستان واقع شده و مشتمل بر دو چهارطاقی و ستون های سنگی است. این بنا دو بقعه دارد كه متعلق به مقبره شیخ یوسف سروستانی به تاریخ 680ه.ق/1262م و محمدبن حسن علی البیضاوی به تاریخ 710ه.ق/1292م است.

 

 

10. كاخ فیروزآباد(كاخ اردشیر)

آثار باستانی استان فارس-BQZONVUXfo

این بنای باستانی در شمال غربی فیروزآباد واقع شده است. مصالح این كاخ ساروج و سنگ لاشه می باشد كه با روكشی از گچ پوشیده شده است. بنای این كاخ مربوط به اردشیر اول بنیانگذار سلسله ساسانی (سده 3م) است. به علت قرار گرفتن این كاخ در كنار چشمه «قمپ آتشكده» آن را آتشكده فیروزآباد نیز می نامند.

 

11. نقش رستم

آثار باستانی استان فارس-ZoA6yY0Mb4

مجموعه نقش رستم در 5/2كیلومتری تخت جمشید واقع شده و شامل آرامگاه‌های پادشاهی هخامنشی(خشایارشا، داریوش اول، داریوش دوم و اردشیراول)(سده 5ق.م) و نقش برجسته های دوره ساسانی (سده6م) است. بنای مذهبی كعبه زرتشت كه احتمالاً آتشكده دوره هخامنشی می باشد نیز در این محوطه وجود دارد.

 

12. نارنجستان قوام (دانشكده هنر و معمارى)